VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backventil, backspola?  (läst 975 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders L

Backventil, backspola?
« skrivet: april 18, 2023, 13:38:17:17 »
Hej! Har en pool där pump/filter sitter ovan vattenyta. Vill ha en backventil så inte allt vatten i filtret rinner tillbaka till pool, ex vid ett strömavbrott, då pumpen skulle gå torr efter omstart.
Men hur funkar det att backspola filtret då en backventil är monterad?
/Anders

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Backventil, backspola?
« Svar #1 skrivet: april 18, 2023, 14:14:38:38 »
Hej,
Ingen skillnad mot normal drift. Vid backspolning så vänds vattenflödet lokalt i filtret via filterventilen. Den vanliga poolpumpen som  då har backventil monterad innan insuget arbetar som vanligt.

Utloggad nyburjare

SV: Backventil, backspola?
« Svar #2 skrivet: april 19, 2023, 13:52:11:11 »
Har aldrig förstått det här med en backventil precis innan pumpen för att den står högre.

Om det blir strömavbrott och vattnet rinner tillbaka så pumphuset blir  tömt, då har man ju ett läckage och då skall det åtgärdas , annars kan man ju inte ens stänga pumpen om man skulle vilja det på natten eller annan anledning.

OM man nu sätter ett backspjäll och man har detta läckage ja då rinner allt vatten på andra sidan backspjället tillbaka till poolen om läckaget är på den sidan och inte i tex pumphuslocket.

Vad har man för nytta av det ? när väl sen pumpen startar igen skickar den vidare det vatten så står på punpsidan om backspjället , sen går den likförbannat torrt igen

Ni får gärna tillrättavisa mig om jag är ute o cyklar

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Backventil, backspola?
« Svar #3 skrivet: april 20, 2023, 06:56:50:50 »
Om backventilen är tät så rinner inte vattnet tillbaks till poolen, för det krävs ju som sagt att det finns ett läckage så att luft kan ersätta vattnet.
Backventilen var det första jag plockade bort när jag hade problem med flödet, och det har fungerat bra utan i över 20 år nu.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Backventil, backspola?
« Svar #4 skrivet: april 20, 2023, 07:34:32:32 »
Exakt. Och finns inget läckage då rinner inget tillbaka. Ett backspjäll som inte är tätt har jag aldrig hört om men jag förstår inte vad det skulle fylla för funktion

Utloggad Anders L

SV: Backventil, backspola?
« Svar #5 skrivet: april 20, 2023, 23:08:50:50 »
Aha, jag börjar fatta...tror jag...Det är när jag rensar förfiltret i pumpen som det kan rinna tillbaka (om jag inte stänger kulventilen..). Så vid strömavbrott, om pumpen/förfiltret är tätt, så skall det inte rinna ner i poolen igen? (Pump ovan vattenyta ca 20 cm)

Utloggad nyburjare

SV: Backventil, backspola?
« Svar #6 skrivet: april 20, 2023, 23:31:34:34 »
Exakt. Öppnar du locket åker vattnet tillbaka i poolen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag