Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: G&J Q20 Inverterpump - Placering nära sovrumsfönster?  (läst 1491 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
G&J Q20 Inverterpump - Placering nära sovrumsfönster?
« skrivet: april 19, 2020, 00:23:09:09 »
Hej!
Min tanke var/är först att sätta värmepumpen på väggen av carporten ,dock innebär detta att jag behöver dra slang ca 30-35m (enkel väg) till värmepumpen.

Har dock ett annat ställe där jag kan placera den och det är vid husväggen, detta innebär en transportsträcka på ca 6-7m istället.
Dock blir då detta ca 1,5m från vårat sovrumsfönster vilket kanske är riktigt kass idé? på somrarna när det är vamt har vi gärna fönstret lite öppet.

Tar gärna lite synpunkter och input på detta med placeringen :) Någon som har VP nära sovrummet? förstår att det är en ganska subjektiv fråga då man upplever olika.
Thermopool 3,5x7m

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: G&J Q20 Inverterpump - Placering nära sovrumsfönster?
« Svar #1 skrivet: april 19, 2020, 08:51:25:25 »
Det tror jag är en dålig idé. Vi har inte samma typ av VP men alla har en stor fläkt för att förse VP med tillräckligt mycket luft. Möjligen om ni har poolen bra isolerad och VP dimensionerad lite i överkant så att ni kan styra med tidur och hålla den avstängd på natten. Då fungerar det kanske inte att hålla poolen varm mot slutet av september. Så gjorde vi bara en gång. Redan i mitten av september är det ganska mörkt och dessutom kyligt när man ska ur poolen så vitsen med att köra september ut tycker jag är liten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: G&J Q20 Inverterpump - Placering nära sovrumsfönster?
« Svar #2 skrivet: april 19, 2020, 21:57:01:01 »
Det tror jag är en dålig idé. Vi har inte samma typ av VP men alla har en stor fläkt för att förse VP med tillräckligt mycket luft. Möjligen om ni har poolen bra isolerad och VP dimensionerad lite i överkant så att ni kan styra med tidur och hålla den avstängd på natten. Då fungerar det kanske inte att hålla poolen varm mot slutet av september. Så gjorde vi bara en gång. Redan i mitten av september är det ganska mörkt och dessutom kyligt när man ska ur poolen så vitsen med att köra september ut tycker jag är liten.

Tackar för svaret! menar du att sätta den brevid sovrumsfönstret är en dålig idé?
Det är en thermopool och pooltak kommer att användas, VP:n är dimensionerad för 30-45 m³ och vår pool är en 3,5x7m så ca 37m3 (dock är detta utan gaveltrappa vilket vi kommer ha så lite mindre vatten kommer det bli).

Inte helt säker på hur du menar, att man inte brukar köra september ut med VP eller att man borde? :)

Men ja, det kanske bara är en dum idé dock lockar den rätt mycket :)

Thermopool 3,5x7m

Utloggad TommyC

SV: G&J Q20 Inverterpump - Placering nära sovrumsfönster?
« Svar #3 skrivet: april 20, 2020, 17:14:18:18 »
Alla tycker olika. Jag stänger gärna poolen i mitten av september då det brukar vara kyligt och dessutom mörkt tidigt. Buller reagerar vi väldigt olika på. Jag skulle inte placera VP inom hörhåll från sovrummet. Vi har visserligen aldrig fönster öppna på natten då vi har bra ventilation med FTX men lågfrekvent buller kan höras trots stängda fönster.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jgr001

SV: G&J Q20 Inverterpump - Placering nära sovrumsfönster?
« Svar #4 skrivet: april 26, 2020, 17:38:10:10 »
Hej, har en inverterpump av annat fabrikat, och har pumpen ca 8 meter från sovrumsfönstret och man hör nog ett svagt brummande natten igenom. Med fönstret öppet hörs det ännu tydligare. Man blir nog van vid ljudet, men om man är känslig för ljud så är det nog inget att rekommendera, dock är alternativ 2 inte heller bra med så långa rör.

Knepiga val!
Pool JF-Fritid 9,1x4,5x1,32
Pooltrappa JF-Fritid
Värmepump Fairland Al17 inverter.
Zabra pooltak 9,5x5 med motor.

Utloggad Stompen

SV: G&J Q20 Inverterpump - Placering nära sovrumsfönster?
« Svar #5 skrivet: april 26, 2020, 18:10:53:53 »
Måste du ställa pumpen vid en vägg?
Du kan inte "gömma " den vid poolen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag