CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elpatron elfråga  (läst 6955 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ramsten89

Elpatron elfråga
« skrivet: juni 03, 2017, 23:26:54:54 »
Tjenis.  Kom över en begagnad pahlens 6kw elpatron för en billig peng så tänkte testa att koppla in den till poolen . Det jag skulle behöva hjälp med är elen. Här hittat ett elschema på Internet som jag inte förstår mig på så jag hoppas någon här inne skulle kunna hjälpa mig.
Där är bild på elschemat och hur elpatronen termostaten samt flödesvakten ser ut. Hur ska detta kopplas? Jag har dragit fram 3fas till en strömavbrytare...

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Elpatron elfråga
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2017, 06:50:02:02 »
Om du inte utifrån schemat förstår hur du skall koppla så föreslår jag att du ber en elektriker om hjälp.
Schemat är solklart, och jag tror inte vi kan hjälpa dig mer utan bilder på själva elpatronen och anslutningarna.
Men som sagt, säkrast är nog att du ber om hjälp av en elektriker.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Elpatron elfråga
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2017, 08:45:36:36 »
 Dessutom är det fel elschema.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ramsten89

SV: Elpatron elfråga
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2017, 08:49:19:19 »
Okej. De var de jag hittade . Hur ska den kopplas in? Själva värmaren förstår jag hur det ska kopplas. Men hur ska flödesvakten och termostaten kopplas in?

Utloggad TommyC

SV: Elpatron elfråga
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2017, 09:06:30:30 »
Var faserna kopplas in går ju att gissa men vad har den gröna kabeln i mitten för funktion. Ett vanligt fel i gamla elvärmare är kortslutning så börja med att mäta resistansen mot jord från de olika faserna. Det syns ju på bilden hur flödesvakt och termostat kopplas till manöverspolen på kontaktorn. En elektriker rekommenderas starkt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Elpatron elfråga
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2017, 09:31:01:01 »
Ja, lägg ner alla planer på att koppla om du behöver fråga på ett poolforum, dessutom är det väldigt olagligt att koppla detta själv.
Skulle något hända gäller inga försäkringar , materiella skador kan man väl leva med , men kan du leva vidare om någon blir skadad eller får ström i sig  :'(

Utloggad Ramsten89

SV: Elpatron elfråga
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2017, 09:36:11:11 »
Man kanske får lov att ta ut en elektriker iaf då. Tack för alla svar

Utloggad TommyC

SV: Elpatron elfråga
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2017, 09:41:22:22 »
Leta fram rätt manual så att elektrikern kan göra sitt jobb. Elvärmare blir väldigt dyrt. Du kanske ska ha en värmepump istället.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ramsten89

SV: Elpatron elfråga
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2017, 09:46:59:59 »
Jag har ingen manual. Hittade denna på pahlens hemsida så antog att de var rätt. Är det JÄTTE dyrt med elpatron eller bara dyrt? :D har haft planer på att köpa in solvärme också.

Utloggad TommyC

SV: Elpatron elfråga
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2017, 09:58:06:06 »
Det beror ju på vilken ekonomi man har men jag tycker att elpatron är jättedyrt. En poolvärmepump har COP på ca 5 vilket betyder att den ger 5 ggr mer värmeenergi till poolvattnet än den elenergi som den förbrukar.

Solvärme får man en hel del av genom att solen lyser på poolen. Solvärme utöver det är ganska meningslös i och med att den inte fungerar när den behövs som bäst. Många här har provat. Enklare att läsa deras omdömen än att prova själv.

En värmepump är bästa lösningen men först ska man ha bra isolering uppåt.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag