VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Synpunkter på offert  (läst 1428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shootingstar16

Synpunkter på offert
« skrivet: november 24, 2020, 11:42:44:44 »
Hej!

Ligger i startgroparna för poolbyggnation. Planen är en Thermopool 4,5x9x1,6 m med tillhörande teknikrum med hörntrappa ena kortsidan och sittbänk längs hela den andra kortsida. Platsen är längst ut på Värmdölandet, Stockholm. Marken består av sand/grus. Byggplats ligger så till att det behövs pumpbil för gjutning och minidumper för att få bort schaktmassor. Vi har begärt in tre offerter på arbetet och hittills fått in en. Skulle nu tacksamt ta in synpunkter från forumet på följande offert och om det verkar rimligt.

Markarbete inkl. singelbädd och dräneringspump: 78 000 kr.
Arbetskostnad platta och pool ("fabriksliner"): 92 000 kr. (exkl. el)
Byggmaterial inkl. gjutningar: 68 000kr.
 

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Synpunkter på offert
« Svar #1 skrivet: november 24, 2020, 13:19:01:01 »
Hej!
Min första fråga, vad är det för leverantör som kör med 1,6m djup? det vanliga är att blocken är 25cm höga.

i övrigt så ser jag nog markarbetet som rimligt? tillkommer deponikostnad?
betongen för dig kostar väl kanske 35-40k sen ska byggaren ha sitt påslag lika så materialet som bör kosta 15-20k så den kostnaden ser jag som högst rimlig oxå.

göra plattan ca 2-3 dagars arbete stapla väggarna ca 1-2 dagar gjuta väggarna säg en halv dag. det gör ett totalt på 5,5 dagar. sätta liner 2 dagar med tanke på att vatten ska fyllas.
vissa moment kräver två pers vilket gör att du hamnar på ca 12 dagars arbete för 2 gubbar. säg 500kr i timmen då är vi uppe i 48 000kr sen är det biltillägg säkert lite verktygshyra kanske något högre timpris vissa moment kanske tar lite längre tid och det tar man med i sin beräkning så då kanske du landra runt 80 000 skarpt så jo summan är nog ganska rimlig. kanske du kan få ned den något men inget jätte att tjaffsa om kan jag tycka.

Dock finns mycket att spara om du kan göra mycket jobb själv
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Shootingstar16

SV: Synpunkter på offert
« Svar #2 skrivet: november 24, 2020, 14:50:25:25 »
Tack för svar!
Det finns nog ingen leverantör som kör med 1,6 m djup utan det blir att kapa/anpassa översta blocket för att få 1,6 m djup. Anledningen till den tanken är att jag är en ganska reslig person och därför tänkte det skulle vara trevligt med lite större badjup men det kanske är att krångla till det i onödan?

Deponi ingår inte men då vi har en stor fastighet samt även en i grannskapet som behövde lite fyllnadsmassor så tänkte vi bli av med massorna där.
Jag hade absolut gjort en hel del arbete själv om det varit på vårt permanentboende men nu är det en fritidsfastighet och "beställaren" (läs hustru&barn) går inte med på att göra detta till ett långtidsprojekt. Däremot tänkte jag bygga trädäck/poolmiljö själv.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Synpunkter på offert
« Svar #3 skrivet: november 24, 2020, 20:59:57:57 »
Hej,

Mycket rimlig kostnad. Kör på denna offert.
Vidare kan det vara värt med egen tid och slutförande av trall.

Som jämförelse hade jag svår mark och kostnaden för detta var 175kkr. Vidare ett gjutet hus för simtränare 15kkr.
Ändå har jag en mindre pool än vad du planerar för.

Ta gärna en funderare på hur du ska desinficera ditt vatten?

MVH
Roger
« Senast ändrad: november 24, 2020, 21:14:04:04 av Roger. »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Synpunkter på offert
« Svar #4 skrivet: november 25, 2020, 07:16:28:28 »
1.6 meters djup innebär att du får ett vattendjup på ca 145-147 cm med en vanlig skimmer.
Tänk på att korta personer som t.ex. de flesta kvinnorna som regel inte är mer än 150-170 cm långa så många av dem kommer att få stå på tå för att ha munnen över vattenytan.
En av våra bekanta som rätt ofta frekventerar vår pool är ca 155 cm lång och för henne skulle det nog inte vara så kul med 145 cm baddjup.  <dontkn>
Nu har vi väl i och för sig ofta olika flytdon som gör att vi flyter runt i poolen, men nog är det rätt vanligt att folk står på botten ändå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Moana

SV: Synpunkter på offert
« Svar #5 skrivet: november 25, 2020, 11:07:37:37 »
1.6 meters djup innebär att du får ett vattendjup på ca 145-147 cm med en vanlig skimmer.
Tänk på att korta personer som t.ex. de flesta kvinnorna som regel inte är mer än 150-170 cm långa så många av dem kommer att få stå på tå för att ha munnen över vattenytan.
En av våra bekanta som rätt ofta frekventerar vår pool är ca 155 cm lång och för henne skulle det nog inte vara så kul med 145 cm baddjup.  <dontkn>
Nu har vi väl i och för sig ofta olika flytdon som gör att vi flyter runt i poolen, men nog är det rätt vanligt att folk står på botten ändå.

Ja, jag var själv rädd att standardbaddjup skulle vara för djupt för mig, men det går bra. Hade dock inte kunnat ha högre utan utan att drunkna stående på botten.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag