VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolsarg på pool med snap-in list  (läst 16005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad motala70

Poolsarg på pool med snap-in list
« skrivet: maj 11, 2009, 18:32:20:20 »
Hejsan alla poolägare runt om i landet!
Håller på för fullt med att montera min Flexipool från Poolstore, montage av liner 13/5, återfyllning till helgen!
Allt flyter på men funderingar börjar komma angående poolsargen (i trä) som ska dit så snart altanen är klar (v22):

Hur har ni löst det på ett snyggt sätt med sargen när man har en toppmonterad snap-in list?
Listen är skruvad enligt konstens alla regler i topplisten.
Kan man skruva en impregnerad regel i ytterkanten på topplisten som sedan den bredare poolsargen skruvas fast i? Blir det snyggt? <dontkn>

Tacksam för uppslag och idéer!

/Mattias


4 x 8 Flexipool med trappa Roman end.
Uppvärmning Pahlens 51

Poolgiganten

Utloggad slottet

SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2009, 22:22:41:41 »
Hej mattias!

Har också en flexipool från poolstore. Mitt råd är att lägga en distans på poolstommen som gör att du kommer upp i samma höjd som den högsta delen av snapin listen. Sedan skruvar du poolsargen i denna. Det är rekommendationen vi fick av Daniel på poolstore och vi kommer att göra den biten i morgon på vår pool, så då kanske jag kan skicka en bild så du ser hur det blir.

En regel blir lite väl tjock på höjden för man vill ju att det ska skilja så lite som möjligt (för slutfinish looken). Distansen kan antingen köpas på byggvaruhus och det räcker att den är 1-1,5 cm hög eller så tar man en tunnare tryckt träbit och använder som distans.

Lycka till
Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad motala70

SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2009, 14:42:20:20 »
Hej Vicki!

Det vore underbart om det gick att få se en bild på hur ni hade tänkt att lösa det!  <sol>
Ser fram mot det med spänning.

MVH

Mattias
4 x 8 Flexipool med trappa Roman end.
Uppvärmning Pahlens 51

Utloggad slottet

SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2009, 22:20:20:20 »
Hej igen!

Det blev lite omvänd ordning i bygget i dag men jag räknar med att kunna ta en bild i morgon så du iaf kan få en ide om hur vi tänker.

MVH
Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2009, 16:36:10:10 »
Hej Motala 70!

Jag planerar att göra som Slottet skriver. O0

Har du gått och byggt en flexipool i smyg? >:(

Vi har inte sett några bilder från ditt bygge! :(

Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter till oss andra.

Hälsningar, Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad motala70

SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2009, 15:21:45:45 »
Hej Dacke!

Grävde gropen redan i början av april och reste stommen sista veckan i samma månad. Drog sedan en vecka till Kanarieöarna (förhoppningsvis sista behövda utlandsresan?), satte linern i onsdags kväll och fyllde ca 3 cm vatten därefter. Påbörjar återfyllning imorgon söndag!
Snickarna dyker upp måndag vecka 22 för att skruva upp 105 kvm brunimpregnerad trall från Bitus, så än lever hoppet om att som planerat kunna ha en rejäl midsommarfest i kombination med bad!

Hittills har det faktiskt flutit på så bra som man kan önska med tanke på att jag gör det mesta själv. Glömde dock montera packningarna på armaturerna innan jag hängde linern, kändes lite surt att ta ner den igen när den väl var på plats.

Just nu brottas jag med en inte alltför välvillig 6-kvadrats kabel till poolcentralen, tänkte att det skulle bli en enkel match att dra den - men som vanligt är jag lite för optimistisk >:(.

Ska försöka få in lite bilder inom kort så ni får se hur härligheten växer fram.
Ser fram mot en bild på hur sargen ser ut när den är på plats Vicki.

MVH

Mattias

4 x 8 Flexipool med trappa Roman end.
Uppvärmning Pahlens 51

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2009, 20:09:22:22 »
Hej Mattias!

Då är vi nästan lika långt framme. Jag satte linern och började fylla i vatten idag, se min byggtråd.
Men du skall ha hjälp av snickare, jag gör det jobbet själv också. Jag åker till Kroatien om en vecka så byggandet får vänta några veckor.

 Så till midsommar lär jag väl inte bli klar. Men badbart skall det bli innan dess.

Du får börja lägga upp ditt bygge på byggtrådavdelningen också.

Hälsningar, Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad motala70

SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2009, 20:28:47:47 »
Hej Dacke!

Ett HETT tips är att du är mer noggrann än vad jag var när jag satte listen runt trappan, får en svag känska av ett läckage...mätte upp vattennivån igår kväll och idag är den 1 cm lägre. Panikångest!
Hoppas jag läste av fel igår efter en tung dag med fyllning/återfyllning...

Fick den högra listen som skruvar fast linern runt trappan ett uns snett vilket gjorde att en känsla av "gängpaj" infann sig då jag skulle skruva fast den. Hmm, får väl fylla på ytterligare ett par hundra liter imorgon, hålla tummarna och mäta igen.

Vad kan man göra annars? Tappa ur lite vatten så att trappan blir fri igen, släppa linerlsterna runt trappan, byta packning och försöka igen eller?

/Mattias
4 x 8 Flexipool med trappa Roman end.
Uppvärmning Pahlens 51

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2009, 21:34:28:28 »
Hej Mattias!

Låter trist med läckage!  :(

Hur har du kunnat konstatera att det är trappan som läcker?  <hmm>

Jag har monterat mina lister och skurit linern idag och som konstruktionen är gjord verkar den ju bli väldigt tät. Men jag har inte kunnat höja vattennivån och kolla ännu eftersom det fattas motfyllning.

Det kan inte vara lamparmaturen eller förskruvningen i den? Gängtejp mellan förskruvning och lamphus?

"Slottet" råkade ut för att kopplingsboxen till lampan låg lägre än vattenytan så då läckte det ut vatten den vägen.

Hoppas du hittar orsaken och att det inte är alltför svårt att åtgärda.
Om det är trappan låter det väl som en bra ide att sänka nivån och byta packning. Men många liter blir det.

Lycka till, Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad motala70

SV: Poolsarg på pool med snap-in list
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2009, 17:59:15:15 »
Hej igen!

Verkar som om den INTE läcker ;D
Förmodligen "skit bakom spakarna" i söndags, fyllning fortsätter.

Är inte klar med alla kopplingar till pump/filter och VP än - hur länge tror du vattnet kan stå innan det kräver cirkulation plus klor?

/Mattias
4 x 8 Flexipool med trappa Roman end.
Uppvärmning Pahlens 51

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan