VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Utedusch - värma med poolpumpen?  (läst 1605 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krutknall

Utedusch - värma med poolpumpen?
« skrivet: december 05, 2022, 13:17:06:06 »
Hej på er!

Nu är tomten uppgrävd och poolprojektet igång så går tankarna på allt man vill få med sig och förbereda för :)

Jag skulle vilja ha en utedusch i anslutning till poolen och funderar på vattnet till denna, vilket gärna får vara uppvärmt..

Någon som vet om det är möjligt att nyttja  poolvattnet/värme-/cirkpumpen för en utedusch?  ::)

Mvh

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utedusch - värma med poolpumpen?
« Svar #1 skrivet: december 07, 2022, 07:31:25:25 »
Har du en vanlig poolvärmepump så värmer du ju poolvattnet direkt, så det finns inget annat vatten som kan köras typ i en värmeväxlare.
Många utedeuschar har ju ett litet magasin med vatten som värms av solen, men det beror ju förstås på vilken typ du väljer.
Helt omöjligt borde det ju inte vara att sätta någon form av värmeväxlare på poolcirkulationen efter värmepumpen som förvärmer tappvarmvattnet.
Men då tror jag inte att det skulle bli dyrare att koppla in en egen liten elberedare för uteduschen.
En liten elberedare och sedan en blandningsventil efter som inte släpper ut varmare vatten än typ 37 grader till ledningen som går till duschen. (om det går  <hmm> )
Eller så sätter du upp en vanlig duschblandare och drar fram både kallt och varmt (sommar)-vatten.
Tror nästan jag skulle välja det alternativet om jag skulle göra det där.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Utedusch - värma med poolpumpen?
« Svar #2 skrivet: december 08, 2022, 14:57:02:02 »
Skulle inte "direktvärmare" fungera? Finns det överhuvudtaget att köpa i Sverige? Ganska vanligt i varmare länder men då är det ingående vattnet rätt mycket varmare än hos oss.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utedusch - värma med poolpumpen?
« Svar #3 skrivet: december 09, 2022, 15:18:26:26 »
Jo, och där har de 35 - 50 A säkringar, med våra 16-20A säkringar räcker det inte riktigt till skulle jag tro.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Utedusch - värma med poolpumpen?
« Svar #4 skrivet: december 12, 2022, 19:52:54:54 »
Det finns för lägre strömstyrkor. Problemet är nog ett lågt flöde. Men kanske inte så noga på sommaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utedusch - värma med poolpumpen?
« Svar #5 skrivet: december 13, 2022, 08:33:13:13 »
Har man plats att gömma en liten elberedare så skulle det väl annars räcka till bra.
Tror inte ett någon står länge under en utedusch.
Med tanke på allt man sett av billigt skräp när det gäller uteduschar så skulle jag nog dra fram både kallt och varmt sommarvatten, och köpa en riktig duschblandare om jag skulle bygga nåt sånt.
Man får självklart vara noga med "vintringen" så det inte fryser sönder, men det gäller oavsett vad man sätter upp.

Vi duschar innan bad, när vi byter om (inne).
När man badat så är man renare än när man duschat i kommunvattnet, så efter bad ser jag ingen anledning att duscha.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan