VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fog som lossnar  (läst 6254 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thefarmer

Fog som lossnar
« skrivet: oktober 18, 2012, 21:47:03:03 »
Hej,
Ställer en fråga till er på forumet parallellt som min poolbyggare kollar med fogleverantören.

Byggde murad pool 2011.

Ganska tidigt på säsongen i år upptäckte jag att fogen som fyller ut mellan poolkantens granitsten och linern börjat "krylla" sig och släpper i avsnitt som är från ett par centimeter till ett par decimeter runt hela poolen. Fogen är bara 1 år gammal och borde inte se sån ut, tycker jag. Den håller helt enkelt på att lossna.

Enligt poolbyggaren ska det vara top-of-the-line fog som man använder just för granitsten. Normalt använder han en annan då han sätter flest poolkanter av betong. Han säger också att linern hade ett extra lager skyddande hinna som kanske ställer till det och får fogen att lossna. Låter konstigt i mina öron.

Någon här som vet vad det kan bero på att fogen släpper som den gör på bilden?

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Fog som lossnar
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2012, 08:52:32:32 »
Det är väldigt svårt att få fogmassa att fästa mot liner, vare sig den har ett extra skyddande hinna eller ej. Jag förstår inte riktigt varför fogen är är där överhuvudtaget då vanligaste är att man inte har någon fog där. Evetuellt fogar man mellan sargstenen och snap-in listen men inte mot linern. Jag skulle nog välja att ta bort fogen då jag tror att det kommer bli i princip omöjligt att hitta en fogmassa som fäster tillräckligt bra.

Utloggad thefarmer

SV: Fog som lossnar
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2012, 21:28:11:11 »
Köper det du säger. Fogen i sig höjer inte det estetiska. Vill dock inte ha in vatten mellan sarg och liner. Vet inte om sargen är fäst med snap-in list. Men det vet förstås poolbyggaren.

Kan inte förstå när poolbyggaren säger att han gör på samma sätt när han sätter sarg av betong fast med en annan fog och att han inte har haft problem med den fogen. Jag menar om det nu är svårt att få fog att fästa mot liner.

Blir det märke efter fogen om man tar bort den eller den sitter så löst i och med att den redan börjat släppa?

Tips på bra fog mellan sarg och ev snap-in list?

Utloggad Ingvar

SV: Fog som lossnar
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2012, 18:39:35:35 »
Jag har också problem med fogen, inte att den lossnar, för vi har den inte direkt mot poolduken. Har prövat med både latex-baserade fogar och silicon-baserade. Latex-fogar spricker under vintern. Silicon-fog är svårare att få ut jämt och snyggt, men håller bättre. Dock blir de angripna av mögel/alger efter något år (trots att de enligt spec ska ha antimögel-medel i sig).

Jag vill gärna ha tips på någon typ av fog som håller längre och som inte angrips av mögel/alger. Att helt ta bort fogen är inget alternativ, eftersom det blir för fult med den ojämna glipan under.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad MathiasS

SV: Fog som lossnar
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2012, 21:55:37:37 »
Ring Sika och fråga vad dom rekommenderar......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad thefarmer

SV: Fog som lossnar
« Svar #5 skrivet: september 02, 2013, 10:28:01:01 »
Här kommer en uppdatering på fogen som släpper. När årets säsong inleddes och poolplåtarna plockats bort visade det sig att fogen nu lossnat helt på en del ställen. Bakom syns nu bruket som stenen är fäst i.

En ny kontakt med poolbyggaren ger att det endast finns två alternativ:
1. Ta bort fogen helt och vara utan fog
2. Ta bort fogen, slipa linern och "försöka igen".

Det första alternativet är det som jag känner mest för. Slipa och försöka igen är helt uteslutet. Tittade närmare på bruket som ligger bakom och det såg okej ut, tills jag hittade ett ställe där fogmassan fyllt ut en hålighet (till vänster i bilden nedan) som gick in under stenen. Borde det inte vara helt täckt med bruk längs hela kanten som det ser ut till höger om håligheten? När jag såg detta fick jag en känsla av att poolbyggaren försökt dölja en miss i arbetet med att fästa stenen. Kan det vara så, eller vad kan man förvänta sig?
« Senast ändrad: september 02, 2013, 10:31:55:55 av thefarmer »

Utloggad MathiasS

SV: Fog som lossnar
« Svar #6 skrivet: september 02, 2013, 11:17:40:40 »
Ser inget problem med att stensargen inte sitter perfekt hellimmad. Dels finns inte yta att limma på överallt (tex där linern ligger), dels sitter stenen fast ändå. Det är ju vanligt att limma liner med konstruktionslim och då är det ju kaviarsträngar eller "kluttar" med lim..... sitter som berget.

Jag ska själv lägga fog men mellan linerlist och stensarg. Tillverkaren av stensargen rekommenderar vanligt våtrumssilikon (http://www.alfix.com/se/Produkter/Fogmassor+Fill/m_silicon_sve.html) så jag kommer använda något liknande fast ur Sikas sortiment då jag har enklare tillgång till det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag