VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luft i silen?  (läst 3633 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #10 skrivet: maj 06, 2023, 09:09:38:38 »
Eftersom du skriver så här så tyder allt på att något hänt "utanför" pumpen , dvs den har funkat sen hände något

Förra året började jag få problem med pumpen, den lyckades aldrig fylla silen ordentligt, och om man stängde av pumpen så tömdes den helt så jag hade svårt att starta den igen. Trycket i filtret variterade också, nålen stog och dansade på mätaren och den kom aldrig upp i tillräckligt högt tryck.
Någon gång hände det till och med att silen va helt tom när jag tittade till den, och pumpen hade alltså stått och pumpat luft i något dygn.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #11 skrivet: maj 06, 2023, 14:18:45:45 »
 pumpen hade alltså stått och pumpat luft i något dygn.

Aha ! där har du felet nr 2 , ingen pumps axeltätning klarar att gå torrt så länge max 30 sek till 1 min om axeltätningen är inkörd , är den helt ny kan den bränna mkt snabbare
Finns det inte en vattenhinna på tätningens keramik bränner dom !!

Utloggad Erica

SV: Luft i silen?
« Svar #12 skrivet: maj 06, 2023, 15:25:00:00 »
Citera
Hade en kollega som köpte en pump i annat land då den var billigare där , dock var den för 60 hz o inte 50 hz, så när han körde den i sverige tappa den effekt !

Ja en asynkronmotors varvtal styrs av frekvensen. Om du kör en 60 Hz pump på 50 Hz så minskar varvtalet ungefär till 83 % av det pumpen är konstruerad för. Trycket sjunker med kvadraten på detta värde, alltså till ca 69 %. Flödet sjunker proportionellt alltså till ca 83 %. Effekten på pumpen sjunker med tredje potens av varvtalsminskningen och blir alltså ca 57 %, förutsatt linjär karakteristik på rör m.m. Samma pump kanske även säljs i en variant för 50 Hz men har då ett lite annat pumphjul som är avpassat för detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i silen?
« Svar #13 skrivet: maj 07, 2023, 08:09:31:31 »
Eftersom teknikrummet ligger 1.5 meter över poolens yta, och vattnet inte rinner ur när pumpen står till så är det i alla fall inget läckage.
Det borde vi kunna konstatera i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #14 skrivet: maj 07, 2023, 10:48:08:08 »
Eftersom teknikrummet ligger 1.5 meter över poolens yta, och vattnet inte rinner ur när pumpen står till så är det i alla fall inget läckage.
Det borde vi kunna konstatera i alla fall.
Där har du fel ! O0 sådana läckage hade jag i många år innan jag hittade läckaget.

När en slang ligger i marken och ett grus eller sten trycker så kan det uppstår som jag beskrev som en "flärp" ett liten spricka där du får liksom ett "fjäll" på slangen , inget direkt hål men en spricka som är som en halvö , den halvön går inåt i slangen dvs när den suger o har undertryck öppnas den o tar in luft  , när suget försvinner stänger "flärpen "
 

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i silen?
« Svar #15 skrivet: maj 09, 2023, 13:01:25:25 »
Läckaget måste ju vara efter pumpen om det ska kunna läcka ut baklänges.
Och som sagt, på vår första pump blev pumphuset aldrig helt fullt, och vi hade inget läckage.
Ny pump, då fylls huset med vatten.
Troligen samma sak för frågeställaren, men tvärt om.

Kommer det inte luft i insprutarna så finns inget läckage, det syns ju hur tydligt som helst om det kommer luft, speciellt när det är mörk och man har poolbelysningen på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #16 skrivet: maj 09, 2023, 13:46:05:05 »
Det har du rätt i såklart det sjunker inte undan om det är ett hål på sugsidan , men dom kan vara extrem svåra att hitta (hålen).

Är det dagsljus och man inte har belysning kan man missa små bubblor särskilt om man har fler inblås o luften fördelar sig .

Tänkte på manometern, jag vet inte om luft kan pysa ut där i stället eller om en otät sådan kan likställas med ett läckage som gör att pumphuset töms ? borde göra eftersom den är en del i att bygga vaccum i filtret

Han skriver att det kan vara otät

Utloggad Ankel

SV: Luft i silen?
« Svar #17 skrivet: maj 09, 2023, 16:10:48:48 »
pumpen jag köpt är den här:

https://www.tradeinn.com/swiminn/en/astralpool-victoria-plus-3-4-cv230-v-ii-plastic-self-priming-pump/138960349/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=16275712&country=se&gclid=CjwKCAjw0ZiiBhBKEiwA4PT9zx_vZeMzDDP8NsP6hZzCBDs1n4YrxH_rJ3Yiukrxi83rhzgWqdkNpBoCDlwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

effekten baserade jag på guiden de hade på poolklubben, plus att förra pumpen låg på samma effekt. Ja, jag snålade och köpte pumpen utomlands istället, men jag har dubbeltkollat att det står 50hz på den (phew).
Poolen är 3x8 meter, plus en romantrappa och 1,5 djup. Filtret mätte jag till 165cm runt vilket innebär en diameter på 52cm. (har jag köpt rätt? 😬)

Kör jag på cirkulation så suger den in mer vatten, även om det inte är någon enorm skillnad, men kanske mer märkbart nu när den gått några dagar och trycket ökat i filtret.
Kan det va för mycket sant i filtret? Mycket av grejerna här hemma är "hemmafixat" av förra ägarna, och det mesta de gjort är helt galet, så jag har inget vidare förtroende för att pool-prylarna är korrekt installerade heller
Jag TROR förresten inte manomentern läcker luft, packningen ser förvisso lite torr ut, men jag upplever nog att det håller tätt.

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #18 skrivet: maj 09, 2023, 22:20:53:53 »
Jag läser att Rickard anser att det skiljer mellan pumpar hurvida de fyller huset eller ej, jag håller inte med .

Har aldrig haft en pump ( har kanske haft 8-12 st ) som inte fyllde huset om det var ok tätt och dimensionerat rätt.

Pumpen du köpt är ju helt ok , man kan kanske misstänka att systemet är feldimensionerat med för klena rör, å andra sidan har det fungerat tidigare , så jag blir inte klok på vad det kan vara .

I ditt läge hade jag kopplat en separat slang till inloppet på pumpen o lagt andra änden i poolen o sett vad som händer då.

Är du säker på att manometern fungerar ? kan det vara så att du inte har lyckats backspola tillräckligt så du har mer skit o högre tryck i filtret än vad manometern visar ? å andra sidan testade du ju vaste

Utloggad Ankel

SV: Luft i silen?
« Svar #19 skrivet: maj 10, 2023, 09:42:22:22 »
Kan såklart inte ta gift på att manometern fungerar, men jag tycker det den visar "makes sense". Den visar högre tryck med den nya pumpen, trycket har gått upp under veckan allt eftersom poolen blivit renare (jag har järn i vattnet, så efter chock-klor så är vattnet brunt och det är tydligt att filtret gör sitt jobb). Och trycket går alltid ner efter backsploning.
Jag ser förövrigt ingen luft i inloppet på poolen. Efter jag kört waste och går tillbaka till filter så spottar den ur sig lite luft, men det känns logiskt?

Angående rör så är allt 50mm flexislang överallt.

Tack för tipset på extra slang, jag har tyvärr ingen liggandes, har inga extra anslutningar till pumpen heller just nu, men kan såklart införskaffas vid behov.

Som jag ser det har jag två alternativ..
1. Gillar läget, räkna med det funkar, och riskera byta pump igen inom 2-3 år, lite trist såklart.
2. Ta ut en poolexpert och hjälpa mig. Om ni skulle killgissa lite, vad kan en yrkesmänniska göra i det här läget? Trycktesta slangen? Trycktesta anslutningar? Ja, vad gör dom egentligen?
Jag förstår att sannolikheten att någon här bor i Karlstad är liten, men känner någon till de här?: https://karlstadpoolcenter.se/service/pool-service

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan