CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pa jakt efter spa  (läst 5508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Västkustbad

Pa jakt efter spa
« skrivet: juli 18, 2019, 16:26:37:37 »
Hej alla!

Har kollar runt lite och hittat ett spa som är tillverkat i Kanada (påstås det iallafall). Det heter Be Well Spas men jag hittar väldigt lite information om dem förutom på deras egna hemsidor vilket såklart gör att man blir lite skeptisk http://www.canada-spa.com eller https://www.bewellspas.se

Är specielt nyfiken på modellen O575. Är det någon som har positiva eller negativa erfarenheter av denna modellen/tillverkaren?

Har även sett att de annonserar flitigt här på poolforum.se

Själv är jag på jakt efter ett spa som har någorlunda bra kvalitet (runt 80 lappar plus minus) storlek ca 230x230, minst en men gärna 2 liggplatser, helst med brom istället för klor. Tipps?





Poolgiganten

Dansken

  • Gäst
Dansken
SV: Pa jakt efter spa
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2019, 15:23:41:41 »
Vestkystbad :  har inget svar men har exact samma  behov dom du.  Jag har mailat med Be Well och ska titta på deras spa nästa vecka. Dom bor ganska nära mig.  Fordelen verkar vara dom har Saltklorinator, wifi och högtalare som standard jämfört med andra som har det som tillvall.

Jag har oxå tittat och fått offert från SBI på deras Vancouver, som är ganska likt funktion och prismässig, men som dock saknar Salt, wifi mm. Än så länge har jag fått bra repsonse från SBI, dom är ganska på för att få sälja och självklart höjs priset inom kort :)  Enligt säljaren är detta bad tagit fram och producerat i Canada, men själva monteringen sker i Kina av kostnadsskäl. Dock har senaste model Alu ram och 60mm isolerad botten.

Både modeller har 2 liggplatser, Gecko pumpar och kontroll enhet.

Jag har även  tittat på Sundance och Viskan (Bokö), men det känns inte som dom ger mer värde för pengare fast dom är i samma prisklass. Men går man upp i prisklass så är absolut skildnad om man tittar på Sundance Cameo, men då dubblas priset.

Har fått höra är att man få räkna med att byta jets och diverse delar så som kretskort även om man har Balboa/gecko oanset om man har premium spa eller inte. Så tillgången till reservdela och Service ska man inte underskatta,

Både SPa har 3 års garanti.

Delar gärna med dig av dina erfarenhet så långt...


Utloggad Västkustbad

SV: Pa jakt efter spa
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2019, 11:48:54:54 »
Hej Dansken - då är vi lite i samma sits.

Jag har också tittat på Vancouver då det känns som ett alternativ, man sitter ganska bra i det, man kan lägga till lite (ca 10-15k ) och få saltklorinator även till detta.
Sen är det ett kinabygge från början till start oavsett vad de skickliga säljarna säger :) det byggs av Bellagio Luxury och modellen heter Roma. Sök efter det på tex Alibaba.com så hittar man det för ca USD 3-4000 https://www.alibaba.com/product-detail/Balboa-controlled-Lucite-Arylic-Outdoor-portable_264812647.html?spm=a2700.galleryofferlist.normalList.32.26241a71YCCQxy Har även kollat lite på att beställa direkt från Kina men vet inte riktigt om det är värt besväret och tiden man får lägga på det, men kanske om man är några fler…

Återkom gärna när du varit och sett och provsuttit Be Well Spas 0575 och vad du fått för intryck av det och organisationen som säljer det. Gillar som du säger att det kommer väldigt bra utrustat, i alla fall på pappret. Samt vulkan jet verkar som en extra massage finess.

Jag tycker det är viktigt med bra massage (vatten/luft) men det är svårt att förstå skillnaden utan att själv prova känns det som. Vissa skryter med massa jets och flera pumpar medans andra har färre jets och en pump, vad ger bättre resultat?

Tror det är som du säger att oavsett om man köper ett billigare eller dyrare så åker man på att byta lite olika komponenter över tid, kanske inte lika fort på de med högre kvalitet. Jag är relativt händig så ser inte ett stort problem med detta.

Utloggad addell

SV: Pa jakt efter spa
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2019, 17:50:36:36 »
I den informationen jag hittar så har badet ingen separat cirkulationspump. Då brukar en massagepump gå 8-12h per dag på läge 1. Tänk på att det är stor skillnad i ljudnivå. Så kommer vara badet nära där du sitter ute i allmänhet (utan att bada) så kan ljudnivå vara viktigt för många. En sak som man kanske inte tänker på.

En av mina massagepumpar från waterway har läge 1 och läge 2. Hade den kört min cirkulation på läge 1 så hade det absolut inte vart acceptabelt för mig. Men nu är jag petig speciellt när man köper dyrare grejer.

Jag har aldrig utvärderat ett bad utan separat cirkulationspump. Men jag har provat tre olika cirkulationspumpar, och den mest högljudda hörde jag till och med in i huset med altandörr stängd. Den tystaste är Laing som är helt fantastisk.

Utloggad Västkustbad

SV: Pa jakt efter spa
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2019, 14:37:33:33 »
Tack - addell - för att du flikade in angående cirkulationspump. Det verkar finnas 2 olika varianter där man antingen kan köra en separat mindre pump konstant (eller mer frekvent), alternativt kör man kombinerat med en större massagepump lite då och då för att cirkulera vattnet mm. Jag vet inte om man har en Saltklorinator om det är fördelar eller nackdelar (förutom ev. ljud då) med att ha en separat cirkulationspump eller kombinerad massagepump? Finns säkert någon som vet lite mer om detta.

Det kan ju vara en ytterst intressant fråga, och något man bör lyssna av själv innnan man köper,  hur mycket det låter när den kombinerade massage/cirkulationspumpen går för att köra reningsprogram. Speciellt om man är lite ljud-känslig eller har det stående utanför ett sovrum eller liknande.

Dansken - Viskan Bokö verkar ju även det fylla de önskemål vi har (förutom Saltklorinator då). Lite dyrare blir det men det kanske det är värt? Intressant att fråga Be Well vad de kör för pumpar i sina bad (fabrikat och om de har dual speed typ). Det står lite olika info på deras hemsida, först 3st á 4 HP och sen lite längre ner på samma sida 3st á 3 HP ???. Sen kan det vara bra att veta om det är en vanlig värmare eller en titan då vattnet får högre salthalt.

Vad är skillnaden med en Saltklorinator vs. att bara använda Brom istället för Klor? Betyder det bara att man får pilla mer med doseringar mm. själv, medans klorinatorn sköter det mer automatiskt?

Det är mycket att tänka på inför ett spa-köp märker man efter att man börjar grotta ner sig lite  :)

Alla inslag om det är något mer man ska tänka på är välkomna.

Dansken

  • Gäst
Dansken
SV: Pa jakt efter spa
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2019, 17:37:24:24 »
Vestkystbad:  Viskan verkar vara mer omodern/basic när det gäller styrpanel, sen har dom inte alla pumper på samma ställe och själva frontpanelen7serviceluckan var ganska basic. Gav inget större premium intryck jämförd med Kina bad.

När det gäller saltklorinator, så vet jag inte  hur mkt som är marketing/bekvämlighet. Jag har själv pool med UV ljus, det är ganska lite klor jag använder och det är inget större jobb hålla rätt PH/ppm. Jag ser inte ideen at uppgradera till Saltklorinator !!  Men allt är relativt beroende om hur många som badar och om man duschar innan man sätta sig i SPA badet eller inte, när det gäller bakterier.

Jag har skickat Be Well mina kontaktuppgifter, får se när dom återkommer.

Ett par andra reflektioner:  Jets - finns i många utforminger. Man kan få intryckt av att alla Fabrik av SPA har sina egna !  Som med allt annat, skulle jag gisser där finns ett få antal producenter av dessa som alla tillverkare köper. Jag försökt läser lite om det, men får inget direkt grepp. Någon som vet ?  Finns jo en del via www.spapartsnordic.se/

Samma med filter - kan man utgå från att filter följer t.ex. pumptillverkare. Vore på nått sätt logisk att man hade en filtertypp om man hade en Gecko pump men något säger mig alla tillverkarne har egna filtertyper för att tjäna penga after försäljning....


Utloggad Dansken

SV: Pa jakt efter spa
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2019, 20:38:22:22 »
Besökte Spa Poolshopen i Vellinge som säljer Be Well. Dom hade inget hemma, men dom kom hem om 4 veckor. Han villle hellere sälja MasterSpa, så jag var där en timme och väldig bra rådgivning och service.  Jag tittade på ett MasterSpa Clarity och Twilligt serien, som prismässigt ligger samma som dom andra. Dom verkade vara välbygda med bra garantier.  Jag var förvånad över att försäljaren ville sälja dessa framför CALSPA och BeWell. Jag försökte fråga in till Be Well, men det var precis som det inte vara intressant att sälja, eller oxå hade han många MasterSpa på lager som han ville av med. Den modell som han verkligen pushade på, var en modell som var custom made (https://www.thehottubsuperstore.co.uk/hot-tubs/evolution8-32amp-hot-tub/ ), lite mindre 214x214.
Ang O575, så kommer dessa INTE med saltklorinator berättade han.

jag ska ta en runda måndag för att få lite mer info i olika spa butikker.

Jenny_lyden81@hotmail.com

  • Gäst
Jenny_lyden81@hotmail.com
SV: Pa jakt efter spa
« Svar #7 skrivet: december 15, 2019, 00:03:31:31 »
Hur har det gått för er?! Sökte på spabad Vellinge å hittade denna tråd, funderar även på vancover så hade mer än gärna sett en uppföljning av vad ni köpt, nöjda, osv!!! Hoppas någon vill svara!

Utloggad tvablaa

SV: Pa jakt efter spa
« Svar #8 skrivet: mars 08, 2020, 10:39:34:34 »
Är också nyfiken på hur det gick för er sedan då jag själv går i liknande tankar som er. Be Well verkar vara ett intressant alternativ till Viskan Bokö som jag kollat mest på.

Prillan

  • Gäst
Prillan
SV: Pa jakt efter spa
« Svar #9 skrivet: april 05, 2020, 13:22:40:40 »
Även jag är nyfiken på hur det har gått för er. Vad har ni köpt och är ni nöjda.

Lutat åt att det blir en Vancouver. Någon med erfarenhet av den modellen?

Utloggad Puttaren

SV: Pa jakt efter spa
« Svar #10 skrivet: juli 13, 2020, 19:32:17:17 »
Intressant diskussion. Även jag är nu på jakt efter ett spabad med två liggplatser och jag lockas av Viskans snack om att det är extra djupt och byggt för långa människor (jag är förvisso "bara" 186 cm, men bägge grabbarna är närmare två meter). Vancouver Black Edition verkar trevligt (utöver färgen även lite extra lull-lull).

Nån som nyligen köpt spabad med två liggplatser och kan skriva om sina erfarenheter?

Jocke umeå

  • Gäst
Jocke umeå
SV: Pa jakt efter spa
« Svar #11 skrivet: maj 11, 2021, 11:04:32:32 »
Hej, köpte ett Vancouver spa bad för 6 år sedan. Har funkar klockrent. Bor i Umeå trakten. Så riktiga vintrar. Är dessutom super nöjd med SBI service när jag behövt byta nått reglage eller kudde. Fått hem det på några dagar. Kan bara säga gott om Vancouver. Köpte detta mest för att vi ville ha två liggplatser. För att vi har två barn. Hade bara blivit lovat om vem som skulle ha liggplatsen om det bara funnits en. Är som sagt supernöjd med kvaliten och servicen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag