VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.  (läst 7432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moana

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #20 skrivet: februari 16, 2021, 22:37:42:42 »
Liten uppdatering, har fått in två nya offerter på grävning, båda ligger runt 150' inkl. deponi och makadam m.m

Det lämnar en total på bygget på 395' vilket är lite över budget :o

Men om jag läser i offerten så skulle jag kunna spara in nästan 40' på att t.ex. inte köra saltklorinator och skippa poolroboten. Vilket drar ner till budgetnivån, men å andra sidan så skulle det vara rätt så skönt att bara slänga i roboten och låta den göra jobbet..

Skulle aldrig kunnat föreställa mig att priset för att gräva och ta hand om materialet skulle kosta lika mycket som själva poolen. Man skulle kanske starta en tipp  :angel:

Poolrobot kan du ju vänta med, eller köpa en billig variant så länge (typ Swim & Fun), de funkar också.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Poolgiganten

Utloggad sventable

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #21 skrivet: februari 17, 2021, 19:01:32:32 »
Liten uppdatering, har fått in två nya offerter på grävning, båda ligger runt 150' inkl. deponi och makadam m.m

Det lämnar en total på bygget på 395' vilket är lite över budget :o

Men om jag läser i offerten så skulle jag kunna spara in nästan 40' på att t.ex. inte köra saltklorinator och skippa poolroboten. Vilket drar ner till budgetnivån, men å andra sidan så skulle det vara rätt så skönt att bara slänga i roboten och låta den göra jobbet..

Skulle aldrig kunnat föreställa mig att priset för att gräva och ta hand om materialet skulle kosta lika mycket som själva poolen. Man skulle kanske starta en tipp  :angel:
Vad ingår i denna grävningen? Är det svårt att ta sig in på tomten? Massorna skänker man eller säljer man till någon som behöver fyllning.
Tur man har bättre priser än så när det gäller markarbete

Utloggad Delta2004

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #22 skrivet: februari 17, 2021, 20:26:54:54 »
Liten uppdatering, har fått in två nya offerter på grävning, båda ligger runt 150' inkl. deponi och makadam m.m

Det låter dyrt, speciellt om det är lättåtkomligt. Har du fått detaljer på priser för delmoment?
Beroende på var du bor kan deponi vara dyrt, då är det värt att leta runt för någon som vill ha massorna.
En lastbil vi kommer få tar 16 ton, dvs ca 9-10 m3. Att fylla i en lastbil för oss kostar ca 10 tkr inkl grävmaskin. Det är den största posten. Att köra iväg och deponera en lastbil går på ca 1500kr hos oss.
Sedan tillkommer hyra av lastbilen och utlastningsmaskinen.
Makadam, markduk mm kostar väldigt lite.

Utloggad Poolös_85

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #23 skrivet: februari 18, 2021, 22:11:40:40 »
Har inte fått hela specen än, men som jag förstod det så drar det iväg lite pga. vi har dåligt med plats att lägga jorden under grävningen, så de måste lasta på bilen direkt.

Sen bor vi i stockholm så deponi verkar vara lite av ett problem här. Får se, inväntar lite andra offerter och har även fått numret till en lokal grävare, får se vad det landar.

Gällande din spec, en lastbil kostar 10' och tar 10m3, han som var här sa att eftersom massan sväller när man gräver så får man räkna med 80m3 för vårt hål, det är ju 80' med din uträkning, sen deponi 15', hyra av maskiner de dagarna plus makadam och arbetet mde det.. Hur mycket kan man uppskatta det till? Kanske inte 50'..? Eller tänker jag helt fel?

Utloggad sventable

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #24 skrivet: februari 19, 2021, 16:51:19:19 »
Är det va 2 mil till tippstället så är 3000kr per last rimligt. Det måste va en guldgruva att köra grusbil i dessa områden. Jag har beställt hem 3t stenmjöl 0-2 och 3t 8-16 2300kr inkl frakt då är det ca 1 mil enkel resa och frakt sker med bil och släp.
« Senast ändrad: februari 19, 2021, 18:17:16:16 av sventable »

Utloggad Poolös_85

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #25 skrivet: februari 21, 2021, 09:52:12:12 »
Är det va 2 mil till tippstället så är 3000kr per last rimligt. Det måste va en guldgruva att köra grusbil i dessa områden. Jag har beställt hem 3t stenmjöl 0-2 och 3t 8-16 2300kr inkl frakt då är det ca 1 mil enkel resa och frakt sker med bil och släp.

Det är ca 1,5 mil enkel resa till tippstället. Då är det ett billigare ställe för grävaren ”kände en kille med ett hål”. Skulle vi tippa på vanliga depåer skulle det kosta ännu mer. Nackdelen med att bo i Storstockholm.

Men då känns plötsligt inte offerten så tokig (nåja) men för mig känns det skönt att ha några som gräver många pooler istället för att ta någon som har en grävmaskin men kanske inte gräver pooler alls. Tryggare liksom.

Utloggad Tobbe78

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #26 skrivet: februari 21, 2021, 18:57:16:16 »
Byggde pool förra året. Som sagt en djungel men blev till sist en pool byggd med Leca-block och gjuten platta. Blev så för att vi bor 7 mil från större stad så valde en lokal byggfirma som byggt ca 10 Leca-pooler under ungefär lika många år.

Vi ville först ha saltklorinator men valde bort det för att spara pengar.

Poolen har murad trappa och avsats så blev platssvetsad liner. Gick på 85-tusen. Hade fått offert och beställt platssvetsad liner för 65-tusen först men han dök aldrig upp så fick leta upp en ny panik och locka med extra betalt.

Poolen värms upp av husets bergvärmepump. Det ångrar vi inte! Billig uppvärmning och tyst runt poolen. (Vi bygge huset ett år tidigare så allt var dimensionerad och förberett för pool. Tror det är krångligt att få till bra i efterhand.)

Poolrobot var jag intresserad av men efter ett år som poolägare kommer jag aldrig köpa robot. Tar bara 15min/vecka att rengöra poolen. Kopplar slang till bräddavloppet och munstycke i andra ändan.

Jag tror på pool som är byggt av något beprövat och av firma som man hat förtroende för.

Ångrar verkligen inte att vi byggde pool!

Utloggad Poolös_85

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #27 skrivet: februari 24, 2021, 08:15:22:22 »
Då var det klart. Gick över budget med ca 50’ men det får
väl vara. Fick in totalt tre offerter på grävningen och alla hamnade runt 150’. Valde den grävaren som hade grävt tillsammans med Folkpool förut då det kändes tryggast.

Fick tips av en bekant om en ”finsk gubbe på 80 år” som grävde pooler i orten, han skulle vara rätt billig men jag betalar hellre lite mer än att ha den ångesten när han ska gräva.

Blev en 3*6 m folkpool classic med gaveltrappa. Mörkgrå liner och saltklorinator med automatiskt styrning.

Förhoppningsvis kan vi bada i Maj 😀

Utloggad Delta2004

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #28 skrivet: februari 24, 2021, 16:21:28:28 »
Då var det klart. Gick över budget med ca 50’ men det får
väl vara. Fick in totalt tre offerter på grävningen och alla hamnade runt 150’. Valde den grävaren som hade grävt tillsammans med Folkpool förut då det kändes tryggast.

Fick tips av en bekant om en ”finsk gubbe på 80 år” som grävde pooler i orten, han skulle vara rätt billig men jag betalar hellre lite mer än att ha den ångesten när han ska gräva.

Blev en 3*6 m folkpool classic med gaveltrappa. Mörkgrå liner och saltklorinator med automatiskt styrning.

Förhoppningsvis kan vi bada i Maj 😀
Lycka till!
Snart får du starta en byggtråd och byta användarnamn :-)
Vi gräver nu! Fick akut byta poolplats (hela planeringen rykte). Det var en flak berg på 30 cm djup på hela tilltänkta platsen  😮

Utloggad Poolös_85

SV: Hjälp en blivande(?) poolägare att bli lite klokare.
« Svar #29 skrivet: februari 24, 2021, 19:29:24:24 »
Ja, det måste jag ju göra såklart.

Fyfan, vilken ångest. Jag har ev. vattenledningar i marken där vi ska gräva, finns inga ritningar någonstans som visar rören på tomten, men anslutningspunkten sitter lite oroväckande. Så vi får vara lite Yolo.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan