VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?  (läst 10996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad igelkotten

Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« skrivet: april 09, 2016, 09:53:28:28 »
Håller på och anlägga pool och har sedan tidigare en 32 Pem slang nedgrävd mellan mitt teknikrum i huset och området där poolen placeras. Har även ett 50 gult eltomrör där jag tänkte dra ett 40 jordvärmerör för att ha poolpump och filter placerat inomhus. Detta för att slippa behöva demontera pumpen på vintern och för att kunna ansluta till ackumulatortank som laddas med sol och jordvärmepump. Poolen är 8x3x1,5 meter stor (36 kubik). Slangarnas längd är cirka 8-9 meter.

Planen är att ha en Badu Eco Touch pro pump med variabel hastighet och köra den på lägsta hastigheten dygnet runt (5 kubikmeter i timmen).

Min enkla fråga är om detta kan fungera?
En följdfråga, är det en vits att välja ett mindre sandfilter för att minimera motståndet eftersom rörens klena dimension ändå lär stå för motstånd?
Även om det inte är optimalt, vad är det värsta som kan hända om man installerar det?

Tacksam för alla synpunkter.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #1 skrivet: april 09, 2016, 12:12:52:52 »
Det är stor skillnad i area på 32 och 50mm. Inte ens två 32mm rör har samma diameter som ett 50.

Även om dimensionerande flöde i första hand är för att backspolar filtret och det inte är några problem att omsätta vattenvolymen genom ett 32mm rör på ett dygn så känns det inte rätt.

Jag skulle tveklöst INTE köra med 32mm rör på dom sträckorna och jag skulle INTE minska sandfiltret.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #2 skrivet: april 09, 2016, 12:30:49:49 »
Instämmer, kör 50 mm PEM-slang ute och 50 mm PVC-rör/slang inne som alla andra och undvik skumma problem.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #3 skrivet: april 09, 2016, 21:30:59:59 »
Om ett mindre filter löser problemet, nja ett mindre filter med en mindre pump ger ju ett mindre flöde. Samtidigt får du ju inte underdimensionera filtret om reningen skall fungera ok. I vår installation har vi en överdimensionerad pump (1.1 kW) och tillhörande filter. Ledningarna är 50 mm utom ett par korta inne i teknikrummet, där det sitter 40 mm, eftersom vi hade svårt att klara böjradierna med 50 mm. Vi har inte märkt några problem med detta, men då är det ju korta bitar och endast på trycksidan.

Om du tänkt använda 32 mm-röret till trycksidan, alltså ut till inloppsmunstyckena, så tror jag inte det blir problem. Det viktiga är högt flöde när du backspolar och då går ändå inget vatten den vägen. Har du tänkt 32 mm till pumpens sugsida kan det nog bli trassel - du sänker pumpförmågan och kan få svårt med backspolningen.


Utloggad igelkotten

SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #4 skrivet: april 11, 2016, 01:19:33:33 »
Stort Tack för responsen så här långt!
Då 32 röret redan ligger nedgrävt under huset är det typ omöjligt att byta ut det mot ett 50 rör. I så fall får jag bygga ett teknikrum utomhus i anslutning till poolen och där använda mig av 50 rör. Detta vill jag om möjligt undvika för att kunna ha pumpen inomhus och kunna koppla ihop med ackumulatortank och värmepump/solfångare.

Hade tänkt använda 32 röret på trycksidan och 40 röret på sugsidan. Min tanke att köpa en pump med variabel hastighet är att kunna köra på låga varvtal i bruksskedet och sedan kunna öka vid backspolning.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #5 skrivet: april 11, 2016, 06:50:31:31 »
Min erfarenhet är att poolens rening fungerar mycket bättre med höga flöden.
Att köra låga flöden gör att du får döda områden i poolen där vattnet står still, och du kan få tillväxt av alger och liknande.
Jag håller med föregående talare, dra 50 mm PEM både till och från pumpen, isolera dem gärna.
Om du kan lägga dem ovan eller just under marken så är det lika bra eller bättre än att gräva ned dem djupt.

Men även om du vill gräva ned dem, vad är problemet med det?
Bara för att det redan ligger en 32 mm slang där så kan det väl inte vara omöjligt att gräva ned nya (om det inte är nedgrävt under en betongsula).

Jag snålade och drog 40 mm PEM när vi byggde, och det är väl det enda jag ångrar, vi har sämre flöde än våra grannar som drog 50 mm PEM, och detta trots att vi hade en större pump (1 hk) än vad de har (0.75 hk).
De har i alla år haft bättre vattenkvalitet än vi haft i vår pool.
Jag tror största anledningen är att de helt enkelt får större flöde än vi.

OM du köper en cirkulationspump som du kan köra på låga varv med låg energiförbrukning så är det jättebra, värmer man med värmepump så kan annars cirkulationspumpen förbruka nästan lika mycket energi som det gör att värma poolen.
Kopplar du in för tunna slangar så kommer du INTE kunna köra cirkpumpen på låg effekt om du vill ha ett fungerande reningssystem, och det kommer att kosta dig rätt mycket pengar i drivström för cirkpumpen under dess livslängd.

Ett mindre sandfilter skall du absolut inte köpa, ju större desto bättre, mindre mottryck ger mer flöde och bättre rening med mindre energiåtgång.
Den värme dina solfångare kan bidra med kommer nästan garanterat att ätas upp av den högre energiförbrukning du får om du väljer att koppla in de tunna slangar du funderar på.
Jag avråder bestämt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad igelkotten

SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #6 skrivet: april 11, 2016, 16:50:46:46 »
32 slangen är nedgrävd under sulan. Om jag ska dra nya rör till teknikrummet skulle jag teoretiskt kunna borra mig snett ut genom väggen på baksidan av huset, gräva ner slang ytligt under befintligt trädeck och runda huset vilket ger en sträcka på uppskattningsvis 50 meter med en lågpunkt halvvägs vilket gör vintertömning av slangen lite jobbigare. Min tanke är att börja köra med 32 slangen och skulle det visa sig bli för stora negativa konsekvenser har jag alltid möjligheten att gräva runt huset och placera 50 rör där och koppla in det istället utan allt för stora fördyrande kostnader.

Behövs det större pump och större flöde om jag ska värma via acktank och jordvärmepump/solfångare än vad jag åstadkommer med låg hastighet och kontinuerlig drift?

Har större sandfilter mindre mottryck än mindre? Eller är det andra parametrar som styr detta?

Utloggad Erica

SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #7 skrivet: april 11, 2016, 23:19:16:16 »
Ett sandfilters mottryck styrs mest av hur pass mycket partiklar som har fastnat i filtret. Trycket stiger under drift, när det nått ett visst värde (ofta utgångstrycket + 0.2 bar) så är det dags att backspola filtret för att skölja ut skräpet i avloppet. Det är backspolningen som måste ske med ett föde som är tillräckligt stort för att lyfta sandbädden, annars får man inte rent filtret. Ju större filter, desto större backspolningsflöde krävs det. Men eftersom backspolningsflödet inte passerar tilloppsledningen blir det motståndet inte en del i den beräkningen.

Självklart finns det en fördel med ett gott flöde även vid vanlig filtrering, så att man inte får stillastående vatten i poolens hörn etc. Man kan rikta tilloppsmunstycken olika, men man försöker ju oftast att få vattneti poolen att liksom rotera i en virvel. Hur mycket flödesmotstånd som resp. rör ger en viss längd och ett visst flöde kan du se i en tabell. Motståndet är proportionellt mot rörlängden, dock får den fysiska längden räknas upp för de böjar som kan finnas på ledningen. Ju tvärare böj desto större motstånd.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #8 skrivet: april 12, 2016, 06:40:07:07 »
Med dina förutsättningar skulle jag nog bygga ett pumprum ute, och köpa en poolvärmepump.
Jag tror inte att du kommer att bli nöjd, vare sig om du kopplar in de klena slangarna, eller drar grövre så lång sträcka som du beskriver att du har om du skall dra nya.

En stor fördel med ett bra flöde är även att man (beroende på hur man riktar insprutningsmunstyckena( får mycket mindre städjobb i poolen, har man bra flöde och riktar munstycka snett nedåt i poolen så har man i princip allt bottenskräp på den sista tredjedelen/fjärdedelen av poolen.
Med för låga flöden så lägger sig skräpet jämt fördelat över poolbotten, och det tar 3-4 gånger längre tid att dammsuga, om du inte köper en poolrobot som sköter städningen.

Det finns ett gäng negativa saker med för lågt flöde, och jag tycker faktiskt att just reningsflödet är en av de viktigaste långsiktiga aspekterna på poolprojekteringen.
Erica har sin pool inne, så hon har inte samma problem med smuts som man har med utomhuspool. (Men jag vet att hon även haft utomhuspooler).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Kan 32 Pem slang räcka till poolpump?
« Svar #9 skrivet: april 12, 2016, 09:24:22:22 »
Det går ju att räkna på det här så slipper man att gissa... Din pool har 36 m3 volym. Vattnet i en pool bör omsättas på 8 timmar, vilket då ger ett flöde på min. 75 l/min om du kör pumpen dygnet runt. Vid det flödet har en 32 mm (32x26) PEM-slang ett tryckfall på ca 20 mVp/100 m, vilket för 9 m. slang ger 1,8 mVp. Motsvarande för en 50 mm slang blir ca 3 mVp/100 m, men skulle du då som du skrev behöva 50 m slanglängd så blir ju tryckfallet ca 1,5 mVp. De två alternativen ger alltså ganska lika tryckfall. 1,8 mVp motsvarar 0,18 bar. Nu får du kontrollera hur stort flödesmotstånd du har i filtret, inloppsmunstyckena, värmare m.m. och se om din pump har den marginal som behövs. Glöm inte bort att du har en sugledning också ! Dimension ? Tryckfall i sugledningen påverkar pumpen och man måste ta med det när man kontrollerar vad pumpen kan ge. Du måste också ha en marginal på minst 0,2 bar för att räkna in att filtret under en reningscykel har ett mottryck som stiger med ca 0,2 bar fram till att man backspolar.

Rickard har ju rätt i att det är lättare att hålla ren poolen med ett större flöde. Det jag räknade på ovan är ju ett minimiflöde för att upprätthålla vattenreningen.

Edit: att tryckförlusterna blir ungefär i samma storleksordning för de två slangalternativen gäller enbart för det aktuella flödet. Kör du ett högre flöde så vinner 50 mm alternativet trots sin större längd rejält. Nackdelen med så lång slang är dock att du får rejäla värmeförluster längs slangen om du inte isolerar den.
« Senast ändrad: april 12, 2016, 09:32:46:46 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag