CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ska vi göra? (ang. utåtbuktade sidor)  (läst 2935 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emla

Hur ska vi göra? (ang. utåtbuktade sidor)
« skrivet: april 26, 2009, 12:52:32:32 »
Hittade precis hit och jag hoppas att någon har förslag till hur vi ska gå till väga nu...

Det är nu vår andra sommar som husägare och därmed också poolägare. Huset är byggt -72 och jag antar att även poolen blev till runt den tiden. Har ingen aning om hur den är gjord, men jag TROR att förra ägaren nämnde något om att han bytt ut plyfaskivorna längst ena kortsidan i samband med linerbytet hösten -06.

Förra sommaren märkte vi att det började att bukta utåt på ett ställe på ena långsidan. Det var inte mycket, men ändå så pass mycket att man såg det med blotta ögat. Nu i dagarna när isen smälte helt så visade det sig att det blivit riktigt dåligt under vintern. Utbuktningen är nu ca.1-1½ dm djup och sträcker sig längst vad vi tror är en plyfaskiva (ca. 1,20 m bred och 2,5 dm hög).

Så....vad ska vi göra nu? Det känns inte speciellt roligt, men å andra sidan måste man ju vara beredd på att fel och skador kan uppstå med allt...  :'( Ska vi gräva upp och byta rubbet för att vara säker på att vi slipper göra om detta nästa år om samma grej händer den andra sidan? Det vi dock är inne på nu är att gräva vid sidan det är fel på och byta skivan samt fylla på med mer sand...

Tar tacksamt emot svar då ingen av oss egentligen kan något om detta...

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur ska vi göra? (ang. utåtbuktade sidor)
« Svar #1 skrivet: april 26, 2009, 14:21:09:09 »
Hej o välkommen. :)

Kul att du hittade hit. Jag skulle nog gräva mig ner i kolla där det buktar ut o se om det går att fixa till. Det är nog på den långsidan som han inte bytte skivorna på.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Hur ska vi göra? (ang. utåtbuktade sidor)
« Svar #2 skrivet: april 26, 2009, 16:05:41:41 »
Buktar det utåt tyder det på att jordtrycket inte kan hålla tillbaka vattentrycket eller att skivorna är uppruttna..
Jag hade tömt poolen på vatten, detta får du göra oavsett eftersom att det blir svårt att tvinga in pga det stora vattentrycket.
Kontrollerat stommen, byt skivorna om dom är dåliga och sedan återfyll utsidan i samma takt som ni fyller i vatten.
Tänk bara på att kontrollera vilka massor som det är återfyllt med så att dom är dränerande, icke dränerande material kan vara orsaken till att stommen är som den är i dagsläget.
Gör detta omgående då vattentrycket kan förstöra er liner.
/Stefan


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag