VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stängde poolen för tidigt  (läst 2584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mendlock

Stängde poolen för tidigt
« skrivet: oktober 12, 2022, 07:38:09:09 »
God morgon,

Vi stängde vår pool tidigt, eftersom elpriser var så högt och den kostade oss så mycket pengar.

Nu är vattnet grönt av alger och äckel. Jag inser att det var en miss att stänga för vintern så tidigt:(

Vad har jag för alternativ nu? Måste jag fylla upp och öppna poolen igen, för att chockklora?
Finns det några andra alternativ? Kanske är det bättre att tömma poolen helt?
Finns det några kemikalier jag kan använda utan att öppna poolen igen?
Kan jag kanske rent av låta det vara?

Stort tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2022, 09:02:43:43 »
Kunde du inte bara stänga värmen o köra pumpen nån timmer per dygn samt se till att ha klorhalt ? lätt att vara efterklok
OM du kan tömma den helt beror på konstruktionen , är det trä måste den stadgas eller om du har mark som trycker hårt .

Skall du bli av med det nu måste du ha så mkt vatten i att du kan köra cirkulationen , o sen chocka o sen filtrera och backspola i omgångar till allt som dör är borta.

Att låta det vara som det är innebär ju bara ett plåster på såret , inte att det läker, du får desto mer jobb till våren och när tempen går upp på våren växer det som satan 


Utloggad nyburjare

SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2022, 09:11:42:42 »
En del förespråkar att man inte skall chocka inför stängning då det påverkar linern, en del säger att man skall

I ditt läge hade jag avvägt att chocka nu om du kan sprida ut det på ett bra sätt, då slutar det att växa o det dör, men ligger kvar i vattnet till våren , då får du börja filtera då istället så slipper du starta upp o fylla på vatten över utlopp/inlopp just nu

Utloggad Delta2004

SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2022, 11:17:20:20 »
En variant som skulle funka är att slänga in en dränkpump (finbs ju billiga för ett par hundra om man saknar en) som pumpar tillbaka till poolen och på så sätt cirkulerar vatten. Dock om man chocklorerar bör man på något sätt filtrera bort gojset från alger som dör. En robot om man har en? Eller filtera bort på våren?  <dontkn>

Utloggad nyburjare

SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2022, 12:11:29:29 »
En variant som skulle funka är att slänga in en dränkpump (finbs ju billiga för ett par hundra om man saknar en) som pumpar tillbaka till poolen och på så sätt cirkulerar vatten. Dock om man chocklorerar bör man på något sätt filtrera bort gojset från alger som dör. En robot om man har en? Eller filtera bort på våren?  <dontkn>
robot funkar inte ! dels tar den inte sådana mängder som det brukar bli av alger, om man man inte tömmer den stup i kvarten , men främsta anledningen är att döda partiklar sällan lägger sig på botten , det ger grumsligt vatten o skulle det lägga sig så rör en robot effektivt upp det när den kör

Utloggad Erica

SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2022, 01:30:49:49 »
Om det hunnit bli tjocka, sammanhängande alger i typ kakor så blir väl första grovrengöringen, om poolen inte kan tömmas, att använda räfsa eller liknande för att fånga upp så mycket som det går rent mekaniskt. Sedan en ordentlig chockklorering. Att chockklorera om det driver omkring algkakor i poolen blir nog verkningslöst, det kommer att gå åt så stora klormängder eftersom allt det biologiska materialet kommer att suga mängder av klor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #6 skrivet: oktober 13, 2022, 20:32:09:09 »
Hej,

Åk till ÖoB och köp en flaska 1,5liter med klorin. Töm denna i poolen och rör om. Då dör dina alger. Vidare kan de då inte missfärga din pool.
Men du har inte skrivit vilken volym poolen har eller vilket material den består av.

Roger

Utloggad Erica

SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2022, 02:04:56:56 »
Det stod ju bara att det var en massa alger etc., men frågan är ju hur långt processen kan ha gått. Först blir ju vattnet grönt, sedan bildas slöjor som driver i vattnet, nästa steg blir klumpar av alger, sedan stora tjocka algkakor som driver omkring i vattnet och till sist kan växa ihop. Jag hjälpte en gång ett par goda vänner som köpte ett nytt hus med pool, men där poolen inte använts på ca 15 år men ändå stått med vatten i. Det var ingen enkelt uppgift att rensa den från alger...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #8 skrivet: november 21, 2022, 10:52:58:58 »
Att låta det vara till våren KAN missfärga linern, det skulle jag inte rekommendera.
På en ny liner som har ytbehandlingen intakt kanske det skulle gå, men inte om den hunnit får några år på nacken.
Jag skulle nog starta upp och köra cirkulation och klorering tills vattnet var fräscht, även om det tar emot.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Stängde poolen för tidigt
« Svar #9 skrivet: november 29, 2022, 22:54:31:31 »
Om man utestänger ljus kan inte algerna växa. Speciellt nu vid låg vintertemperatur på vattnet. Till våren får man klorera innan  man öppnar upp för ljuset. Skulle jag tro ....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan