CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gula fettklumpar  (läst 44739 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gula fettklumpar
« Svar #50 skrivet: mars 31, 2021, 21:40:52:52 »
Hej,

Det finns tillverkare som använder aluminiumsulfat eller Pax som klarningsmedel. Vidare finns det andra som har ett medel som geggar ihop sig ännu mer i ett filter för spabad.

Inget problem med detta om man inte överdoserar.

Blir lite osäker på det du skriver om; Delphin Spa Gentle Cleaner? Menar du filterrengöring eller deras klarningsmedel (ättiksyra)?

https://spswebbutik.se/wp-content/uploads/2018/06/4538001-Gentle-clarifyer-S.pdf

Jag gissar på att du menar den senare produkten ättiksyra? Den enda funktion som den kan ha är att lösa upp kalk i ett bad. Men sänk pH är bättre på det.

Problemet är att de som säljer och ger råd inte är kemister. Men jag har träffat flera med mycket lång erfarenhet som inte kan förklara varför. Men deras erfarenhet gör att de gör rätt val.

Så killgissningar gör inte jag. Vidare förstår jag vad kemikalierna har för verkan.

Problem uppstår när de som tror att de förstår och försöker förmedla detta, gör att det blir fel.
Då blir fel lösningar det rätta.
Roger

Poolgiganten

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #51 skrivet: april 01, 2021, 09:32:19:19 »
Ja det var en felskrivning av min telefon (clarifyer blev cleaner) ber om ursäkt för detta.

Och när du ska försvara din kill-gissning drar du till med ytterligare två kill-gissningar...

Den enda funktion som den kan ha är att lösa upp kalk i ett bad.
= Kill-gissning

Problemet är att de som säljer och ger råd inte är kemister. 
= Kill-gissning och generaliserande

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gula fettklumpar
« Svar #52 skrivet: april 06, 2021, 17:35:46:46 »
Väcker gammal tråd då jag råkat ut för samma....

Det där satans "pool clear" eller vad man benämner det som verkar vara som besatt av djävulen....

Har tömt polen, torkat ur och det kommer fortfarande lite gult gunk och skum när jag slår på luftjetsen.
Har precis varit och snackat med folkpool och har kört i en gigantisk mängd klor och "spachock" som hjälpte säljaren med hans jacuzzi.
Även stoppat i två sånna svampar som skall suga upp det gula gunket och dom två vart fulla direkt...

Tydligen så har dom slutat rekommendera klarningsmedel till jacuzzis på den poolbutiken, mer strul än nöjje tydligen.

Men får vänta någon dag till så får man se.

Men har någon annan något tips som råkat ut för samma och kommit fram till en lösning?
Hej,

Det jag gillar med Folkpool är att de har ärliga kemikalier med lättillgängliga säkerhetsdatablad.

Hoppas du läste det jag skrev? Varje ord är sant.

När dessa svampar blir gul visar det att det finns mycket bundet klor. Ingen av mina barns kompisar vågar kissa i vår pool. Svamparna blir gul direkt. Alltså bundet klor. Gul och oljig. Flyter på ytan och kan missfärga allt.

(Vidare har Folkpool bättre råd på sin hemsida än vad lokala säljare ger?  Alla borde följa råden?)

Det du ser är vad bad kan orsaka. Kemikalierna visar detta. Det finns andra kemikalier som inte ger samma resultat. Skulle inte vilja bada i dessa vatten.

Enligt mig beter sig dina kemikalier precis så som de borde göra. Din pool clear är trevärt aluminium.

Hör av dig om ingen kan ge en lösning?

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag