VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köpt/installerat nytt Vita Salon, får bara värmen att fungera när Pump2 är på  (läst 561 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kickig

Hej!

Har precis installerat ett Vita Salon från Folkpool. El:en är på, vattnet i, alla jets kan köra, inga konstiga bubblor osv
Men när vi försöker höja värmen så går det inte om inte pump 2 är på. Den är enligt intruktionsboken
inställd på 15 min så den stänger av sig efter 15 min och man måste trycka på den manuellt igen.

Tyvärr är det 1 maj idag och Folkpool har stängt, är det någon som har en ide vad vi kan göra mer?
Har ju sett fram emot att bada ikväll och att vänta till måndag känns avlägset!

Här är vad vi testat:
- När båda pumparna är på är också värmen på. Då stiger värmen som den ska (nu uppe i ca 20 grader).
- Sedan stängs pump 2 av (inställd på 15 min från fabriken, hittar inte var man kan ställa in längre, om man kan...)
- När pump 2 är avstängd och pump 1 på low så stiger värmen väldigt snabbt ca 4 gr.
- Felmeddelande "waterflow low" och värmen stängs av (vattnet är upp till kuddarna (5 cm över filterna) och 15 cm från överkanten, precis som det står i instruktionerna. Vi har också testat att köra utan filtrena i, det gör ingen skillnad)

- När vi sätter på pump 2 manuellt så går temperaturen ner 4 grader och värmen startar igen
(Detta får oss att tro att värmesensorn sitter vid värmeutblåset så när pump2 slutar så blir det väldigt varmt där, sedan när vi vispar runt vattnet igen så går det ner till den riktiga temperaturen)


- Vi har några gånger fått felmeddelande "sensors are out of sync", inte regelbundet återkommande dock.

Någon som har en idé om vad vi kan göra?

Just nu går vi ut och startar om pump 2 varje kvart. Kommer det slita för mycket på det?
Borde vi sluta och invänta måndag och Folkpool?

Tack på förhand,
KickiG

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag