Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad behövs vid "kopplingscentralen" för poolen egentligen?  (läst 3982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreasi

Nu är poolen beställd och grävare likaså! På måndag kommer en elektriker och kikar och tills dess vill jag kolla med alla kunniga här: Vad behövs det för finesser i ett filter/pump/värmepumpshus?
Jag ska koppla in en värmepump (1 fas, 16A eller 10A "trög), filterpump (1 fas) och poollampans transformator såklart. Dessutom planerar jag att stryra trädgårdsbelysningen från denna punkt i trädgården

Men vad behövs det mer i form av timers, jordfelsbrytare, tryckvakter osv? Bra-att-ha helt enkelt!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vad behövs vid "kopplingscentralen" för poolen egentligen?
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2012, 09:16:57:57 »
Säkring + styrning för dränpump om du behöver pumpa bort dränvatten runt poolen...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad behövs vid "kopplingscentralen" för poolen egentligen?
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2012, 09:53:32:32 »
Om skåpet sitter en bit ifrån poolen så ska du ha jordfelsbrytare till pump,VP osv. Sitter skåpet intill poolen skulle jag valt att sätta jordfelsbrytaren i husets befintliga elskåp på matarkabeln till poolen.
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Utloggad andreasi

SV: Vad behövs vid "kopplingscentralen" för poolen egentligen?
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2012, 22:58:58:58 »
Behövs det 2 timer, både för värmepump och filterpump, eller räcker det med 1 timer?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad behövs vid "kopplingscentralen" för poolen egentligen?
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2012, 23:09:19:19 »
Det beror säkert på vad du har för värmepump. Min har inbyggd timer. Själv använder jag den aldrig då den startar och stoppar med hjälp av flödet. Vill jag inte ha pumpen på trycker jag på avstängningsknappen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad GamboTurbo

SV: Vad behövs vid "kopplingscentralen" för poolen egentligen?
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2012, 23:32:12:12 »
Hei! Jeg har kun en timer i mitt pumperom. Den styrer både sirkulasjonspumpe og varmepumpe. Min filosofi er at varmepumpen ikke skal så lenge sirkulasjonspumpen står i ro. Min varmepumpe har også flødesvakt, men feiler sirkulasjonspumpen så skal også varmepumpen stoppe. Det gjør den definitivt om strømmen blir borte.  :)

Ellers ville jeg kjøpt en stor el-sentral til pumperommet slik at man har plass til å utvide med flere sikringer og annet el-materiell seinere. Ville også satt av plass til en sikring for lys og service, men dette avhenger selvfølgelig av størrelse på pumperom, plassering osv...

Sørg også for å ha oversikt over hva alle dine elektriske komponenter trekker av strøm (nominelt) slik at elektrikeren kan beregne størrelsen på tilførselskabelen til pumperommet. Selv var jeg nære ved å gå på en smell der.

Mvh Turbo

Utloggad swanthe

SV: Vad behövs vid "kopplingscentralen" för poolen egentligen?
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2012, 09:07:05:05 »
När min elektriker kom stog jag som ett frågetecken när han frågade efter kopplingschema. Som tur var hade jag sett Dackes kopplingsshema (och hans maskinrum också för den delen, tack för det) och med den som grund kunde vi komma fram till hur det skulle dras. Jag styr värmepumpen med hjälp av den inbyggda flödesvakten i kombination med tidur (för att den bara ska gå vissa tider pga grannen). För pump och belysning hade elektrikern ett jättebra tidur som sattes i säkringsskåpet och hade två kanaler dvs en för pump och en för lyse i samma komponent. Det kombinerades med extrabrytare för så att jag kan välja att köra pump och lyse antingen på timer, manuellt eller inte alls.
En lampa är väldigt bra att ha i maskinrummet också har jag upptäckt. Gärna en som tänds automatiskt när man öppnar maskinrummet.

Nu är skåpet kopplat och klart. Har provkört det också.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag