Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken storlek ska jag välja???  (läst 8990 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crash

Vilken storlek ska jag välja???
« skrivet: februari 02, 2007, 20:54:12:12 »
Trodde jag hade bestämt mig gör en 3,5x7m pool med romersk trappa på långsidan. Men för (nästan) samma pengar så får jag en 3x6m med romersk trappa och pooltak (typ Albion Klasik - trappan på kortsidan). Kan någon ge argument för och emot det ena eller andra alternativet? Är det bättre att ha den extra metern på längden om man ska simma eller gör det ingen större skillnad? Spelar poolstorleken så stor roll när barnen badleker i poolen?
 <hmm>
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2007, 23:22:25:25 »
Tror barna leker uansett størrelse, med mindre de skal drive med vannvollyball. Trapp i kortenden gir visuelt et lengre intrykk så den vil virke like lang som 7 meter'n.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2007, 10:36:05:05 »
Hej,

Enligt min mening så har storleken betydelse i det här sammanhanget och de amerikanska valspråket
bigger is better gäller. Jag skulle prioritera storlek framför tak. Vi valde 9x4,5 vilket passade ytan på vår tomt.

Det är mycket större skilland än man tror med en meter på längden, speciellt när man simmar.

:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Janne

SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2007, 12:26:02:02 »
Hej,

Mitt råd är fyll inte hela trädgården med pool. 8)
Svenskt ord ... lagom

Kommer att välja 3x6 = större hus och mindre trädgård, hade förut 4,6x7,2 = mindre hus och strörre trädgård.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad nippon

SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2007, 21:34:42:42 »
En rektangulär pool är snyggast med trappan på kortsidan dessutom blir det enklare med poolskydd.
En trappa efter långsida ger dig få och dåliga alternativ till det.

Utloggad crash

SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2007, 21:51:10:10 »
Jag är medveten om problemen med pooltäckning, men det passar illa med trappan på kortsidan så som jag har tänkt placera poolen. Det naturliga "flödet" från uterummet (längst till vänster på bilden) till poolen blir inte alls lika bra. Sedan tycker jag att det är snyggare med trappa på långsidan. Är öppen för att höra era motargument! ???

« Senast ändrad: februari 11, 2007, 21:56:28:28 av crash »
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad nippon

SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2007, 22:44:52:52 »
Det ser onekligen väldigt bra ut.
Tyvärr så finns det inga riktigt bra täckningar för den lösningen.

Det blir en täckning med stroppar och trappflik. Upprullning går förtås att använda.
Om du inte är i behov av ett barnsäker skydd så kan en solfolie vara ett alternativ, då slipper du stropparna. Plåt på vintern.


Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2007, 22:51:32:32 »
Hej,

Motargument får du inga från mig, har själv trappan på långsidan. Håller med dig det är kanonsnyggt.
Din skiss ser ju väldigt angenäm ut, pillade lite på mina ritningar men det ser ut som kattskit när jag försöker ta ut en del
av en större ritning ur Visio  :(

Vi har inte det du planerar nämligen kontakt mellan hus och pool, då hade poolen hamnat i skuggan.

Vi använder inget annat än bubbeltäcke under badsäsong (högt plank runt hela kalaset), så problemen med täckning
tycker jag är relativt små. Säkerhetstäcket fodrar i mitt fall montage av extra plankor ovanpå trädäcket där man fäster gummistropparna så det gör vi bara om vi åker bort eller om det är vinter då plåten ligger över.

Hilsen

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2007, 18:07:39:39 »
Hej! Vi tänkte också ha trappan på långsidan på en 4x8 pool, tycker det är snyggast och lämpligast i vårt fall.
Crash, din ritning såg kanonfin ut O0
En fråga till Housedad: Har du tänkt att skaffa värmare av något slag eller hur fungerar det utan? Såg att du bor i södra Sverige liksom vi.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken storlek ska jag välja???
« Svar #9 skrivet: februari 12, 2007, 19:11:16:16 »
Ebon,

Funderar startkt på en värmepump till säsongstart. Förra året byggde vi och badade första gången med skallrande tänder den dagen barnen slutade skolan om jag minns rätt. Sen blev det snabbt varmt och vi hade 25-31 grader ungefär tills skolorna började sen svalnade det sakta av. Har inget bra tak eller annat för solvärme men poolen ligger bra till och vi får ca 3 grader på en dag av solen med folien på. Hoppas använda värmepumpen mest för förlängning av säsongen och stöd när det är lite sol under längre tid...

:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag