VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill  (läst 4259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« skrivet: mars 20, 2023, 10:34:23:23 »
Hej!

Har letat mig fördärvad efter en billig och enkel Wifi-Pooltermometer men har ej lyckats. Telldus har lagt ned sin försäljning av deras pooltermometer (den verkade kass för övrigt).

Sen snubblade jag på Rapt Pill, som egentligen är ämnad till bryggning av vuxendricka, av en ren slump!

Spontanköpte den för 1030kr inkl frakt...har jag gjort bort mig nu?

Temperaturloggning och temperaturstatus via app var det jag ville åt. "Gravity"-funktionen är väl lite onödig då den kommer guppa runt och driva vinkelgivaren till vansinne.

Kanske skulle man ha satsat på nån mer avancerad lösning för det priset, men jag har inte tid/ork att bygga och drifta något system utan det ska vara plug and play och driftsäkert out of the box.

Har testat Netatmos system, där jag försökte vattentäta en sensor, det gick sådär...
Och Bluetoothlösningar är ju inte online-loggande tyvärr.

Återkommer med ett hink-test när jag får "Pillret" levererat! :)
« Senast ändrad: mars 25, 2023, 09:41:36:36 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Temperarurlogg Rapt Pill
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2023, 18:18:44:44 »
Så!

Då har jag fått the "Pill" levererat, det gick fort! :)

Det förhållandevis stora Li-batteriet ska laddas i 24h, så jag får försöka hålla mig från att bryta detta påstående i manualen.  >:D


Utloggad kwhalp

SV: Temperarurlogg Rapt Pill
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2023, 19:10:26:26 »
Så!

Nu har den laddat i 24h!

Står dock 0% på batteriet :S
Undra vad som händer om det töms?  >ohno>

Halvkomplicerad setup, kan rekommendera att man följer youtubeklippet:



Var även tungt att skruva ihop den! Fick ta i för Kung och fostervatten för att få bägge silikon-O-ringarna att täta. Antar att "jobbigheten" gör den helt vattentät å andra sidan.  <hmm>

Som synes i bilderna så tog jag en bålskål och fyllde med "iskallt" kommunvatten. Sen ändrade jag wifi telemetry update interval från 60->15 minuter..
Då drar den mer batteri,  men 15 minuters uppdateringshastighet och 4 minuters upplösning (istället för ca 15 minuters upplösning).

Jag hittar ingenstans där man kan slå av SG, alkohol% osv, utan det verkar konkurrera med temperaturens linje i samlingsgrafen.

Vattnet i bålskålen har tydligen 0.4% alkoholhalt om man ska tro vinkelgivaren. 
Vore fränt om det gick att mäta kloret med "alkoholvinkelfunktionen", men en snabb överslagsräkning ger att den lilla klormängden är nån miljondel (PPM) och detta påverkar knappast vinkeln på pillret...
« Senast ändrad: mars 25, 2023, 09:48:19:19 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Temperarurlogg Rapt Pill
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2023, 06:51:30:30 »
Jag är nöjd med termometern änsålänge.
Går att exportera grafdata till excel m.m.

Der enda som kan grusera drömmarna nu, är om den har dålig räckvidd för Wifi.. den lilla antennen är dock alltid i toppen (batteriet är ju tyngst, längst ned).

I värsta fall får jag sätta en repeater på husfasaden.

Har i alla fall fått en väldigt fin graf på Newtons cooling/heating law :)

Utloggad kwhalp

SV: Temperarurlogg Rapt Pill
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2023, 16:06:17:17 »
Några synpunkter om systemet "Rapt Pill"

1. Även om setup:en var rätt så komplicerad (den ville inte länka till servern på en gång, utan det tog 2-3 försök innan den kickade igång) så är felsökningen och diagnosticering av utrustningen rätt så användarvänligt (se bifogad bilder).

2. Nu är det för kallt ute, men när det blir plusgrader om nån vecka, så ska jag prova räckviddstesta den i en vattenbunke på samma ställe som poolen ska stå på.

3. Går att kalibrera termometern, vilket är bra.

4. Det är ju ett dolt API i dagsläget, som jag förstår det,(står secret API), så det vore ju trevligt om de kunde öppna det för fler tillämpningar :)

5. Batteriet är fortfarande ett frågetecken!?
Det står 0% när jag är inloggad på servern...
Ska prova ladda ett dygn till, då kanske den kickar igång!
Batterikapaciteten sägs f.ö vara 2-5 månader när man använder Wifi, men är såklart beroende på uppdateringshastigheten, och wifi-signalens dämpning, (i skrivande stund -39 dBm) Så det är klart godkänt!

EDIT:Gjorde en "reboot device" och laddade i en timme, då stod den plötsligt som 100% batterinivå. :)


"Som tumregel brukar man säga att ett värde mellan 0 och -51 dBm är en utmärkt signal, mellan -51 och -67 dBm är en bra signal och sämre än -80 dBm är en opålitlig signal. Ju närmare 0 som dBm-värdet är, desto starkare är signalen och därmed går oftast trafiken snabbare."

-Så får du bättre signalstyrka på ditt Wifi - Stockholms Stadsnät 2023-03-24
https://www.stockholmsstadsnat.se/sa-far-du-battre-signalstyrka-pa-ditt-wifi/

6. Nuvarande alkoholhalten i vattnet är 1.08% enligt the "Pill" men, jag tror inte det stämmer, för även om det är en bålskål så har nog spritresterna däri (anno 2013) hunnit försvinna  ;D
Står att man ska kalibrera "alkoholgivaren" innan användning, men den funktionen klarar nog jag mig utan för nu.  :angel:
« Senast ändrad: mars 25, 2023, 09:52:51:51 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #5 skrivet: april 01, 2023, 13:04:21:21 »
Nuså!

Har påbörjat test av pooltermometerns wifi-räckvidd ute i en balja med vatten där "poolen" ska stå!

-72 dBm i signal, och den verkar tuffa på och uppdatera grafen!  O0

"Som tumregel brukar man säga att ett värde mellan 0 och -51 dBm är en utmärkt signal, mellan -51 och -67 dBm är en bra signal och sämre än -80 dBm är en opålitlig signal. Ju närmare 0 som dBm-värdet är, desto starkare är signalen och därmed går oftast trafiken snabbare."

Har även köpt ny fläskig wifi-router av andra skäl, då den gamla Asusroutern har många år på nacken och sägs vara en säkerhetsrisk. (Måltavla för en hel del ransomware-attacker, skimmade betalkort m.m).
Blir intressant att se om räckvidden ökar efter att jag installerar den nya routern, eller om signalen minskar!
Troligen densamma, då det nog är pooltermometerns lilla sändande Wifi-antenn som sätter gränsen.

« Senast ändrad: september 01, 2023, 16:40:44:44 av kwhalp »

Utloggad jayal1972

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #6 skrivet: april 08, 2023, 00:45:12:12 »
Hej,

en sådan här:
https://rubinpool.se/produkt/pvc-t-koppling-50mm-x-1-2-inv/
ELLER en anborrningsbygel:
https://www.pool-fritid.se/produkt/anborrningsbygel-50-x-1%e2%81%842-tum/

och till någon av ovanstående ett dykrör:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=359.0.

Sedan behöver du en Shelly PM med temperatur add-on och själva termometern x 3 st (bilden)
Jag köpte dykröret "Dykrör med inv. diameter 5,9 mm (40 mm)" av www.acandia.se (Mät och Styrteknik).

// J


Utloggad kwhalp

SV: Pooltermometer med wifi/temperarurlogg - Rapt Pill
« Svar #7 skrivet: april 08, 2023, 08:27:03:03 »
Hej,

en sådan här:
https://rubinpool.se/produkt/pvc-t-koppling-50mm-x-1-2-inv/
ELLER en anborrningsbygel:
https://www.pool-fritid.se/produkt/anborrningsbygel-50-x-1%e2%81%842-tum/

och till någon av ovanstående ett dykrör:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=359.0.

Sedan behöver du en Shelly PM med temperatur add-on och själva termometern x 3 st (bilden)
Jag köpte dykröret "Dykrör med inv. diameter 5,9 mm (40 mm)" av www.acandia.se (Mät och Styrteknik).

// J

Okej!
Vad kostar allt som allt?
Hur ser själva digitala temperaturloggen ut? Site?/App?



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan