CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gula fettklumpar  (läst 44827 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #20 skrivet: september 15, 2010, 15:13:47:47 »
Jag körde själv pipecleaner idag. Det kom ut brungult gunk ur jettarna, inga mängder men det fastnade iaf på kanten i vattenlinjen. Kändes oerhört "fett" i sin konsistens men det var lätt att gnugga bort med mirakeltrasor.
Låter det som det du hade Spaaa?

Fyllde på nytt kallvatten efter pipecleanern, körde jettarna på fullt i 10 min, mer gunk kom. Tappat ut vattnet igen, torkat ur karet och nu fyller jag det igen med 30 gradigt vatten.
Hoppas jag inte råkar ut för samma.

Känns inte som nåt biologiskt utan nåt från tillverkningen...men vad vet jag <dontkn>

Ziggy, du hade väl också kört cleaner, fick du ut nån skit? Detta var min första gång sen jag köpte badet i november förra året.

Edit:Jag berättar senare ikväll hur det gick.

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #21 skrivet: september 15, 2010, 15:39:25:25 »
Jodå, jag upplevde också problem efter att ha kört pipe cleaner. Det har tagit 7-8 vattenbyten och fortfarande då och då så får jag rätt rejält med skum och en film på ytan. Nån gång även avlagringar som sätter sig på kanten eller i filtren. Som jag sagt tidigare i denna tråd, så verkar hög klorhalt att minimera dessa problem. Om jag missar eller glömmer att hålla hög klorhalt, så tenderar problemen att bli värre.

Efter varje vattenbyte blir det i alla fall mindre och inte mer skum, film, "gunk"....

Z

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #22 skrivet: september 15, 2010, 15:50:00:00 »
Har nu skurat badet, håller på att fylla upp nytt vatten(kranvatten). Det gula har mörknat och är lite mer brunorange, rejält fett och kletigt. Det kommer så fort man sätter igång pumparna. Börjar lätt på ytan, som frömjöl ser det ut fast fett. Fastnar sedan på kanterna. Det luktar skumt och det är svårt att tvätta bort lukten på händerna. Verkar liksom finnas i rören. Om det är svårt att skura bort på kanterna, hur ska det då gå bort i rören som bara sköljs och inte skrubbas??? Har ett nytt filter på väg men vill ju inte sätta in det förrän vattnet är rent..

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #23 skrivet: september 15, 2010, 15:51:25:25 »
Om det kommer nytt när jag kör pumparna denna gång ska jag försöka ta kort på det!

Utloggad Hilti65

SV: Gula fettklumpar
« Svar #24 skrivet: september 15, 2010, 15:54:16:16 »
kan inte din leverantör komma med tips/åtgärd??

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #25 skrivet: september 15, 2010, 15:57:30:30 »
Det är ett nova spa från skbv och vi har kontaktat dem. De har skickat ett nytt filter gratis som borde komma på fredag.Väldigt bra feedback från deras sida!!! Skulle höra av mig igen om inte pipecleaner och alla dessa sköljningar funkar.

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #26 skrivet: september 15, 2010, 17:44:58:58 »
Bra med ett nytt filter. Jag köpte till ett extra direkt, då har jag alltid ett rent när jag ska byta.

Fråga, tog ni bort filtret när ni körde pipecleanern?

Lite OT
Nu är mitt vattenbyte klart efter pipecleanern och jag hade mer tur än er.
Vid första sköljningen känner jag igen din beskrivning Spaaa. Som "skräp" på ytan, brungult och fastnade i vattenlinjen.
Jag trodde inte att biologiska grejer var så "feta" i konsistensen..

Men efter urtapp av det och in med nytt vatten ser det (än så länge) bra ut. 
Sen måste jag göra reklam för mirakeltrasan för att rengöra eländet..hur bra som helst. Behöver inget annat än den och varmt vatten.
Finns på Ica men bifogar länk om jag jag menar med mirakeltrasa.
http://webshop.oceanshop.se/sv/article/135/mirakeltrasa_32x32cm

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #27 skrivet: september 16, 2010, 10:39:39:39 »
Peppar peppar så ser det riktigt bra ut i vattnet nu. Endast en svag rand och inget mojs i filterhålet. Kör en sköljning till nu för säkerhets skull...Vi hade inte filtret i vid pipecleanern och har nu fått två nya på posten i dag(shysst skbv!). Men frågan kvarstår, vad har vi gjort för fel?? Hur ska vi undvika att det händer igen??? Det kan ju inte vara meningen att man ska byta vatten en gång i månaden.. Ska nog försöka undvika bright and clear och inte vara rädd för att ha i lite extra klor. Håller nu tummarna att detta var en engångshändelse. Längtar efter att få bada igen, det är fantastiskt avkopplande!!! Tack för alla kommentarer och härliga diskussioner. Får ni problem med gult gegg, hör av er till mig!!! ;D

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #28 skrivet: september 16, 2010, 10:45:35:35 »
Fel och fel, du hade ju bara haft badet nån månad eller hur?
Då känns det som man misskött vattnet rejält för att få så mycket skit och det tror jag inte du gjort  :)

Min fundering är att det kanske är gunk efter tillverkningen av badet. Kanske ligger en tunn film av "fett" i alla jetslangar och att den åkte all världens väg när pipecleanern åkte i.

Men se till att hålla 2-3 ppm fri klor hela tiden nu under ett tag och kör en chock en gång i veckan.

Utloggad utopiazz

SV: Gula fettklumpar
« Svar #29 skrivet: september 16, 2010, 13:35:40:40 »
Kan det ha varit släppmedel från gjutningen av karet?

Det finns flera olika sorter av släppmedel och en del består av isopropylalkohol och en del av olika former av vax.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag