VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Betongpool med mosaikbeklädnad  (läst 28199 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #80 skrivet: maj 01, 2022, 08:53:11:11 »
1 maj och poolvärmepumpen jobbar på. Det är stor skillnad på ”hur man nu vill eller har möjlighet att värma” mot förra året. Nu när elpriserna fluktuerar så pass mycket får man vara lite mer bered, jag har så stor nytta av min Pulse till att styra värmningen och pumparnas gång. Med Tibbers rörliga priser så är pooltaket ovärderligt! Att köpa el när man har mest nytta till pooluppvärmningen är ekonomiskt självmord på vardagar men för helger går det att få upp värmen någon grad utan ekonomisk ruin, om solen visar sig. Nu har solen ändock visat sig och poolvärmepumpen och soltaket lyckats höja temperaturen ca 10 grader på en vecka, bra jobbat! 19,6 grader i Aquatemp och 18,2 grader i Hayward Poolwatch. Den senare mäter poolvattnets temperatur före filtret och den första temperaturen efter poolvärmepumpen. Bilderna är från Poolwatch-appen och från Tibber-appen
« Senast ändrad: maj 01, 2022, 09:04:01:01 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Poolgiganten

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #81 skrivet: maj 01, 2022, 11:12:08:08 »
Första mätningen med Autocheck. Värden efter en vecka med några backspolningar ca 2-500 liter påfyllning och intermittent cirkulation med två pumpar och filter.

pH lite högt men det sjunker snart, mätnoggranhet +/- 0,2

Brom lågt, mätnogranhet +/- 0,2 vid nivån…

Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #82 skrivet: juni 05, 2022, 21:01:06:06 »
Skall det vara så här? Fasiken… det rinner vatten genom displayen på UV-renaren…
« Senast ändrad: juli 14, 2022, 14:43:11:11 av jerhed »
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #83 skrivet: juni 07, 2022, 09:03:07:07 »
nej så ska det inte vara
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #84 skrivet: juli 14, 2022, 14:30:16:16 »
Lite stökigt i teknikrummet. Nu är UV-renaren bytt sedan någon vecka tillbaks på garanti. Poolstore tog tillbaks den utan att blinka. Allt bara fungerar… skulle jag vilja säga. Poolen kräver tillsyn, främst pga vatten läcker ut via poolsargen, vilket är något som skall fixas. Värmen ligger runt 32 grader och poolvärmepumpen jobbar sällan.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #85 skrivet: juli 14, 2022, 14:42:32:32 »
Pooldäckets grå obehandlade yta är inte lika fräsch och skön att gå på som en slipad och oljad yta. Jag använder nu Beckers Elit och den del som slipats är bara så snygg och skön att gå på. Dessutom snygg när den är blöt. Den övre delen som syns under pergolan var oslipad vid tillfället då jag tog bilden.
Pooltaksskenan monterades bort vid slipningen.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad weo

SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #86 skrivet: mars 24, 2023, 09:18:31:31 »
Riktigt fint bygge!

Hade uppskattat väldigt att höra dina erfarenheter efter en säsongs användande.

Grejer jag är extra nyfiken på, men berätta gärna om allt. Det är rätt få som bygger en pool liknande din så svårt att hitta info, tycker jag iaf.

Vad är fördelen med att platsgjuta väggarna som du gjorde, istället för att köpa prefab element?

Du skrev något om att du skulle ha den tempererad under vintern, har du haft det?
Hur mycket energi har det gått åt över vintern isf och vilken temperatur höll du?

Jag håller där, får se om Jerhed tittar in här och orkar svara innan jag bombar med mer funderingar  O0

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #87 skrivet: mars 24, 2023, 13:17:10:10 »
Min undercentral sitter inomhus i teknikrummet men jag installerade ändå 2 JFB, en för inomhus samt en för samtliga utomhusinstallationer (Jetswim, lampor, automatisk vattenpåfyllning).

Raderat bilder på trådstartarens begäran, så att ingen skall tro att det är hans teknikrum /Admin

Jag har faktiskt flera JFB, en i huvudcentralen, en i källaren, en för botten och övervåningen, och en för poolen. Det var den senare som övervägdes att ha uppdelat i två separata elsystem.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Betongpool med mosaikbeklädnad
« Svar #88 skrivet: mars 24, 2023, 13:42:51:51 »
Riktigt fint bygge!

Hade uppskattat väldigt att höra dina erfarenheter efter en säsongs användande.

Grejer jag är extra nyfiken på, men berätta gärna om allt. Det är rätt få som bygger en pool liknande din så svårt att hitta info, tycker jag iaf.

Vad är fördelen med att platsgjuta väggarna som du gjorde, istället för att köpa prefab element?

Du skrev något om att du skulle ha den tempererad under vintern, har du haft det?
Hur mycket energi har det gått åt över vintern isf och vilken temperatur höll du?

Jag håller där, får se om Jerhed tittar in här och orkar svara innan jag bombar med mer funderingar  O0

Tack för uppskattningen! Det är inte många som förstår sig på, del hur mycket jobba och dels hur komplicerat det är att planera alla detaljer och få rätt funktioner och kvalitet på allt.

2022 var faktiskt andra säsongen. Jag började den med att tömma poolen helt och åtgärda lite missad fogning samt att ta bort det skal av epoxi som fanns kvar på en del ytor och jag inte hade sett innan. Detta epoxiskal blir vitt efter någon vecka i vatten så det var lättare att se när poolen hade stått med vatten ett tag. Dyrt att ta bort. T-röd och speciell epoxy cleaner gick bra. På visa delar var det fingerslip som gällde. Det gick ganska bra att slipa på kanter och glaskeramiken utan att repa ytan.

Detaljprojekteringen är mycket viktig! Även en väl genomförd arbetsberedning!

Skall det vara gjuten betong så skall allt fastgjutet vara i rostfritt. Du behöver inte göra exakt som de stora materialleverantörerna rekommendera men du måste förstå vad du gör om du avviker för att t.ex. hitta på en egen lösning med deras material. Du gör ju ändå något åt dig själv som skall finnas kvar en längre tid och det är mycket pengar och tid som går till spillo om du gör fel.

Fördelen med att platsgjuta är att du kan få poolen absolut tät och tillräckligt sprickfri med rätt val av material och utförande. Då jag själv är konstruktör av anläggningar, hus, broar, badhus, inom och utomhuspooler mm så hinner man se och diskutera detta i många verkliga projekt. Skillnaden är att där spenderar man andras pengar, men man kan då utveckla sina lösningar... De som platsgjuter säger ofta att de inte skulle aldrig utföra poolen på annat sätt. Med prefab så finns det fogar och denna typ kanske kan passa om du har liner men skall du sätta mosaik så är det inte lika enkelt att räta till fel. Jag vet dom som har lyft bort prefabpooler.

Angående att drifta på vintern så insåg jag framåt hösten att värmen blev så låg att det inte var lönt att fortsätta. Med låg temperatur så ville ingen bada och då kostar det mer än det smakar. I höstas var det verkligen dyrt med el och jag har ingen alternativ uppvärmning.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan