VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Chockklor orsak till missfärgning?  (läst 6260 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LBLU

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jakobsberg, Järfälla
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Chockklor orsak till missfärgning?
« skrivet: september 17, 2014, 16:50:34:34 »
I slutet av juli/början av augusti kom ett skyfall, som medförde stark försurning av pool-vattnet. vattnet såg rent ut, men barnbarnen klagade. Nitor PH+ återställde ph-värdet, varefter jag chock-klorerade med "DenForm Wonder Chokklor granulat". Aldrig använt detta märke förr, men Bauhaus hade bara detta märke.
Omedelbart visade sig svarta "flagor" och ganska snabbt bildades en svart beläggning på botten vid insprutningen. Jag försökte dammsuga upp det svarta, men även bottnen var missfärgad och ganska snart även poolsidorna. Upprepade försök till åtgärder misslyckades. Det slutade med att jag fick tömma poolen (ca 50 m3) på allt vatten och fylla på nytt.
Pool-Forum gav tipset att använda Askorbinsyra, vilket återställde allt (linerfärg såväl som alla balanser).
Har någon samma erfarenhet som jag efter att ha använt detta fabrikat?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #1 skrivet: september 17, 2014, 20:02:49:49 »
Vad har du för vatten ? Kommunalt eller egen brunn ? Svarta flagor kan vara utfällning av mangan, som ofta finns i brunnsvatten. Nu låter det lite konstigt att det hamnade just vid utloppen - du har väl inte fel på filtret så att sand spolas ut ?

Askorbinsyra är utmärkt mot t.ex. järn och manganföroreningar. Säkert att använda och inte så dyrt.

Utloggad LBLU

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jakobsberg, Järfälla
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #2 skrivet: september 17, 2014, 20:33:18:18 »
Poolen har varit i drift med kommunalt vatten i 13 år utan att detta problem uppstått tidigare.
Efter tömning fylldes poolen på med kommunalt vatten igen + chock-klorering med NITOR utan att problemet återkom. Det är därför som jag misstänker det Danska kloret.
Askorbinsyra är även verksamt mot annat än mangan och järn! Exempelvis förkylningar!

HEPE

  • Gäst
HEPE
SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2020, 11:55:12:12 »
Jag har förmodligen exakt samma problem just nu. Har provsanerat det svarta på en av väggarna med 1/2 citron, 24% ättika, Äppelcidervinäger, utspädd "Ph-" i tre olika koncentrationer. Alla dessa medel löser upp det svarta, citronen verkar lösa upp marginellt bäst. Har inte provat askorbinsyra, den är antagligen också bra. Uppenbarligen är syra verksamt. Jag fick rådet av Poolklor i Kävlinge att  sanera bort det svarta så snart som möjligt genom att tömma poolen och sanera väggar ock botten. Tills dess: chock-klora samt att byta ut 1/3 av vattnet eftersom jag hade lite obalans i kemikalierna.
Det handlar vad jag förstår om svarta alger, dvs döda gröna alger.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #4 skrivet: november 04, 2020, 16:41:15:15 »
Hej,
För de nyfikna på poolkemi.

Ett gammalt problem som är löst 2014. Vidare ett problem 2020. Kanske inte samma problem?

Vi gör många laborationer med kopparjoner. Ett av mina problem är att minska mängden bildat avfall av koppar.

Inom vattenreningsteknik kan man bilda fällningar av olika metall-joner. Om det blir en fällning beror det ofta av vilket pH det är.

Ex.
Kopparklorid som är löst i vatten. När jag höjer pH bildas först ett grönt geggigt komplex av kopparhydroxid som hamnar på botten. Höjer jag pH lite till kommer koppar(II)oxid att bildas. Den är svart och olöslig i vatten. Den brukar användas som pigment i svart färg.

Gissar att personen som hade ursprungsproblemet använde veckopuckare/multipuckar som innehåller bla. koppar.

CYA-baserat klor sänker pH mycket mer än allt regn som kan nå poolen.
Så orsaken till lågt pH är inte surt regn utan dessa veckopuckar.

Personen höjde först pH och tillsatte sedan kalciumhypoklorit som också höjde pH.

Därav grönt och svart.
Detta behöver inte vara orsaken men kan vara trolig.

Annars kan det vara mycket hög halt av CYA och kloret inte är verksamt. När tillräcklig mängd kalciumhypoklorit tillsattes så dog mikroorganismerna.

Oavsett blir personen av med problemet efter vattenbyte.

Sen kan det svarta bero på mycket bundet klor. Ofta brukar det ses som en linje vid vattenytan.

Svartmögel brukar se annorlunda ut än vad bilderna visar. Det svarta kom efter pH-höjning och chock. Alltså en rejäl pH-höjning.

Tror att ursprungsproblemet handlade om långvarig användning av veckopuckar och en kraftig pH-höjning fällde ut kopparen.

Roger
« Senast ändrad: november 04, 2020, 17:19:00:00 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #5 skrivet: november 04, 2020, 18:15:54:54 »
Vidare är det naturligt att tyngre partiklar sedimenteras under jets. Vidare skapas en horisontell vattenvirvel som partiklarna inte kommer ur. De faller till botten ju tyngre de blir. Vidare kan man se på första bilden att det inte är samma flöde på de två jetsen.

Denna sedimentering kallas för Hazens ytbelastningsteori.

Roger


Utloggad aromata

SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #6 skrivet: november 04, 2020, 18:25:50:50 »
Varför inte bara använda kalciumhypoklorit? Jag har inte använt något annat under flera år och har aldrig problem med vattnet, annat än om jag slarvat eller glömmer.

Numera badar vi inte jättemycket men åtgången av kalciumhypoklorit är inte speciellt stor. Vattnet luktar i princip aldrig klor.

Fast pH stiger svagt på sikt men med små delvattenbyten (backspolning) och pH minus styr jag tillbaka.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #7 skrivet: november 04, 2020, 18:31:10:10 »
Varför inte bara använda kalciumhypoklorit? Jag har inte använt något annat under flera år och har aldrig problem med vattnet, annat än om jag slarvat eller glömmer.

Numera badar vi inte jättemycket men åtgången av kalciumhypoklorit är inte speciellt stor. Vattnet luktar i princip aldrig klor.

Fast pH stiger svagt på sikt men med små delvattenbyten (backspolning) och pH minus styr jag tillbaka.
Kan bara hålla med dig.
Gissar att 70-90% använder puckar?
Som alla produkter har även kalciumhypoklorit sina fördelar och nackdelar.

Tror jag tog sista badet nyss. Temperaturen är nere i 29 grader.

Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #8 skrivet: november 04, 2020, 19:23:37:37 »
Mitt rekord med kalciumhypoklorit utan att behöva sänka pH är nästan 2 månader.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chockklor orsak till missfärgning?
« Svar #9 skrivet: november 04, 2020, 20:01:22:22 »
Tittade nyss på bild två och mina fällningar på lab som bildat koppar(II)oxid. Ett tunt lager ger denna gråa färg på en liner. Ser samma gråa nyans på mina glas med tunt lager av kopparoxid.

Sammantaget när jag höjer pH med min kopparklorid bildas först en grön gegga och när jag höjer lite till övergår den till svart olösligt pulver.

Så jag gissar fortfarande på lång användning av veckopuckar som innehåller kopparsulfat. Vidare höjning av pH med pH+. När det Danska kloret som är samma som alla kalciumhypoklorit så ökade pH ännu mer.

Alltså svart kopparoxid bildades. På poolen ses en grå nyans av tunt lager av kopparoxid.
Vidare högt pH, koppar och klor ger grönt vatten.

Det är nästan så att jag skulle kunna skriva 100% säker på detta.

Roger
« Senast ändrad: november 04, 2020, 20:39:07:07 av Roger. »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan