CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag

Omröstning

Hur ser din längtan efter kommande säsong ut?

Är redan igång, fyllt vatten o värme på!
5 (38.5%)
Dags att börja städa räls o ta bort löv i vattnet.
3 (23.1%)
Jag väntar i alla fall en månad till
1 (7.7%)
Längtar men det är ju lite att städa så väntar......
1 (7.7%)
Kanske dags att köpa pool. Har ju ingen men längtar efter en 🏊🏻‍♀️
3 (23.1%)

Antal personer som röstat: 13

 

Författare Ämne: Poolsäsongen 2021  (läst 1482 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helene I Yngsjö

  • Gäst
Helene I Yngsjö
Poolsäsongen 2021
« skrivet: april 02, 2021, 09:39:38:38 »

Poolgiganten

Utloggad Widarsilje

SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #1 skrivet: april 02, 2021, 11:55:27:27 »
Saknar i pollen: Håller på att bygga pool och längtar tills jag är färdig! 👍🙂

Fina hundar, badar de i poolen med? 🐕🌊

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #2 skrivet: april 06, 2021, 15:53:25:25 »
Längtar också efter att poolen ska bli klar. Väntar på värme så vi kan hänga linern. <sol> I morse låg det snö på gräset...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #3 skrivet: april 06, 2021, 18:07:32:32 »
Temperatur i vattnet idag 13 grader, så måste nog fylla på och dra igång cirkulationen snart innan det börjar växa grönt, men annars väntar jag nog en månad till. Att städa rälsen för taket tar en halvtimme, tror jag sett ett löv i poolen så känner inte att den biten är så betungande. Värmepumpen blir ofta en isklump när det är så låg lufttemperatur, så den är det inte någon idé att dra igång i alla fall.

Två år sedan frös centralventilen då det kom några rejält kalla nätter som jag missade att förutse och hade pumpen avstängd på nätterna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #4 skrivet: april 06, 2021, 18:25:37:37 »
Temperatur i vattnet idag 13 grader, så måste nog fylla på och dra igång cirkulationen snart innan det börjar växa grönt, men annars väntar jag nog en månad till. Att städa rälsen för taket tar en halvtimme, tror jag sett ett löv i poolen så känner inte att den biten är så betungande. Värmepumpen blir ofta en isklump när det är så låg lufttemperatur, så den är det inte någon idé att dra igång i alla fall.

Två år sedan frös centralventilen då det kom några rejält kalla nätter som jag missade att förutse och hade pumpen avstängd på nätterna.
Hej,
Gjorde det du beskrev förra veckan. Vattnet blev 10 grader. Fyllde på med kallvatten. Kunde inte vänta med uppstarten.

1dm snö igår. Vattnet är nu 20 grader.

Alltid enklare att starta då temperaturen stiger. Man slipper andra problem.

Roger




Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #5 skrivet: april 06, 2021, 18:35:07:07 »
Temperatur i vattnet idag 13 grader, så måste nog fylla på och dra igång cirkulationen snart innan det börjar växa grönt, men annars väntar jag nog en månad till. Att städa rälsen för taket tar en halvtimme, tror jag sett ett löv i poolen så känner inte att den biten är så betungande. Värmepumpen blir ofta en isklump när det är så låg lufttemperatur, så den är det inte någon idé att dra igång i alla fall.

Två år sedan frös centralventilen då det kom några rejält kalla nätter som jag missade att förutse och hade pumpen avstängd på nätterna.

Fyllde upp poolen idag och kastade i en chock. 13 grader i vattnet innan jag fyllde och kom ner på 11 grader efter jag fyllt. kommer köra cirkulation framförallt på nätterna då frysrisken kan finnas. har iof uppvärmt teknikutrymme men man kan aldrig vara nog säker. värmepumpen och automatiken får börja jobba om ett par veckor.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #6 skrivet: april 06, 2021, 18:43:05:05 »
Fyllde upp poolen idag och kastade i en chock. 13 grader i vattnet innan jag fyllde och kom ner på 11 grader efter jag fyllt. kommer köra cirkulation framförallt på nätterna då frysrisken kan finnas. har iof uppvärmt teknikutrymme men man kan aldrig vara nog säker. värmepumpen och automatiken får börja jobba om ett par veckor.
Hur tänkte du angående chock?
Tror du inte behöver göra detta? Inget problem med ditt vatten och ändå
chocka?
Räcker att höja klorhalten och bevara denna. Behövs ingen chock för dig.
Roger

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #7 skrivet: april 06, 2021, 18:56:50:50 »
Hur tänkte du angående chock?
Tror du inte behöver göra detta? Inget problem med ditt vatten och ändå
chocka?
Räcker att höja klorhalten och bevara denna. Behövs ingen chock för dig.
Roger

chock och chock ska jag väl inte kalla det kanske. tryckte i lite klor till ca 3ppm men kommer nog varken göra till eller från med tanke på tempen. gick av bara farten. nu är det mest filtret som får göra sitt för att det ska bli finare i poolen. skrubba väggar imorn så man blir av om det finns någon biofilm
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #8 skrivet: april 06, 2021, 19:03:18:18 »
Bra svar,

Tyvärr bleker kloret poolen. Kanske dumt att ha i för mycket i onödan.
3ppm inget problem.
En normal chock kan ge 14ppm.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolsäsongen 2021
« Svar #9 skrivet: april 06, 2021, 19:10:16:16 »
Ett tips.

Vid uppstart och vattnet är kallt behövs inte lika mycket klor.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag