CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner antal år  (läst 2578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Liner antal år
« skrivet: maj 30, 2023, 14:41:48:48 »
Bara lite nyfiken på vad andra har för erfarenhet av antal år mellan linerbyten , jag har haft pool i nästan hela mitt liv men extremt sällan byt liner pga av ålder ( inte min alltså :)

Har haft liner som varit både 20 och 25 år och fortfarande helt ok , men då har jag inte haft mer än ca 28 grader och alltid varit sparsam med chockar.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner antal år
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2023, 09:22:45:45 »
Tror det hänger på 3 saker.
Temperatur
Chockkloreringar
Hur mycket poolen används/utsätts för solens UV-strålar.

Vår liner gick sönder efter typ 17 år, och det var i vattenlinjen i de hörn som utsatts för mest solljus.
Vi har större delen av tiden haft 32 grader i vattnet. (Började med 28 grader, men efter 3 år hade vi 32 grader)

Då vi vill ha så varmt valde vi att köpa en plats-svetsad armerad liner när vi bytte så den ska hålla i minst 20 år, förhoppningsvis.
Numera har de mindre mjukgörare i linern, så de håller inte lika länge nu som tidigare.
I och för sig har det ersatts med olika ytbehandlingar i stället, så det är kanske svårt att veta säkert.
Men jag tror man ska vara rädd om ytbehandlingarna och inte gå på för hårt med olika rengöringsprodukter, och försöka hålla vattnet friskt så man slipper chock-klorera gång på gång för att få vattnet bra igen.

Om vi skulle ha bara 28 grader i poolen skulle den bara användas av barn, och kanske vuxna de dagar temperaturen i luften passerar 30 grader.
Jag ser det som ett skyddande av investeringen att vi har så varmt att folk faktiskt vill bada, det gör att den används kanske 10 gånger mer än den annars skulle gjort, det är värt de tusenlappar det kostar i värme, och nåt år i livslängd, flera gånger om.
Inte minst socialt är det en god investering, vill man ha främmande vid poolen så är varmt och skönt vatten mer eller mindre en förutsättning som jag ser det.
Inte många vuxna tycker det är speciellt skönt med bara 28 grader i vattnet, badhusvarning.  ;)

Vi har 8 pooler i Hemmingsmark, tror de flesta ligger på ca 32 grader, utom en som hade 26-28 grader, de har fyllt igen poolen och köpt ett SPA-bad istället.
« Senast ändrad: maj 31, 2023, 09:28:35:35 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Liner antal år
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2023, 12:05:48:48 »
Jag vet att du vill ha det varmt, smaken är som baken , finns ingen i vår familj eller bekanta som har problem med 28 grader , inte ens 25 , vi använder poolen för att svalka oss när det är varmt inte för att tillbringa halvtimmar åt gången i poolen .
När det någon gång är varmt ute sticker värmen upp mot 3o plus, då tycker vi poolen tappar sin avkylande funktion , vill vi ligga i varmt vatten hade vi valt en annan lösning

Troligen är norrlänningar mer för varmt vatten .

Vi badar ofta även o havet , kanske det ibland kan bli lite över 20 på västsidan av skåne men syd eller främst östkust sällan över 16-17 vi badar där också

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner antal år
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2023, 10:56:48:48 »
Mmm, vi är ju timmar i poolen om det är en fin dag.
När det blir riktigt varmt ute, typ över 30 grader brukar jag backpola ut lite vatten och fylla på med kallvatten så det svalkar lite när man hoppar i.

Med tanke på att vår liner gick sönder i vattenlinjen på den sida som solen kommer åt tror jag att solens UV-strålar kanske har störst påverkan?
Sol och klor i kombination.

Undrar om det finns nåt medel man kan behandla den med som skyddar mot UV?
Typ sänka nivån 1 dm och låta linern torka, sedan stryka på någon form av UV-behandling... Någon som vet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Liner antal år
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2023, 13:10:21:21 »
Det finns ju massor av olika typer av sprayprodukter som skyddar mot UV m bla sådan spray man använder på plastblommor utomhus, om det har negativ effekt på liner ... troligen . om det sitter kvar i vatten , troligen inte .

Du menar på allvar att ni tillbringar timmar i vattnet ?? det är ju helt otroligt i mitt synsätt, det är ju så våra barnbarn badar om vi avbryter innan de löses upp i vattnet eller huden skrynklar .

Vad gör man i en pool under 1 timme ?

Utloggad Moana

SV: Liner antal år
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2023, 14:18:27:27 »
Jag kan också bada timvis, både i poolen och i havet.  :) Vill ha max 28 grader.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad nyburjare

SV: Liner antal år
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2023, 14:26:28:28 »
Jag tror inte ni menar som jag tänker, dvs att man går ut vid poolen kl 11 går ner i vattnet och går upp kl 13 :)

Jag tror ni menar tillbringa tiden vid poolen , man går ner , sitter lite på kanten  ner igen , går en runda , solar lite , leker lite dvs så som jag gör på stranden när jag säger att jag varit och badat 3 timmar ,det betyder inte att jag går ner i vattnet o ligger i blöt konstant i flera timmar  >rulla<

Känner ingen som anser att 28 gr är kallt , kanske de första sekunderna , men det kan även 30 gr göra beroende på luftens temp , om jag velat hade jag inte haft några problem med att lega i 28 gr vatten i timmar utan att "frysa"

Utloggad Moana

SV: Liner antal år
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2023, 14:47:09:09 »
Jodå, jag kan lätt ligga i vattnet mellan 11 och 13. Utan att gå upp. Ibland tvingas man upp för att man blir kissnödig.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad nyburjare

SV: Liner antal år
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2023, 15:02:42:42 »
Hur ser din hud ut efter 2 timmars blötläggning , vad " gör" du i poolen så länge går du runt ? simmar runt ? står stilla , hoppar upp o ner eller gympa ?
Jag hade blivit enormt rastlös att stå i vattnet i 2 timmar  å andra sidan kan jag bli det med av att sitta på en uteplats som folk kan göra vid en husvagn , timme efter timme :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner antal år
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2023, 16:13:28:28 »
Vi har ju byggt en "GT-hylla" där man kan sitta i vattnet och bara mysa, snacka, och sysselsätta/övervaka ungarna i poolen - om det finns barn som badar.
28 grader blir definitivt fort kallt om man inte t.ex. simmar, spelar volleyboll eller liknande, men sånt gör jag sällan.
Oftast när vi badar och umgås i och kring poolen är vi minst 6-8 personer så vi bara sitter, flyter på poolnoodles eller står rakt upp och ned och pratar med varandra, ofta är det barn med som behöver aktiveras från tid till annan också.

Visst går man lite upp och ned, inte minst när det är dags för fika eller mat måste man ju upp, vi har även en darttavla som nyttjas flitigt, och ett utebiljardbord som vi också använder rätt ofta om man blir less att bara sola, bada och prata.
Jag har ett skuggat hörn på ena kanten av GT-hyllan där jag brukar sitta när jag fått tillräckligt mycket sol på mig (Använder aldrig solskydd).

Vi har i alla fall kommit fram till att 32-33 grader är rätt lagom, de som är mest frusna kan knorra lite om det bara är 32 grader, och de som är mer "varmlivade" tycker det är för varmt med 33 grader, speciellt om det är varmt i luften.
Det är svårt att göra alla nöjda, men som sagt, med 28 grader skulle poolen bara användas av barn, och för att svalka av sig de riktigt varma dagarna - och det är inte vårt primära mål med poolen, vårt mål är att det ska vara en social samlingspunkt där man kan vara både på altan eller i vattnet mer eller mindre så länge man vill, på altan kan det bli jobbigt varmt om det är riktigt fint väder, och när man är riktigt varm så svalkar 32 grader rätt skönt ändå.

Sen förstår jag att smaken är som baken, och att alla har olika mål/användningsområden för sin pool, men så har vi resonerat i alla fall, det kostar ändå så lite att värma med jordvärmepumpen att kostnadsskillnaden mellan 28 och 32 grader är försumbar - då kan nog livslängden på linern "Kosta mer" om man kör så varmt som vi gör, åtminstone med en konventionell liner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag