VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolera betongpool invändigt  (läst 2093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

Isolera betongpool invändigt
« skrivet: augusti 11, 2022, 11:35:57:57 »
Är det någon som isolerat en betong pool invändigt med typ frigolit av styvare typ?, som kan ge mig lite erfarenhets tips i så fall.
Har en betong pool på 7 x3,4 , jag har efter en höjning av omgivande mark hela 30 cm isolering,
I botten på poolen.
Finns sedan lite isolering på utsidan, men bara halvvägs upp från botten.
Över poolen har jag sedan ett skjutbart tak.
Ingen plast folie idag, men detta ska nog inköpas……
Är det någon större vits med att isolera invändigt med typ 5 cm frigolit.
Det blir ju lite jobb med lampor, utlopp och  inlopp, att flytta dem.
Värmer idag billigt med 25 m2 solfångare, men dessa är på upphällningen , så jag ska köpa en värmepump.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera betongpool invändigt
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2022, 21:09:14:14 »
Hej,
Det där låter väl tilltaget. I princip bygger du en thermopool av din betongpool. Jag skulle rekommendera att du väljer isolering av hårdare modell, typ XPS, för att inte skapa märken såsom fotavtryck eller liknande.
Det vore bra om du hade tillgång till en värmekamera. Det är ett ypperligt verktyg att identifiera var konstruktionen läcker energi. Jag ser ingen anledning att skaffa en folie om du har tak f.ö.
Vänta med pumpen, denna konstruktion kommer inte behöva särskilt mycket tillskott så tillvida poolen inte ligger på en skuggig plats och eller du vill ha galet varmt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Thomas L

SV: Isolera betongpool invändigt
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2022, 23:54:25:25 »
Jo hård cellplast naturligtvis.
Det är det som jag har i botten på poolen, av den klass som du påtalar.
Vänta med pump ?…
Tror du inte att jag behöver någon tillsats värme ??
Mina 25 m2 solfångare, kommer att bli 15 m2, (2 st kass= 10m2).
Men i östlig riktning, förut västlig, ska ha dit solcells paneler som styr om lite på taket.
27 gradit villa tak, så de har väl sol på sig till 3 hugget.
För övrigt tack för dina synpunkter så långt

Utloggad TommyC

SV: Isolera betongpool invändigt
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2022, 12:00:01:01 »
50mm isolering på alla väggar gör underverk jämfört med bara betong. Vi har så tillsammans med pooltak vilket gör att värmepumpen så här års går max en timme på förmiddagen eller inte alls.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera betongpool invändigt
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2022, 17:33:43:43 »
Precis som TommyC menar, det går åt väldigt lite tillsatsvärme om poolen är välisolerad.
Jag värmer vid uppstart i maj och ytterst sporadiskt under säsong men skulle klara mig gott utan. När man vill bada är det ofta fint väder ute, med ett bra tak och god isolering ligger vattnet runt 30 grader. Jag menar att hela grejen är att inte tappa värme de dagar vi har sämre väder. Många lägger mycket pengar på pumpar och dyra elräkningar för att de har snålat på konstruktionen. Men de får betala flera gånger om i slutändan, är man miljövän så förbrukas energi i onödan. Det skapas trådar i detta forum hela tiden då de vill byta VP till något bättre och energisnålare, som om det skulle betala sig och jag blir glad att du startar en tråd med ett annat tänk som enligt mig är helt rätt.
Men en förutsättning är att poolen är i solen dock..
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Isolera betongpool invändigt
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2022, 09:44:38:38 »
Vår pool håller nu 33 grader. Den har bara tappat 0,5 grad över natten. Idag kommer inte värmepumpen att starta. Natten var varm med 20 grader i luften kl 21 och som lägst 17,2 grader kl 4.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Thomas L

SV: Isolera betongpool invändigt
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2022, 19:02:15:15 »
Verkar ju helt då helt rätt tänkt av mig.
Frågan är ju varför  det  inte slagit mig på 18 år???
Men det är väl pool solfångarna som gjort att jag ej behövt tänkt på det, uppvärmningskostnaderna har varit grattis

Hur ser Era upp byggnader ut betong, cellplast , och sedan……..duk direkt?? Eller någon mjuk mattan innan duken…

Krönet där man viker över pool duken……..tänkt en plåt i 90 graders vinkel som går ner en bit på väggisoleringen samt spikas i överkanten på poolens grundmur!?
För att få en snygg kant.

Vad klistra man XPS Cellplasten med mot den putsade betongytan?

Kommer att köra med svetsad poolduk.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera betongpool invändigt
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2022, 20:47:55:55 »
Jag har en thermopool, konstruktionen påminner om vad du försöker åstadkomma. Det är ihåliga byggblock av cellplast som sedan fylls med betong. Man bygger poolen precis som man bygger Lego sedan fyller man väggarna med betong. När man bygger limmas blocken med fogskum. Jag använde Biltemas vinterskum med deras pistol och limmade med, rekommenderas varmt. Duskulle kunna använda det som klostermur väggen men lägg en tunn sträng mellan skivorna för att täta.
När du sedan fyller linern med vatten kommer allt hållas på plats av vattentrycket garanterat.
För att inte linern ska ramla ner i vattnet används en sk snap-in-list, finns hos alla välsorterade poolbutiker. De flesta inklusive mig brukar även limma en textilduk på väggen innan linern, typ markduk modell rejäl, den limmas med vanligt spraylim.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan