VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybörjare på pool  (läst 2212 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crazyzed

Nybörjare på pool
« skrivet: september 05, 2022, 10:40:17:17 »
Är nybliven husägare. Det är ett suterränghus från 1978 med en inomhuspool på nedervåningen på 4x2,4m och 1,4m djup. Mekanisk frånluft har huset om det har någon betydelse. Jag är helt ny vad det gäller pool och har en del frågor om detta.

Med rådande elpriser samt annat att fokusera på så har vi inget intresse av att bada just nu, så poolen används inte alls för tillfället. Den är dock fylld och täkt med en flytande matta. Värmen är avstängd och den ligger runt 19C

I poolrummet står en luftavfuktare. Den står mestadels avstängd, annat än när jag drar igång den då och då.
Behöver man normalt sett köra avfuktaren när poolen inte används? Tänker om huset far illa av fuktproblem. Vad har ni för råd kring avfuktare? Jag upplever inte att det skulle vara hög fukthalt i rummet.

Hur ofta behöver man köra reningsverket när poolen inte används? Vill ju inte köra i onödan, men vill heller inte sabba nått eller få problem den dagen man vill börja använda poolen. Någon smuts (löv osv) i poolen att tala om lär det ju knappast bli, men det kanske krävs viss cirkulation för att kemi-balansen i poolen ska hållas ok?
Pumpen låter mycket också, även det en anledning att vilja ha den avstängd så mycket som möjligt.

Hur ofta kan man tänkas behöva byta klorpuck i en oanvänd pool? (Ligger i en plastbytta i skimmern)

Har teststickor med 3 mätområden, allt ser bra ut utom för lågt pH som visar 6,8. Har ännu inte fått upp pH halten trots några försök med pH Plus. Ska fortsätta att tillsätta. Jag förstår att lågt pH ökar risken för rost?? Jag ser att det finns lite ytrost på badstegen, samt att brunnslocket över skimmern har rostat en del. Tips på att undvika rost? Behöver man polera ståldetaljer regelbundet för att undvika detta?

Tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nybörjare på pool
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2022, 12:04:26:26 »
Om vattnet inte är varmare än rummets luft är avdunstningen minimal, men i ditt fall ligger ju ett pooltäcke på också så poolen bör inte tillföra huset några nämnvärda mängder fukt. Dessutom har du väl inte mycket solljus som kan nå vattnet, något som annars ökar risken för algbildning. Vad det gäller luftfuktigheten så kan ju den variera i ett hus oberoende av om man har en pool eller inte men det är ju lätt att hänga upp en hygrometer i rummet och se vad luftfuktigheten verkligen är.

Vi har ju en inomhuspool som dessutom är uppvärmd, vi kör avfuktarna bara när vi har tagit av pooltäcket och badar, liksom ett par timmar eller så efter badet. Annars är avfuktarna avstängda och vi har ändå inte några fuktproblem.

Reningsverket behöver inte köras särskilt mycket om det inte badas, men att låta det stå helt still under lång tid är inte att rekommendera - pump m.m. lär må bättre om det får vara igång någon gång emellanåt.

Om du tänder belysningen om sådan finns i poolen och kollar in under pooltäcket så ser du ju om vattnet blivit grumligt på något sätt, då bör du ju definitivt köra filtreringen några timmar. För pooler som används brukar man ju säga att vattnet skall omsättas 4 gånger per dygn som minimum, men för en som är ouppvärmd och inte badas i kan det nog klara sig med betydligt mindre.

Hur mycket klor som behövs kan man inte ange utan att mäta klorhalten, om den nu verkar ok så är det lugnt. Tänk bara på att om du använder puckar regelbundet i en pool där du sällan backspolar och dessutom inomhus så du har inga vinterstängningar, så kan du med tiden få klorblockering. De allra flesta puckar innehåller cyanursyra och får du för mycket sådant i poolen så blockeras kloret, det finns där men fungerar inte. Då blir man tvungen att byta allt eller delar av vattnet för att få ned halten. I en inomhuspool finns inget behov av cyanursyra (som är ett slags solskydd för kloret) utan jag skulle rekommendera att du använder något annat klor som inte innehåller just cyanursyra, t.ex. natriumhypoklorit (flytande) eller kalciumhypoklorit (granulat eller pulver).

pH är lite lågt men problemet där är mest ögonirritation vid bad. Rost, tja det beror på kvalitén på det som kallas rostfritt stål. Toppkvaliteterna angrips sällan, de billigare kan få angrepp mera frekvent. Det är en klar fördel att städa bort ev. rost innan den biter sig fast, annars kan processen fortsätta. Jag förutsätter förstås att du talar om detaljer i "rostfritt" stål, galvaniserade detaljer tål inte alls poolvatten.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Nybörjare på pool
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2022, 20:36:23:23 »
Hej,

Gör det lätt för dig detta år med högt elpris. Töm poolen.
Läs på om olika typer av klor under tiden. Ditt klor är inte anpassat för inomhuspool.
Vidare behöver du inte fundera på ev. fukt mm. Normalt utan täckning behöver rummets temperatur vara ca. 5 grader högre än poolvattnet för att minska risken för fuktskada i lokal.

Roger

Utloggad Erica

SV: Nybörjare på pool
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2022, 01:47:41:41 »
Nej att det skulle vara ok utan täckning stämmer inte vid normala temperaturer. Vi hade det så under vår första tid med vår nuvarande pool och det blev fuktproblem och väldigt dyrt. Det är möjligt att man kan stoppa avdunstningen om man har SÅ hög rumstemperatur, men har man 30 grader i poolen skulle det ju betyda 35 grader i rummet vilket, kombinerat med fukt, upplevs som direkt obehagligt, plus att hålla så hög rumstemperatur drar rejält med värme också. Alla jag känner som kör inomhuspool UTAN att täcka över kör antingen kraftig avfuktare nästan hela tiden (dyr elräkning) eller så har man poolen mer som ett vackert blickfång än för att bada i, håller kanske 18-20 grader i vattnet. Visst man kan bada i 18-20 grader men lika behagligt som vid 28-30 blir det ju inte. Sedan finns det ju de som vill ha den riktigt kall - som avkylning efter bastu i första hand då.

Vi fick som sagt både fuktproblem och mycket höga elräkningar (även trots att elpriset på den tiden inte var i närheten av dagens priser), men när vi började täcka poolen vid "icke bad" så försvann alla problemen. Elförbrukningen för pool + poolrum sjönk till ca 20 % bara av att vi täckte över poolen. När vi hade poolen oövertäckt fick vi köra alla avfuktare för fullt 7/24 för att hålla nere fukten på värden som inte skulle skada byggnaden.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Nybörjare på pool
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2022, 22:23:53:53 »
Hej,

Jag skulle tömma poolen och fundera vidare på klor och eventuell fukt. Vidare vilka lösningar som finns för detta. Passa på med detta nu när poolen inte är i drift? Kostar för mycket just nu?

Avdunstningen sker fortare dess större skillnaden är mellan vattnets och luftens temperatur.
Naturligtvis minskar ett poolöverdrag avdunstning. Vilket är mycket naturligt.

Med mina fem grader fick jag respons. Dyrt och känns obehagligt?

Vidare inte helt perfekt med avseende på fukt. Vatten dunstar hela tiden trots skillnad i temperatur.

Det finns ju en möjlighet att drifta din pool med solceller? Beroende på poolens storlek kan jag gissa på att det kostar 200000-300000kr.
Roger

Utloggad Erica

SV: Nybörjare på pool
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2022, 18:38:34:34 »
Nja, TS har ju inte skrivit vilken typ av pool det är. Tömning kanske inte alls är ett alternativ - vissa pooler kan ju rasa in om man tömmer dem. Är det en gjuten betongpool blir det inga problem, men många linerkonstruktioner får ju inte tömmas utan vidare.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Nybörjare på pool
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2022, 14:30:14:14 »
NJA,

Har man en inomhuspool borde man ha en gjuten konstruktion oavsett ytskikt.
Hoppas och tror ingen med gammal inomhuspool har en träkonstruktion? Är den inomhus borde detta ändå inte vara ett problem om liner används.


Utloggad Erica

SV: Nybörjare på pool
« Svar #7 skrivet: oktober 21, 2022, 23:12:28:28 »
Visst finns det de som byggt in en vanlig Folkpool med plywood och gjort en inomhuspool på det sättet. En del inomhuspooler är ju från början utomhuspooler som man sedan har byggt över. Men visst, många har gjutna betongstommar (som på vår pool). Om man har en gjuten pool är det inget problem att tömma den. Samma gäller nästan oavsett pooltyp om poolen ligger en bra bit upp så att det mesta eller kanske hela ligger ovanför omgivande mark. Då finns det ju knappast någon risk att den trycks in om man tömmer den, förutsatt att man fyllt med vettigt material runt poolen förstås.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybörjare på pool
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2022, 15:24:50:50 »
Jag skulle inte våga rekommendera tömning av pool utan att veta ålder och vilken stomme det är.
Finns tidur på cirkulationen så skulle jag köra den 2-3 timmar / dygn utspridda tidsmässigt när elen brukar vara billig oavsett om jag hade timpris eller ej, inte minst för att inte belasta elnätet under höglast-timmar.
Köp stickor som mäter CYA också, då vet du om din klorhalt är bra, med den CYA-halt du har.
I övrigt håller jag med om att du bör kolla vad du klorerar med idag, och om de innehåller CYA, byta ut dem mot något annat.

Autosol eller liknande för att polera upp de delar av metallen som rostat rekommenderas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan