CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i silen?  (läst 3766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankel

Luft i silen?
« skrivet: maj 04, 2023, 09:58:38:38 »
Okej, lite bakgrund.
Jag har varit med pool i 2 säsonger, den följde med ett hus jag köpte, så jag har inte stenkoll på allt, men börjar lära mig.
Poolen har funnits i snart 10 år, och fungerat fint för de förra ägarna. Poolen ligger ungefär 1-1,5 meter under teknikrummet. Nej, det finns ingen backventil monterad. Jag brukar starta den genom att plugga skimmern, fylla upp röret och silen med vatten och starta pumpen när jag rycker bort pluggen.

Förra året började jag få problem med pumpen, den lyckades aldrig fylla silen ordentligt, och om man stängde av pumpen så tömdes den helt så jag hade svårt att starta den igen. Trycket i filtret variterade också, nålen stog och dansade på mätaren och den kom aldrig upp i tillräckligt högt tryck.
Någon gång hände det till och med att silen va helt tom när jag tittade till den, och pumpen hade alltså stått och pumpat luft i något dygn.

Pumpen va bland de billigaste av kina-varianter, och jag tog för givet att den va helt slut.
Jag har precis köpt en ny pump, limmat nya kontakter och hela kittet och körde igång allt igår.
Efter jag fått ut vad jag gissar är all luft ur systemet så är trycket i filtret fint igen, det ligger stabilt där det "ska" vara.
Men silen är fortsatt inte helt full. När jag körde den gamla pumpen första säsången så va det ju knappt en luftbubbla där i.

Så, till frågan. Hur tycker ni det här ser ut:
https://youtube.com/shorts/XuARSUBZ2wE?feature=share

Och en sista fråga. Packningen på manometer ser lite torr ut, hur hittar man en ny.. som passar..?

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2023, 17:49:21:21 »
Helt säkert har ett litet läckage på pumpens sugsida dvs någonstans mellan inlopp pump och skimmer , när du stänger pumpen kommer väl vattnet att sakta sjunka undan i pumphuset ?
Kan även bero på låg vattennivå i poolen så att du får luft med i virveln i skimmern

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i silen?
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2023, 07:27:14:14 »
Om du har ett litet läckage runt oringen som ska täta ovanför silen kan det bli sådär.
Jag har fått byta O-ring av den anledningen på min pump.
Kan inte se filmen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2023, 11:42:10:10 »
Om du har ett litet läckage runt oringen som ska täta ovanför silen kan det bli sådär.
Jag har fått byta O-ring av den anledningen på min pump.
Kan inte se filmen.
jo så kan det vara , så självklart att man kollar det så jag tänkte inte på att skriva, kan räcka med ett lite gruskorn på oringen .
Filmen kan jag se, inga konstigheter med filmen, ligger på youtube , bara att klicka

Utloggad Ankel

SV: Luft i silen?
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2023, 19:35:38:38 »
Idag stängde jag av pumpen i ungefär två timmar, vattennivån sjönk inte alls, och det va bara att starta igång den igen.
Tolkar detta som att det inte är något läckage någonstans?
Ni som nämnde o-ringen.. pumpen är 2 dagar gammal, så den borde va OK, plus att nivån borde sjunkit om det va något kajko med den?

Men som sagt, ni som sett filmen, borde det vara mer vatten i pumpen, eller ser det OK ut?

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2023, 21:44:00:00 »
Ja den borde pumpa upp ett vaccum så den fylls med vatten . Som det ser ut nu kan det vara olika saker
1. O ringen är otät eller ligger fel. Trots att den är ny kanske du inte spännt locket tillräckligt eller ligger det ett gruskorn eller gräs som gör att den tar in luft först när den suger och täpps till när du stänger. Därför sjunker inte vattnet undan.
2. Läckage på sugsidan . En "flärp" på slangen som släpper in luft men går tillbaka o tätat  när undertrycket försvinner.
3. Den nya pumpen är för klen o orkar inte med motståndet i slangen och dess längd o höjd över vattnet.
4. Sandfiltret igensatt.
5. För hög strypning på bypassventilerna
6. Faserna ligger fel om det är en 3 fas pump så den roterar fel håll.
7 för låg vattennivå i poolen
8. Läckande axeltätning
9 dåligt åtragna slangkopplingar
10. Främmande föremål i slangen

Blir det samma i pymphuset när du kör vaste dvs vattnet förbi filtret o rak ut i avloppet

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i silen?
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2023, 08:20:04:04 »
På min förstas pump såg det ut sådär, tror det kan skilja lite mellan olika pumpar.
På den nya blir det fullt.
Så länge det inte kommer luft i inblåsarna i poolen så är det inget läckage.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #7 skrivet: maj 06, 2023, 08:34:26:26 »
Om det blir som på videon då är det pumpen som är för klen om det inte är läckage , den ska kunna trycka så pass att den fyller pumphuset .

Om den tar in lite luft t ex via locket då är det väldigt svårt att se om det kommer luftbubblor i inloppet , ofta syns det endast i ett visst ljus och mot en viss färg på linern , det blir extremt små luftbubblor,

Man bör testa med att öppna bypassen, stänga av flödet till värmepumpen samt ställa filtret i vaste , då får man som lägst tryck i systemet , om bubblan blir mindre då får man ett svar på om pumpen bör vara större.

Det kan även bli en sådan bubbla om man har skräp i skimmerkorgen , men det får man förutsätta att man kollat

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2023, 08:37:37:37 »

Utloggad nyburjare

SV: Luft i silen?
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2023, 08:39:55:55 »
Vilken pump hart du köpt ?

Hade en kollega som köpte en pump i annat land då den var billigare där , dock var den för 60 hz o inte 50 hz, så när han körde den i sverige tappa den effekt !

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag