VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur varmt vågar man ha i en markpool.  (läst 10801 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blåzzet

Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« skrivet: juli 05, 2010, 21:55:56:56 »
En lite förmäten fråga... men solfångare i kombination med solfångare och vårt fantastiska väder har drivit upp värmen i poolen till 35 grader.
Finns det nån som har erfarenhet av dessa gradtal i sin pool, nåt man ska tänka på? Höja klorhalten? Ev. sänka tempen ;)

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2010, 23:34:46:46 »
Det finns en del trådar i forumet där det framhålls att man inte bör överskrida 28 grader under en längre tid eftersom detta kan förkorta livslängden på linern. Jag vill minnas att detsamma sades från pooltilverkaren.

Själv var vi uppe i 34 grader förra året efter två veckor med intensiv sol. Förutom synpunkterna på linerns hållbarhet så tyckte jag inte det var så väldigt angenämt med så hög temperatur. Det blev lite jolmig badkarskänsla. Så jag har faktiskt ändrat min solpanelstyrning så att den inte värmer mer om pooltemperaturen överstiger 30 grader.

Utloggad Blåzzet

SV: Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2010, 06:50:57:57 »
Tack för infon!

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2010, 07:15:02:02 »
Precis, linern "tar stryk" och blir mindre tålig enligt tillverkarna. 28o är max vad man får ha. Jag kommer inte ihåg vilken leverantör det var men någon av de jag talade med innan köp sa t.o.m. att de inte ger garanti på linern om temperaturen överstigit 28o... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2010, 01:54:11:11 »
Lite förenklar är linern gjord av PVC och vid höga temperaturer "svetas" mjukmedlet ut så linern blir hårdare för att tillslut brista.
Personligen så bryr jag mig inte för min 24 kubiks ovanmarks pool kostar bara 5000kr och skulle jag halvera livslängden för jag vill ha det varmt och skönt känns det som det kvittar för det är så lite pengar det handlar om.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Linkan222

SV: Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2010, 22:44:32:32 »
OJ, där behöver man nästan svalka sig efter badet  :)

Men jag håller nog med, hade jag möjlighet att ha 30 eller kanske tom nån grad till så skulle jag köra på. Linern är inte så fruktansvärt dyr.

Kan det dessutom göra så stor skillnad i livslängd om du har 28 eller 32 grader? Det är fyra ynka grader, känns inte som det gör någan avgörande skillnad, men vad vet jag?

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2010, 23:45:03:03 »
Kan tala om att det var inte skönt med så hög temperatur och busa med ungarna för det kändes som man svetades i vattnet och det var allt annat än skönt.
Ville bara se vad jag kunde skräma upp poolen i med värme pumpen.
Temperaturen steg fortfarande när jag stängde av pumpen.
30-32gr tycker jag är lagom.
Nu har jag inte kört värmepumpen på någon vecka och legat över 30gr iaf och det blev ännu bättre när jag sågade ner grannens körsbärs träd som skuggade poolen.
Var ändå inga goda körsbär och nöden har ingen lag sägs det  >:D
Frågade självklart innan.

Tror inte det påverkar så mycket med 4gr extra och dessutom går ett liner byte på välbefinande kontot och välbefinande får kosta så bara elda på med värmen.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad William

SV: Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2010, 05:24:35:35 »
Under dom tjugosex år vi har haft poolen är det många gånger som vi haft långa perioder med omkring 32° i vattnet och det har inte linern tagit stryk av.
Men i år "ville" inte tempen gå upp till mer än 23 - 24°. Felkopplat på solmattorna var min tanke, men hittade inget. Letat febrilt!

Nu har vi 29° och hade nog haft högre temp om jag hittat felet tidigare. Utöver solmattorna har vi ju också haft en flytduk och den var boven, för den hade tappat så många "bubblor" och täppt igen cirkulation med sådär 30 - 40% så vattnet kom inte upp som det skulle på carporttaket där mattorna ligger.

Vår gamla flytduk som vi hade på "forntiden" tappade inga bubblor men vi bytte ut den för att den gick sönder på annat sätt.
PS: flytduken är på återvinningsstationen nu.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur varmt vågar man ha i en markpool.
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2010, 11:20:36:36 »
Hej! Tycker inte det är så skönt att ha runt 30 när utetemp ligger över
25 grader vill nog att man skall kunna känna att man badat. Däremot
tidigare på vår o höstkanten när temp är lägre kan det säkert
vara mkt behagligt. Själv kör jag på 26 gr ipool vp har inte gått
många timmar sen midsommar otrolig bra sommar hittils med tanke
på några tidigare säsonger bara regn. <sol>
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan