CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rektangulär eller rund Intex?  (läst 16251 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ninni

Rektangulär eller rund Intex?
« skrivet: maj 27, 2008, 08:41:59:59 »
Hej,
marknaden har så himla mycket alternativ just nu :o <help>
Vet någon om det är skillnad på hållbarhet på en rund rörpool intex och en rektangulär rörpool Intex
 <help>
De vi tittar på är:
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=53&M=Shop&PID=112&ProductID=402
och
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=53&M=Shop&PID=112&ProductID=408

Den runda ser stabilare ut i bild i allafall men den rektangulära passar både tomten och barnen bättre.
Mycket tacksam för information från någon som har kunskap om detta. Prisskillnaden är 2000:- mer för den rektangulära, men den är också 132 djup istället för 122.
Behöver snabba svar då inköp görs imorgon.


« Senast ändrad: maj 27, 2008, 12:58:42:42 av Ninni »

Poolgiganten

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Rektangulär eller rund Intex?
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2008, 15:06:32:32 »
Hej.
Om Du måste tvunget köpa en sådan rörpool så köp definitivt den djupare på 1,32. De3t gör stor skillnad.
Varför inte lägga till och köpa en från ex. J&F. Då får Du mycket bättre pump och filter som Du oxå kan driva solfångare med.
Det var bara mina tips. Eftersom jag gått samma väg Du. Men det är bra med en lite billigare pool först för att se om man har det intresset.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Ninni

SV: Rektangulär eller rund Intex?
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2008, 15:12:57:57 »
Hej,
anledningen till denna billigare variant är att vi hyr ett hus i tre års perioder och man vet aldrig om hyresvärden helt plötsligt kommer på andra tankar. Vi vill ha ett alternativ som funkar ett par säsonger åtminstone och dessa verkar bra.
Har nu också fått svaret från en leverantör av poolerna och dessa två har inga skillnader. Dock är de i bättre kvalite än de tidigare blå är, då framför allt är rören stabilare och bättre.

Det blir nog den som är 132 i allafall.

Utloggad chris

SV: Rektangulär eller rund Intex?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2008, 09:58:46:46 »
Hej igen!
Jag hade satsat pengarna på en större variant, tex rund 5.5 m men med 132 idjup eller INTEX ULTRAPOOL 31805L 11,895 Kr 
 Rörpool, 366x732x132 cm
 
, tycker 2.8 m i bredd är VÄLDIGT lite,  :)
« Senast ändrad: maj 28, 2008, 10:18:58:58 av chris »
Intex pool 9.75 x 4.8 x 1.35 , 55 kbm

Utloggad Ninni

SV: Rektangulär eller rund Intex?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2008, 10:47:22:22 »
Hej,
vi kom fram till det också att det blir väldigt smalt i bredd.

Sen har vi problem med underlaget också.
Vi har en ojämn tomt (gräsmatta) som är gammal och hård och med mycket rötter. Därför har vi lite svårt för att gräva till den så den blir jämn.
Vi funderar därför på att bygga ett fyrkantigt trädäck samt isolera den med frigolit för att slippa kyla underifrån.
Till den runda ultrapoolen  tänkte vi bygga ett fyrkantigt trädäck som är ca 50cm bredare än poolen runt om. Sen ha underlaget som följer med poolen där poolen ska stå.

Tror du detta fungerar? Kan man ha Intexpooler på trädäck.

Utloggad Sophia

SV: Rektangulär eller rund Intex?
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2008, 23:11:20:20 »
Jag tror inte du kan ha poolen PÅ trädäcket, det blir nog för tungt! Men runt om kan man ju bygga ett trädäck! Vi har beställt dendär smala som ni tittade på, den får duga tills vi kommer på om vi ska ha en "riktig" eller inte.

Utloggad SingingSailor

SV: Rektangulär eller rund Intex?
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2008, 10:37:30:30 »
Jag har en rektangulär Intex, 549x274x132. I verkligheten är den faktiskt lite smalare ändå, eftersom poolduken buktar ut så är toppen smalare, bara 255cm.
Jag tycker dock att det räcker. Djupet och längden är viktigast för mig, i denna går det att sträcka ut sig, och faktiskt även att simma mha en "swimtrainer". Rund pool med lite "längd" på blir mycket större i kbm räknat. Liten pool = mindre jobb att sätta upp och ta ner vår och höst samt mindre vatten att fylla, värma och hålla varmt.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ddt

SV: Rektangulär eller rund Intex?
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2008, 23:08:39:39 »
Har en rund 7,32 intex rörpool och mycket nöjd. Eftersom den är rund så behöver man ju inte vända efter några meter utan det går ju bra att simmai i oändlighet utan att behöva vända. Jag upplever i alla fall att en rund pool känns större än en rektangulär.


Utloggad Ninni

SV: Rektangulär eller rund Intex?
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2008, 13:41:40:40 »
Tackar för alla svar.
Hade gärna valt lite större för att få mer djup men efter mätningar av tomten och placering så lämpade sig 488 poolen bäst. Därefter hade vi fått göra betydligt mycket mer underarbete då tomten började luta för mycket.
Vi är dock mycket nöjda och känner att denna poolen räcker i några säsonger i allafall. Dottern är idag 128 cm lång och det är mest hon som är fiskedjuret i familjen. Grabben är mer intresserad av att kasta lite boll och svalka sig i poolen. Han är 150 cm lång.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag