CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gula fettklumpar  (läst 44684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spaaa

Gula fettklumpar
« skrivet: september 08, 2010, 19:04:45:45 »
Har fått gula fettklumpar i vattnet. Vattnet är nu bytt, polen rengjord. Problemet kvarstår. Vad beror det på? Vad göra?????

Poolgiganten

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #1 skrivet: september 08, 2010, 19:53:59:59 »
Kanske rester ifrån rörsystemet? Har du rengjort rörsystemet, och i så fall vilket medel använde du?
//alsa
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #2 skrivet: september 09, 2010, 09:01:15:15 »
Är du säker på att det är fett? Jag har vid olika tillfällen haft liknande "klumpar" och jag tror att det är proteiner som klumpar ihop sig; hudavlagringar, diverse skräp, mm. Jag har också provat att byta vatten, kört pipe cleaner, mm. Det enda som jag tycker hjälper är att öka kloreringen, samt att hålla filtren så rena som möjligt, dvs byta ofta och rengöra dem ordentligt. Jag har 2 uppsättningar filter, så när jag byter filter så rengör jag den ena uppsättningen. Nya filter är såklart det bästa, men man kan ju inte köpa nya filter varannan vecka...

I och med att spabadet håller högre temperatur, virvlar runt och har mindre mängd vatten än i en pool, så märks detta problem tydligare än med pool, men jag skulle tro att man har samma fenomen i en pool fast det inte märks på samma sätt. I en pool är det nog vanligare att man kör med mer klor än i ett spa. Hittills har jag inte märkt några nackdelar med att öka kloreringen mer än möjligtvis att kuddar, lock och andra "mjukare" delar bleks ganska ordentligt om man kör på med klor.

/Ziggy

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #3 skrivet: september 09, 2010, 09:23:07:07 »
Det började med att badet skummade rejält, efter det fick vi se de gula fettklumparna. Vi tömde badet, gjorde rent ordentligt, i med nytt vatten, samma gojs(fast mindre) på ytan... Det fastnar även på kanten som en gul fet rand. Har ej provat att göra rent rören eller spachock. Undrar mest hur det kan undvikas från början...

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #4 skrivet: september 09, 2010, 10:06:21:21 »
Som sagt så det enda som fungerat för mig är att se till att det hela tiden finns tillräckligt med fritt klor i vattnet. En ytterligare förutsättning för det är såklart att vattnet i övrigt är i balans, främst då pH, samt även hårdhet och i viss mån alkalinitet (även om uppfattningen om alkalinitet går isär bland "experterna"). Var noga att mäta och kontrollera dina värden så bör problemen inte uppstå.

Tyvärr så verkar de flesta spabad vara ytterst svåra att helt tömma på allt vatten, det blir alltid en del kvar i pumpar och rör. Jag har skaffat en våtdammsugare som jag suger upp det sista vattnet med och som jag även sätter över jetsen för att försöka suga ut så mycket vatten som möjligt. När jag sedan fyller igen så fyller jag först på lite vatten som jag sedan suger upp igen, osv ett antal gånger för att försöka skölja ur så mycket gammalt vatten som möjligt. Tyvärr så kan man ju inte köra pumparna om spat inte i princip är fullt och det tar ju en liten stund att fylla upp 2 kubik.

Jag är ingen expert på vatten och kemi, men min uppfattning är fortfarande att det inte handlar om fett. Fett skummar väl inte, eller? Proteiner däremot är ju kända för att bilda kedjor av molekyler som skummar (tror jag i alla fall).

Håll dina vattenvärden rätt och se till att det alltid finns obundet klor i vattnet, så bör dina problem försvinna.

Z

Utloggad Hilti65

SV: Gula fettklumpar
« Svar #5 skrivet: september 09, 2010, 11:12:13:13 »
Är spat nytt eller gammalt?

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #6 skrivet: september 09, 2010, 18:52:35:35 »
Spabadet är drygt en månad gammalt!

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #7 skrivet: september 10, 2010, 00:01:11:11 »
Testa med Spachock, det ska oxidera "organiska rester".
Plus alla de andra råden ovan då :)

När jag får skum i badet håvar jag ut det värsta med ett durkslag och det funkar bra tycker jag.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #8 skrivet: september 10, 2010, 09:00:19:19 »
Vore intressant att veta vilka åtgärder du vidtar och hur resultatet blir. Vattenbyte, Spachock, ökad klorering, etc. Dessa åtgärder bör ge resultat inom något eller några dygn. Låt inte problemen växa utan gör något omgående.

Z

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #9 skrivet: september 10, 2010, 09:35:02:02 »
Har precis påbörjat vattenbyte (igen!) därefter blir det urspolning ett par varv, putsning, i med nytt vatten. Återkommer med rapport....

Utloggad roger50

SV: Gula fettklumpar
« Svar #10 skrivet: september 10, 2010, 12:13:20:20 »
Jag har upplevt samma sak med gulaktiga klumpar och en ljusgul "vattenlinje" efter sidorna, det berodde i mitt fall på att jag tillsatt klarningsmedel.
Nu håller jag bara koll på vattnet med hjälp av PH o klor nivåerna och då fungerar det utmärkt.

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #11 skrivet: september 10, 2010, 18:51:41:41 »
Har också hört att det kan bero på överdosering av bright and clear. Vi har dock gjort som det stått i bruksanvisningarna, 10-15 ml i veckan. Ska väl prova utan nu då...

Utloggad Linoo

SV: Gula fettklumpar
« Svar #12 skrivet: september 12, 2010, 00:04:26:26 »
Har precis samma problem i vårt SPA, ca 1 mån gammalt nu. Upplever också att det kom när jag körde i klarningsmedel, ett algmedel med flocknings medel i. Det var efter det skummen kom och sedan de gula "fett" klumparna. Ska också prova att byta vatten och sedan strunta i klarningsmedel. Tror att det går bra utan, om man gör som övriga skriver. Håller kolla på alla värden..

Rapportera gärna om dina vidare försök!

//Linus

Hydropool Serenity 6000

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #13 skrivet: september 12, 2010, 21:26:48:48 »
Ok, nu har filtret stått i rengöringsmedel i två dygn. Allt är urtorkat minutiöst. I med nytt vatten, på med pumparna  OCH GULT FETT BÖRJAR FLYTA RUNT DIREKT!!!!! Blir galen! Köpa ett nytt filter, köra en pipecleaner och börja om igen.....HJÄLP!!!!!

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #14 skrivet: september 13, 2010, 08:51:39:39 »
Låter ju inget vidare. Måste dock fråga igen; har du koll på dina värden? Dvs pH, hårdhet, fritt klor, mm. Vore intressant att se dessa värden.

Z

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #15 skrivet: september 13, 2010, 15:10:36:36 »
Testade nu, med fettklumparna, och efter att igår ha petat i sex klortabletter; klor ok 3, ph ok mellan 7,2 o 7,8, alc ok mellan 80 o 120...

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #16 skrivet: september 13, 2010, 15:32:15:15 »
Jag tror på din pipeclean lite grann, men att du byter vatten två ggr efter den. Dvs i med pipeclean och följ manualen. Ur med vatten och fyll på. Kör att jets fullt i 30 min, ur med vatten och sen fyller du sista gången.

Alternativet är att du köra aktivt syre, dvs SPA chock. Spachock oxiderar ner organiskt material. Så chocka med Spachock (tror det är typ 2-3 msk på 1500l vatten)
Kör jettarna på fullt och vänta 24h. Byt filter och gör om det igen.

En sak som jag själv missade i början när jag chockade mitt spa var att öppna luften till alla jets. Det ska man tydligen göra. Samt om man som jag har i diverter se till att alla jets blir "urblåsta".

//Thomas


Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #17 skrivet: september 14, 2010, 21:06:47:47 »
Har nu kört pipeclean, ur med det vattnet, i med nytt, på med pumparna och fram kommer det läbbiga fettet... Har tömt ut allt vatten, ska torka ur (det sitter som berget på kanterna) och fylla o skölja igen två gånger till så får vi se...Ger snart upp.

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #18 skrivet: september 14, 2010, 21:57:55:55 »
Men hur mycket skit kommer det?
Ser framför mig att den kommer som när man klämmer på typ en tandkrämstub??
Kan du ta en bild på eländet?

Jag har inga fler råd förutom en länk från amerikanskt forum. Nitro som skrivit den verkar kunna sin sak. (fast 50ppm klor låter lite högt, vet inte hur pumpar och sånt klarar av det)
Nåja, kolla här:
http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=19115

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #19 skrivet: september 15, 2010, 10:13:24:24 »
Det verkar helmysko detta. Förutom det gula, har du några andra problem? Skum, grumligt vatten, missfärgningar, annat? Frågan är i såna fall vad detta "gula" är. Om det skulle vara fett, var skulle det då komma ifrån? Fett borde ju inte heller "sitta som berget" på kanterna. Om det inte följer med det nya vattnet när du fyller och du inte badar eller på annat sätt tillför något annat, så måste det ju finnas i spat även när det är tömt. Jag utgår ifrån att du använder vattenledningsvatten, eller tar du från egen brunn eller liknande? Om detta gula inte tillförs tillsammans med det nya vattnet eller genom att du badar, så måste det som sagt finnas i spat på något sätt. Risken är kanske då att det är något organiskt som snabbt växer, typ någon bakterie eller annan organism.

Nilking kan vara inne på rätt spår där, så innan du ger upp så skulle jag testa Nitros "Decontamination". I grunden en duktig klorchock.

I min värld så är det ingenting som fungerar lika bra som att alltid ha rejält med kor i vattnet...

/Ziggy

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #20 skrivet: september 15, 2010, 15:13:47:47 »
Jag körde själv pipecleaner idag. Det kom ut brungult gunk ur jettarna, inga mängder men det fastnade iaf på kanten i vattenlinjen. Kändes oerhört "fett" i sin konsistens men det var lätt att gnugga bort med mirakeltrasor.
Låter det som det du hade Spaaa?

Fyllde på nytt kallvatten efter pipecleanern, körde jettarna på fullt i 10 min, mer gunk kom. Tappat ut vattnet igen, torkat ur karet och nu fyller jag det igen med 30 gradigt vatten.
Hoppas jag inte råkar ut för samma.

Känns inte som nåt biologiskt utan nåt från tillverkningen...men vad vet jag <dontkn>

Ziggy, du hade väl också kört cleaner, fick du ut nån skit? Detta var min första gång sen jag köpte badet i november förra året.

Edit:Jag berättar senare ikväll hur det gick.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #21 skrivet: september 15, 2010, 15:39:25:25 »
Jodå, jag upplevde också problem efter att ha kört pipe cleaner. Det har tagit 7-8 vattenbyten och fortfarande då och då så får jag rätt rejält med skum och en film på ytan. Nån gång även avlagringar som sätter sig på kanten eller i filtren. Som jag sagt tidigare i denna tråd, så verkar hög klorhalt att minimera dessa problem. Om jag missar eller glömmer att hålla hög klorhalt, så tenderar problemen att bli värre.

Efter varje vattenbyte blir det i alla fall mindre och inte mer skum, film, "gunk"....

Z

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #22 skrivet: september 15, 2010, 15:50:00:00 »
Har nu skurat badet, håller på att fylla upp nytt vatten(kranvatten). Det gula har mörknat och är lite mer brunorange, rejält fett och kletigt. Det kommer så fort man sätter igång pumparna. Börjar lätt på ytan, som frömjöl ser det ut fast fett. Fastnar sedan på kanterna. Det luktar skumt och det är svårt att tvätta bort lukten på händerna. Verkar liksom finnas i rören. Om det är svårt att skura bort på kanterna, hur ska det då gå bort i rören som bara sköljs och inte skrubbas??? Har ett nytt filter på väg men vill ju inte sätta in det förrän vattnet är rent..

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #23 skrivet: september 15, 2010, 15:51:25:25 »
Om det kommer nytt när jag kör pumparna denna gång ska jag försöka ta kort på det!

Utloggad Hilti65

SV: Gula fettklumpar
« Svar #24 skrivet: september 15, 2010, 15:54:16:16 »
kan inte din leverantör komma med tips/åtgärd??

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #25 skrivet: september 15, 2010, 15:57:30:30 »
Det är ett nova spa från skbv och vi har kontaktat dem. De har skickat ett nytt filter gratis som borde komma på fredag.Väldigt bra feedback från deras sida!!! Skulle höra av mig igen om inte pipecleaner och alla dessa sköljningar funkar.

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #26 skrivet: september 15, 2010, 17:44:58:58 »
Bra med ett nytt filter. Jag köpte till ett extra direkt, då har jag alltid ett rent när jag ska byta.

Fråga, tog ni bort filtret när ni körde pipecleanern?

Lite OT
Nu är mitt vattenbyte klart efter pipecleanern och jag hade mer tur än er.
Vid första sköljningen känner jag igen din beskrivning Spaaa. Som "skräp" på ytan, brungult och fastnade i vattenlinjen.
Jag trodde inte att biologiska grejer var så "feta" i konsistensen..

Men efter urtapp av det och in med nytt vatten ser det (än så länge) bra ut. 
Sen måste jag göra reklam för mirakeltrasan för att rengöra eländet..hur bra som helst. Behöver inget annat än den och varmt vatten.
Finns på Ica men bifogar länk om jag jag menar med mirakeltrasa.
http://webshop.oceanshop.se/sv/article/135/mirakeltrasa_32x32cm

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #27 skrivet: september 16, 2010, 10:39:39:39 »
Peppar peppar så ser det riktigt bra ut i vattnet nu. Endast en svag rand och inget mojs i filterhålet. Kör en sköljning till nu för säkerhets skull...Vi hade inte filtret i vid pipecleanern och har nu fått två nya på posten i dag(shysst skbv!). Men frågan kvarstår, vad har vi gjort för fel?? Hur ska vi undvika att det händer igen??? Det kan ju inte vara meningen att man ska byta vatten en gång i månaden.. Ska nog försöka undvika bright and clear och inte vara rädd för att ha i lite extra klor. Håller nu tummarna att detta var en engångshändelse. Längtar efter att få bada igen, det är fantastiskt avkopplande!!! Tack för alla kommentarer och härliga diskussioner. Får ni problem med gult gegg, hör av er till mig!!! ;D

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #28 skrivet: september 16, 2010, 10:45:35:35 »
Fel och fel, du hade ju bara haft badet nån månad eller hur?
Då känns det som man misskött vattnet rejält för att få så mycket skit och det tror jag inte du gjort  :)

Min fundering är att det kanske är gunk efter tillverkningen av badet. Kanske ligger en tunn film av "fett" i alla jetslangar och att den åkte all världens väg när pipecleanern åkte i.

Men se till att hålla 2-3 ppm fri klor hela tiden nu under ett tag och kör en chock en gång i veckan.

Utloggad utopiazz

SV: Gula fettklumpar
« Svar #29 skrivet: september 16, 2010, 13:35:40:40 »
Kan det ha varit släppmedel från gjutningen av karet?

Det finns flera olika sorter av släppmedel och en del består av isopropylalkohol och en del av olika former av vax.

Utloggad Hilti65

SV: Gula fettklumpar
« Svar #30 skrivet: september 16, 2010, 13:39:47:47 »
Jag tror också att det är något som sitter i rör eller munstycke.
Hade också gul smörja i i mitt nya kar , det har dock minskat rejält efter ett par vattenbyten och nu blir det bara en svag gul vattenlinje.

Kan det vara någon monteringspasta eller dylikt?

Jag har endast andvändt klor.

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #31 skrivet: september 16, 2010, 16:32:05:05 »
Som sagt så började detta INNAN pipecleanern ca en månad efter att vi fått hem det. Om det är släppmedel vet jag inte, då borde väl fler råkat ut för det.?? Hoppas bara innerligt att vi kan undvika det i fortsättningen. Vet bara inte om man ska köra enligt regelboken med 5-10 ml bright and clear en gång i veckan eller inte....Inte heller om man ska undvika foam down.... Har ju bara hört att för mycket olika kem kan orsaka nån slags reaktion.

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #32 skrivet: september 17, 2010, 10:40:49:49 »
Mina 5;

Undvik bright & clear och "foam down". Har du övriga värden rätt och ser till att det finns fritt klor i vattnet behöver du dem inte.

Det enda du behöver ha hemma imho:
Alk up (Natriumbikarbonat)
Ca up (kalk)
Spachock (aktivt syre)
Spaklor.

Eventuellt PH down beroende på ditt vatten. Jag körde det förut när min PH låg på 7.8 men kom snabbt fram till att Spachocken också sänker PH't.

Nån som inte håller med? ;)

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #33 skrivet: september 17, 2010, 10:59:18:18 »
Mina 5;

Undvik bright & clear och "foam down". Har du övriga värden rätt och ser till att det finns fritt klor i vattnet behöver du dem inte.

Det enda du behöver ha hemma imho:
Alk up (Natriumbikarbonat)
Ca up (kalk)
Spachock (aktivt syre)
Spaklor.

Eventuellt PH down beroende på ditt vatten. Jag körde det förut när min PH låg på 7.8 men kom snabbt fram till att Spachocken också sänker PH't.

Nån som inte håller med? ;)

Vist är det bra saker att använda.

Men jag är villig att göra det ännu lättare.
De flesta av mina kunder med spabad använder endast

Spaklor (snabbklor)
Ph upp & Ph Ned
Alkalnitet endast om de upplever att ph är "instabilt" och lätt ändras upp eller ned.

Sedan så är foamdown bra att ha också.

MVH
Jonas West


Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #34 skrivet: september 17, 2010, 14:36:08:08 »
Blir lite OT :)

Jonas, varför PH up?
Min tanke är att har du "rätt" alkalinitet så kommer väl PH lägga sig på en bra nivå?
Alltså, är PH lågt, kolla alk och kanske fylla på natriumbikarbonat. (Och sen köra jettarna med luft, det tar också upp PH)

Sen att jag har Spachock är för att kunna hålla ner spakloren litegrann. Sen har jag läst att det oxiderar organiskt matrial väldigt bra. 

 :)

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #35 skrivet: september 17, 2010, 18:05:43:43 »
Anledningen till att ph upp och även ner är bra att ha är att i spabad är det relativt liten mängd vatten och det händer att badande tar med sig föroreningar (krämer, smink, hår produkter) som påverkar ph.

Ang alkalniteten så har de flesta inget problem med ph utan de håller sig ganska stabilt och då spelar det ingen roll om alkalniteten är låg.

Sedan blir det lite skillnad om kunden har egen brunn, då krävs oftast mer arbete.

Utloggad magpk

SV: Gula fettklumpar
« Svar #36 skrivet: oktober 22, 2010, 13:01:40:40 »
Blir lite OT :)

Jonas, varför PH up?
Min tanke är att har du "rätt" alkalinitet så kommer väl PH lägga sig på en bra nivå?
Alltså, är PH lågt, kolla alk och kanske fylla på natriumbikarbonat. (Och sen köra jettarna med luft, det tar också upp PH)

Sen att jag har Spachock är för att kunna hålla ner spakloren litegrann. Sen har jag läst att det oxiderar organiskt matrial väldigt bra. 

 :)

natriumbikarbonat?
kan man använda sån man har hemma som man bakar med (santa maria) för att höja alkaliniteten? Hur mkt i så fall? kanske är dumma frågor men jag ställer dem ändå.

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #37 skrivet: oktober 22, 2010, 13:49:52:52 »
Till mitt bad på ca 1500 liter så använde jag två påsar med natriumbikarbonat för att få rätt alkalinitet, fick ett PH på 7,6 då O0
//Alsa
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #38 skrivet: oktober 22, 2010, 15:51:35:35 »
Du ska köpa Natriumbikarbonat från din SPA-bad handlare. Alla Spabadshandlare har det.
Jag tycker man ska ha ett TA på runt 60-80. (Jonas kommer inte hålla med mig :))
Min erfarenhet säger att PH gärna går under 7,0 om man inte har TA på just 60-80. Tillverkarna av baden säger ofta att man ska ha TA på 120 men då tycker jag att PH blir för högt istället.
Jag har en rätt bra tabell för hur mycket natriumbikarbonat man ska ha i för att höja TA, pm'a mig mail om du vill ha den.

Edit: Såg att Richard redan har postat bättre och mer info här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4830.msg36580#msg36580

Vi kanske skulle skapa en sticky post om hur man sköter sitt vatten där veteranerna postar sina bästa tips?
« Senast ändrad: oktober 22, 2010, 15:56:30:30 av Nilking »

Utloggad biedermeier

SV: Gula fettklumpar
« Svar #39 skrivet: december 28, 2010, 12:10:34:34 »
Jag körde själv pipecleaner idag. Det kom ut brungult gunk ur jettarna, inga mängder men det fastnade iaf på kanten i vattenlinjen. Kändes oerhört "fett" i sin konsistens men det var lätt att gnugga bort med mirakeltrasor.
Låter det som det du hade Spaaa?

Fyllde på nytt kallvatten efter pipecleanern, körde jettarna på fullt i 10 min, mer gunk kom. Tappat ut vattnet igen, torkat ur karet och nu fyller jag det igen med 30 gradigt vatten.
Hoppas jag inte råkar ut för samma.

Känns inte som nåt biologiskt utan nåt från tillverkningen...men vad vet jag <dontkn>


Ziggy, du hade väl också kört cleaner, fick du ut nån skit? Detta var min första gång sen jag köpte badet i november förra året.

Edit:Jag berättar senare ikväll hur det gick.

Körde Pipe cleaner igår också för första gången, Spa:et är 6 månader gammalt. Det kom också ut ganska mycket "gunk" och satt ganska rejält på kanterna. Frågan är om man ska förvänta sig sånt här varje gång man kör Pipe cleaner eller det blir bättre med tiden. Lite svårt att fatta att man badat med sånt skit i rören...

 :o
« Senast ändrad: december 28, 2010, 12:14:42:42 av biedermeier »

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #40 skrivet: december 28, 2010, 22:38:55:55 »
SKit i rören säger du ;)
Jag va röris i ett tidigare liv och jag kan berätta att kapar du ett kopparrör hemma och känner med fingret i så är det "glatt", dvs inte 100% rent.
Har ni galvade rör ser man inte igenom 1m rör om man kapar..helt galet.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #41 skrivet: februari 15, 2011, 09:00:15:15 »
hej
problemet som liknar små hudflagor vanilj vita är kalk.
detta är mycket vanligt vid hårt vatten och när ph värdet är för högt en längre tid
det brukar också vara ozinatorn som hjälper till.
för att lösa problemet andvänd special kalk lösare.
alt. discaler. kalklösare

och var mera nogrann med ph värdet

Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #42 skrivet: februari 15, 2011, 09:02:49:49 »
pipe cleaner hjälper inte
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #43 skrivet: februari 15, 2011, 14:10:54:54 »
Hej
Detta är kalkflagor som beror på att man har haft för högt ph en längre tid.
pipe cleaner hjälper inte...
du måste ha decaler eller special kalk lösare...

spa proffs
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad jerry72

SV: Gula fettklumpar
« Svar #44 skrivet: april 26, 2013, 19:58:12:12 »
Det är ju en gammal tråd men jag hade samma problem när jag startade upp vårat nya spa och fick en gulbrun kletig skit rand. Körde pipe cleaner 3 gånger med vatten byte och våtdammsugad ur allt vatten ur dysorna, och fick exakt samma skit rand igen......logiskt tänkt så borde skiten komma med det kommunala vattnet. körde till Ahlsell och köpte ett björn filter med bomulls patron som jag kopplade till slangen. Det löste alla problem ingen skit rand längre. Och filtret blev gulbrunt...känns ju fräscht när man dricker samma vatten...

Utloggad Erica

SV: Gula fettklumpar
« Svar #45 skrivet: april 26, 2013, 22:00:52:52 »
Jag tror ni talar om två olika saker här. Kalkavlagringar kan man få. Vi får dem t.ex. på pooltäcket om det kommit upp vatten på det och det torkar in. Jag tog en bild på detta pulver för ett slag sedan och skall se om jag hittar den. Men kalkavlagringar är inte kletiga utan mera som ett torrt pulver som inte smetar. Det låter mera som FETT och i så fall brukar det väl oftast handla om folk som badat med en massa sololja, hudkräm eller liknande. Kalk kan komma med dricksvattnet men knappast fett. Fett flyter ju på vattnet och sätter sig i vattenlinjen.

Utloggad overlander

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #46 skrivet: juli 13, 2015, 21:35:24:24 »
Vet att tråden är gammal har köpt nytt spa kört pipecleaner 2 gånger och efter senaste sköljningen hade jag klart vatten tills jag doserade i klarningsmedel och då var vattnet mjöligt skummigt och fullt med gul sörja.
Funderar på Spabad

Utloggad matrad

SV: Gula fettklumpar
« Svar #47 skrivet: mars 26, 2021, 12:56:55:55 »
Vet att tråden är gammal har köpt nytt spa kört pipecleaner 2 gånger och efter senaste sköljningen hade jag klart vatten tills jag doserade i klarningsmedel och då var vattnet mjöligt skummigt och fullt med gul sörja.

Väcker gammal tråd då jag råkat ut för samma....

Det där satans "pool clear" eller vad man benämner det som verkar vara som besatt av djävulen....

Har tömt polen, torkat ur och det kommer fortfarande lite gult gunk och skum när jag slår på luftjetsen.
Har precis varit och snackat med folkpool och har kört i en gigantisk mängd klor och "spachock" som hjälpte säljaren med hans jacuzzi.
Även stoppat i två sånna svampar som skall suga upp det gula gunket och dom två vart fulla direkt...

Tydligen så har dom slutat rekommendera klarningsmedel till jacuzzis på den poolbutiken, mer strul än nöjje tydligen.

Men får vänta någon dag till så får man se.

Men har någon annan något tips som råkat ut för samma och kommit fram till en lösning?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gula fettklumpar
« Svar #48 skrivet: mars 30, 2021, 21:48:49:49 »
Hej,

Som du skriver en gammal tråd och samma problem uppstår ändå.

Gissar att ni badat en hel del? Vi badande utsöndrar en hel del som ger upphov till bundet klor.

Skriv gärna vilka kemikalier du använt. Har du använt ”klor” och spachock samtidigt så tar dessa ut varandra som desinfektionsmedel.

Vidare brukar det vara samma typ av kemikalier som ger klart spa som en pools flockningsmedel. Oftast trevärt aluminium.

När du tillsätter rikliga mängder klor kommer det sista steget av bundet klor att bildas (trikloramin) den är gul och oljig. Flyter på ytan, opolär.

Det finns en ramsa som heter lika löser lika. Fett kan lösas i olja. De är opolära. Salt kan lösas i vatten för att de båda är polära.

Tensider är; tvättmedel, avfettning osv. De har två delar. En polär del och en opolär del. Ena delen vill vara i vatten och den andra delen i opolärt.

Anta att du kör en pipe-clean som består av tensider. Samma som vanligt diskmedel. Kan ge skum.

Du tillsätter klor, den sista formen av bundet klor, trikloramin bildas (gul).
Sen tillsätter du ditt klarningsmedel som bildar en vit gegga för att fånga in partiklar.

Tillsammans ger detta en gelekonsistens. Vidare det gula är samma gula som i fettabsorbatorn, bundet klor.

Så det du ser är en emulsion av dessa.

Alltså mycket bad ger ammonium/ammoniak. Med klor bildar det bundet klor.
Då behövs mer klor. Dock inte spaklor.

Roger

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #49 skrivet: mars 31, 2021, 09:15:51:51 »
Vidare brukar det vara samma typ av kemikalier som ger klart spa som en pools flockningsmedel. Oftast trevärt aluminium.

Det är just sådana kill-gissningar som ger folk problem med vattnet. Flockmedel baserat på Polyaluminiumklorid, dialuminiumkloridpentahydroxid eller annan typ av aluminiumklorid används till sand- eller glasfilter. I reningsanläggningar med pappfilter skall inte denna typ av flockmedel användas då det sätter igen porerna i filtret med problem som följd.
Till spabad och andra pooler med pappfilter rekommenderas exempelvis Delphin Spa Gentle Cleaner, ett flockmedel som inte är baserat på aluminiumklorid.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gula fettklumpar
« Svar #50 skrivet: mars 31, 2021, 21:40:52:52 »
Hej,

Det finns tillverkare som använder aluminiumsulfat eller Pax som klarningsmedel. Vidare finns det andra som har ett medel som geggar ihop sig ännu mer i ett filter för spabad.

Inget problem med detta om man inte överdoserar.

Blir lite osäker på det du skriver om; Delphin Spa Gentle Cleaner? Menar du filterrengöring eller deras klarningsmedel (ättiksyra)?

https://spswebbutik.se/wp-content/uploads/2018/06/4538001-Gentle-clarifyer-S.pdf

Jag gissar på att du menar den senare produkten ättiksyra? Den enda funktion som den kan ha är att lösa upp kalk i ett bad. Men sänk pH är bättre på det.

Problemet är att de som säljer och ger råd inte är kemister. Men jag har träffat flera med mycket lång erfarenhet som inte kan förklara varför. Men deras erfarenhet gör att de gör rätt val.

Så killgissningar gör inte jag. Vidare förstår jag vad kemikalierna har för verkan.

Problem uppstår när de som tror att de förstår och försöker förmedla detta, gör att det blir fel.
Då blir fel lösningar det rätta.
Roger

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #51 skrivet: april 01, 2021, 09:32:19:19 »
Ja det var en felskrivning av min telefon (clarifyer blev cleaner) ber om ursäkt för detta.

Och när du ska försvara din kill-gissning drar du till med ytterligare två kill-gissningar...

Den enda funktion som den kan ha är att lösa upp kalk i ett bad.
= Kill-gissning

Problemet är att de som säljer och ger råd inte är kemister. 
= Kill-gissning och generaliserande

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gula fettklumpar
« Svar #52 skrivet: april 06, 2021, 17:35:46:46 »
Väcker gammal tråd då jag råkat ut för samma....

Det där satans "pool clear" eller vad man benämner det som verkar vara som besatt av djävulen....

Har tömt polen, torkat ur och det kommer fortfarande lite gult gunk och skum när jag slår på luftjetsen.
Har precis varit och snackat med folkpool och har kört i en gigantisk mängd klor och "spachock" som hjälpte säljaren med hans jacuzzi.
Även stoppat i två sånna svampar som skall suga upp det gula gunket och dom två vart fulla direkt...

Tydligen så har dom slutat rekommendera klarningsmedel till jacuzzis på den poolbutiken, mer strul än nöjje tydligen.

Men får vänta någon dag till så får man se.

Men har någon annan något tips som råkat ut för samma och kommit fram till en lösning?
Hej,

Det jag gillar med Folkpool är att de har ärliga kemikalier med lättillgängliga säkerhetsdatablad.

Hoppas du läste det jag skrev? Varje ord är sant.

När dessa svampar blir gul visar det att det finns mycket bundet klor. Ingen av mina barns kompisar vågar kissa i vår pool. Svamparna blir gul direkt. Alltså bundet klor. Gul och oljig. Flyter på ytan och kan missfärga allt.

(Vidare har Folkpool bättre råd på sin hemsida än vad lokala säljare ger?  Alla borde följa råden?)

Det du ser är vad bad kan orsaka. Kemikalierna visar detta. Det finns andra kemikalier som inte ger samma resultat. Skulle inte vilja bada i dessa vatten.

Enligt mig beter sig dina kemikalier precis så som de borde göra. Din pool clear är trevärt aluminium.

Hör av dig om ingen kan ge en lösning?

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag