VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gula fettklumpar  (läst 44411 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roger50

SV: Gula fettklumpar
« Svar #10 skrivet: september 10, 2010, 12:13:20:20 »
Jag har upplevt samma sak med gulaktiga klumpar och en ljusgul "vattenlinje" efter sidorna, det berodde i mitt fall på att jag tillsatt klarningsmedel.
Nu håller jag bara koll på vattnet med hjälp av PH o klor nivåerna och då fungerar det utmärkt.

Poolgiganten

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #11 skrivet: september 10, 2010, 18:51:41:41 »
Har också hört att det kan bero på överdosering av bright and clear. Vi har dock gjort som det stått i bruksanvisningarna, 10-15 ml i veckan. Ska väl prova utan nu då...

Utloggad Linoo

SV: Gula fettklumpar
« Svar #12 skrivet: september 12, 2010, 00:04:26:26 »
Har precis samma problem i vårt SPA, ca 1 mån gammalt nu. Upplever också att det kom när jag körde i klarningsmedel, ett algmedel med flocknings medel i. Det var efter det skummen kom och sedan de gula "fett" klumparna. Ska också prova att byta vatten och sedan strunta i klarningsmedel. Tror att det går bra utan, om man gör som övriga skriver. Håller kolla på alla värden..

Rapportera gärna om dina vidare försök!

//Linus

Hydropool Serenity 6000

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #13 skrivet: september 12, 2010, 21:26:48:48 »
Ok, nu har filtret stått i rengöringsmedel i två dygn. Allt är urtorkat minutiöst. I med nytt vatten, på med pumparna  OCH GULT FETT BÖRJAR FLYTA RUNT DIREKT!!!!! Blir galen! Köpa ett nytt filter, köra en pipecleaner och börja om igen.....HJÄLP!!!!!

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #14 skrivet: september 13, 2010, 08:51:39:39 »
Låter ju inget vidare. Måste dock fråga igen; har du koll på dina värden? Dvs pH, hårdhet, fritt klor, mm. Vore intressant att se dessa värden.

Z

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #15 skrivet: september 13, 2010, 15:10:36:36 »
Testade nu, med fettklumparna, och efter att igår ha petat i sex klortabletter; klor ok 3, ph ok mellan 7,2 o 7,8, alc ok mellan 80 o 120...

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #16 skrivet: september 13, 2010, 15:32:15:15 »
Jag tror på din pipeclean lite grann, men att du byter vatten två ggr efter den. Dvs i med pipeclean och följ manualen. Ur med vatten och fyll på. Kör att jets fullt i 30 min, ur med vatten och sen fyller du sista gången.

Alternativet är att du köra aktivt syre, dvs SPA chock. Spachock oxiderar ner organiskt material. Så chocka med Spachock (tror det är typ 2-3 msk på 1500l vatten)
Kör jettarna på fullt och vänta 24h. Byt filter och gör om det igen.

En sak som jag själv missade i början när jag chockade mitt spa var att öppna luften till alla jets. Det ska man tydligen göra. Samt om man som jag har i diverter se till att alla jets blir "urblåsta".

//Thomas


Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #17 skrivet: september 14, 2010, 21:06:47:47 »
Har nu kört pipeclean, ur med det vattnet, i med nytt, på med pumparna och fram kommer det läbbiga fettet... Har tömt ut allt vatten, ska torka ur (det sitter som berget på kanterna) och fylla o skölja igen två gånger till så får vi se...Ger snart upp.

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #18 skrivet: september 14, 2010, 21:57:55:55 »
Men hur mycket skit kommer det?
Ser framför mig att den kommer som när man klämmer på typ en tandkrämstub??
Kan du ta en bild på eländet?

Jag har inga fler råd förutom en länk från amerikanskt forum. Nitro som skrivit den verkar kunna sin sak. (fast 50ppm klor låter lite högt, vet inte hur pumpar och sånt klarar av det)
Nåja, kolla här:
http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=19115

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #19 skrivet: september 15, 2010, 10:13:24:24 »
Det verkar helmysko detta. Förutom det gula, har du några andra problem? Skum, grumligt vatten, missfärgningar, annat? Frågan är i såna fall vad detta "gula" är. Om det skulle vara fett, var skulle det då komma ifrån? Fett borde ju inte heller "sitta som berget" på kanterna. Om det inte följer med det nya vattnet när du fyller och du inte badar eller på annat sätt tillför något annat, så måste det ju finnas i spat även när det är tömt. Jag utgår ifrån att du använder vattenledningsvatten, eller tar du från egen brunn eller liknande? Om detta gula inte tillförs tillsammans med det nya vattnet eller genom att du badar, så måste det som sagt finnas i spat på något sätt. Risken är kanske då att det är något organiskt som snabbt växer, typ någon bakterie eller annan organism.

Nilking kan vara inne på rätt spår där, så innan du ger upp så skulle jag testa Nitros "Decontamination". I grunden en duktig klorchock.

I min värld så är det ingenting som fungerar lika bra som att alltid ha rejält med kor i vattnet...

/Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag