CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Driftstid Intex saltklorinator??  (läst 7022 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J&P

Driftstid Intex saltklorinator??
« skrivet: juni 30, 2011, 15:56:23:23 »
Jag blir helsnurrig! Fick inte med någon instruktionsbok på svenska, så jag har använt den engelska. I den tabellen står det att klorinatorn ska gå 2h per dygn. Nu sitter jag och läser en PDF på svenska på Intex hemsida och där fattar jag det som att den ska gå 3h? Har en 457*122 metallrörspool.

Och sen: Hur mycket ska filterpumpen gå, det fattar jag inte heller? (just nu går den dygnet runt för att vi hoppas på att det gulaktiga vattnet ska klarna)

Här är PDFen:
http://www.intexnordic.com/Files//Filer/132IO_SE.pdf

Poolgiganten

Utloggad DaJo

SV: Driftstid Intex saltklorinator??
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2011, 22:55:16:16 »
Hejsan!


Driftstid får man nästan köra och mäta för att se vilken tid som passar just din pool.

Pooltemp, vilken sorts täckning man har, hur ofta badas det och av hur många mm mm. Dessa parametrar mfl styr hur mycket klorinatorn måste gå.

Vi håller 30-32 grader och har pooltak på då det inte badas och våran klorinator går 3 timmar/dag. (Vattenvolym i vår pool: ca 33 kubik)

Kör tex 2 timmar / dag  under några dagar och mät sen klorhat, ph och alkanitet. Är dessa värden ok då är 2 timmar lagom hos dig....

Vad det gäller ditt gulaktiga vatten så brukar en chock-klorering lösa detta problem men gör en mätning först på ditt vatten...

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad J&P

SV: Driftstid Intex saltklorinator??
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2011, 23:04:42:42 »
Värdena är helt åt skogen just nu, håller på med ph-sänkande (både ph och alkalinitet är skyhöga). Nybörjare som jag är på detta; men är maskinens "boost" detsamma som en "gammal hederlig" chockklorering? I sådant fall har vi gjort flera sådana.

Utloggad BadarLasse

SV: Driftstid Intex saltklorinator??
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2011, 11:53:13:13 »
Hej!

Jag har en Intex rörpool 457 x 122 cm med Intex klorgenerator och kör den mest 1h och 2h per dygn om det är varmt och mycket badande. Det är andra året jag kör med saltvatten och klorgenerator och kan bara säga att det fungerar helt otroligt bra, kristallklart vatten med bra värden från det jag fyller tills att jag tappar ur den juni - augusti. Förra säsongen hade jag 70kg salt och körde endast 1h per dygn men i år så räckte det med 50kg salt för att generatorn skulle säga ok och börja göra klor men då måste jag ibland köra 2h så salthalten verkar göra lite för stabiliteten på klorvärdet.

Hoppas det löser sig för dig.

/ Lars
Marquis E-545

Utloggad psau

SV: Driftstid Intex saltklorinator??
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2011, 10:26:42:42 »
Jag kör klorinatorn ca 2-3h per dygn när poolen inte används, den längre tiden när poolen vilar mellan baddagar och håller 28-30grader. Åker vi bort ngn vecka låter jag tempen falla till 20 grader som lägst och då står klorinatorn på 2h. Vid baddagar drar jag upp klorinatorn ett par timmar.

Jag kollar ph med en ph mätare från Clas Ohlsson, resterande värden någon enstaka gång per säsong. Min klorhalt när jag mäter är i det närmaste obefintlig men har ett kristallklart vatten som är mkt skönt att bada i....

Tanken med en klorinator är att klorhalten i cellen är mkt hög och i det närmaste chockar vattnet lokalt just där men i övriga volymen är klorhalten nästan obefintlig.

Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag