CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inlopp som låter!  (läst 3111 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krille-spaman

Inlopp som låter!
« skrivet: juni 04, 2021, 07:28:08:08 »
Tjena,
Jag har precis blivit klar med hela poolbygget samt trall.
Har byggt den själv och använts mig av Tjällden poolsystem, dock har jag aldrig haft en pool innan så är väldigt okunnig.

När jag startade upp poolen i söndags för att se så inget läcker m.m så märkte jag att det låter från inloppen. Svårt att förklara hur det låter men lite som en flygplans motor ( inte super högt man har det från 2 meter bort om man är på inlopps sidan. Trallet är inte monterat på inloppsidan eller där pem slang ligger.  Det kommer inga bubblor från inloppet.

Använt mig av pem slang och inlopp av pvc, jag kollade runt på alla slangar alla kopplingar och det läcker inte någonstans. Tog även en kamera som är på tråd och kollade in i inloppen men ser inga sprickor eller misslimningar.

Är detta normalt?
Om det är normalt någon som har tips på någon isolering man kan lägga för att minska ljudet?

Tack på förhand
Christian

Poolgiganten

Utloggad Widarsilje

SV: Inlopp som låter!
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2021, 08:27:13:13 »
Kan inte svara på om det är normalt men mitt ena inlopp spotta och fräste lite precis vid uppstart, försvann efter 5-10 minuters cirkulation.

Provstartade du bara cirkulationen eller är den i drift, kan tänka mig att det kanske är all luft ur slangar och dylikt som ska ut.

Utloggad krille-spaman

SV: Inlopp som låter!
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2021, 09:37:40:40 »
Poolen stor igång och låter hela tiden, har provat att spola för luft men ingen luft. Provade att ta bort själva inlopps koppan och startade på nytt då försvinner ljudet  ???

Kan inte svara på om det är normalt men mitt ena inlopp spotta och fräste lite precis vid uppstart, försvann efter 5-10 minuters cirkulation.

Provstartade du bara cirkulationen eller är den i drift, kan tänka mig att det kanske är all luft ur slangar och dylikt som ska ut.

Utloggad nyburjare

SV: Inlopp som låter!
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2021, 09:52:13:13 »
Låter ju som för högt flöde , har du för kraftig pump ?

Utloggad Widarsilje

SV: Inlopp som låter!
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2021, 10:01:07:07 »
Vad har du för munstycken/kulan som man kan reglera för att ändra flödesriktningen?

Mina var i plast och jag fick knacka ur mina munstycken med ett litet plastverktyg för att få rätt diameter på hålet så det skulle bli anpassat till mitt flöde och cirkulationspump.

Här ser du hur min kula/inlopp ser ut:

https://www.poolkungen.se/inloppskit-reservdelar-p528

Vet inte om det kan göra skillnad men du kanske har för liten diameter på inloppet, eftersom det verkar bli bättre när du tar bort det.

Utloggad krille-spaman

SV: Inlopp som låter!
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2021, 15:38:44:44 »
Yes det är sånna jag har, kanske kan köpa helt öppna? Så slipper jag dra sönder som befintliga.

Vad har du för munstycken/kulan som man kan reglera för att ändra flödesriktningen?

Mina var i plast och jag fick knacka ur mina munstycken med ett litet plastverktyg för att få rätt diameter på hålet så det skulle bli anpassat till mitt flöde och cirkulationspump.

Här ser du hur min kula/inlopp ser ut:

https://www.poolkungen.se/inloppskit-reservdelar-p528

Vet inte om det kan göra skillnad men du kanske har för liten diameter på inloppet, eftersom det verkar bli bättre när du tar bort det.

Utloggad krille-spaman

SV: Inlopp som låter!
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2021, 15:40:06:06 »
Det är inte omöjligt jag köpte pumpen från en av mina leverantörer i England så kan mycket möjligt vara så.
Jag har 1hp på ett 600 sandfilter poolen är 7x3,5

Låter ju som för högt flöde , har du för kraftig pump ?

Utloggad fredrik_pe

SV: Inlopp som låter!
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2022, 20:28:04:04 »
Det är inte omöjligt jag köpte pumpen från en av mina leverantörer i England så kan mycket möjligt vara så.
Jag har 1hp på ett 600 sandfilter poolen är 7x3,5

Hej,

Jag har precis samma problem som dig efter uppstart tjällden. Löste det sig för dig?

Utloggad TommyC

SV: Inlopp som låter!
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2022, 10:24:31:31 »
Vi har också ca 1 hk pump vilket är onödigt kraftigt till våra 31 kubikmeter. Vi styr pumpen med tidur så att den går 14 timmar per dygn. Pumpens energiförbrukning är ett signifikant bidrag till husets energiförbrukning så där finns lite att spara.

Det hörs bara ett svagt susande från inloppen om man lyssnar väldigt nära. På en meters avstånd går det inte att höra något. Jag gissar att hålen i inloppen är ca 20 mm i diameter och deras längd ungefär detsamma. 50 mm PEM-slang på de längre sträckorna och 50 mm PVC-slang och rör i pumprummet och till värmepumpen. Ganska korta avstånd då pumprummet är placerat under poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MagnusSa

SV: Inlopp som låter!
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2023, 14:19:46:46 »
Yes det är sånna jag har, kanske kan köpa helt öppna? Så slipper jag dra sönder som befintliga.

Hej! Har precis byggt färdigt min Tjälldénpool 4x8m och har precis samma problem.
Löste du det med större inloppskula?

Med vänlig hälsning,
Magnus

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inlopp som låter!
« Svar #10 skrivet: maj 16, 2023, 06:26:42:42 »
Har du tillgång till en stegborr så kan du ju prova borra upp hålet med 2 mm åt gången tills det blir tyst.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag