Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolgrund på lerbotten  (läst 2346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad makiv

Poolgrund på lerbotten
« skrivet: februari 19, 2021, 21:43:17:17 »
Hej alla poolare!

Har funderingar kring  anlägga en thermopool på lergrund.

Tanken är att först lägga fiberduk mot leran sedan 100 mm 0-32 bergkross som bärlager. På detta en till fiberduk och sedan 150 mm 8-16 makadam. Kommer detta bli tillräckligt stabilt att gjuta platta på?

Dräneringsrör ska ligga runt den tänkta plattan i 0-16 makadammen och anslutas till en dagvattenbrunn.

Botten har en tendens att ”lera till sig” snabbt när man gräver. Finns det någon begränsning hur snabbt man måste få allt på plats när man väl ger sig på poolgropen?

Tänker om man får ner bergkrossen en helg kan man vänta till nästa helg med makadammen eller det blir problem om det exempelvis regnar emellan?

Har hört att man helst ska få allt på plats inom två dagar för att det inte ska uppkomma problem med framtida sättningar etc, stämmer detta?

Mvh//
Martti

Poolgiganten

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Poolgrund på lerbotten
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2021, 23:57:57:57 »
Hej makiv,
0-32 är inte särkilt grovt botten. Mitt råd är att du först bör schakta lerlagret i lutning 1:100, du behöver också ha en pumpbrunn med dränpump som kan ta hand om ev. grundvatten och nederbörd. En geotextil av god klass, tätad bergkross 0-75 ca 350-500 mm blir billigare och stabilare än 0-32. Du bör dock schakta lite mer än 100 mm. En avskiljande geotextil av god kvalitet (4m bredd) och sedan 150 mm 16-25 eller 16-32 makadam, beroende på var du köper är stabilt och bra för dränering. 8-16 kommer att rulla. Packa med 400kg padda. Packa max 150 mm åt gången med 4-5 överfarter per lager. Dessa material är tunga att skotta för hand och kräver grävmaskin för utläggning men kommer löna sig.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolgrund på lerbotten
« Svar #2 skrivet: februari 20, 2021, 15:37:45:45 »
Hej makiv,
0-32 är inte särkilt grovt botten. Mitt råd är att du först bör schakta lerlagret i lutning 1:100, du behöver också ha en pumpbrunn med dränpump som kan ta hand om ev. grundvatten och nederbörd. En geotextil av god klass, tätad bergkross 0-75 ca 350-500 mm blir billigare och stabilare än 0-32. Du bör dock schakta lite mer än 100 mm. En avskiljande geotextil av god kvalitet (4m bredd) och sedan 150 mm 16-25 eller 16-32 makadam, beroende på var du köper är stabilt och bra för dränering. 8-16 kommer att rulla. Packa med 400kg padda. Packa max 150 mm åt gången med 4-5 överfarter per lager. Dessa material är tunga att skotta för hand och kräver grävmaskin för utläggning men kommer löna sig.

Bra att någon kan ge precisa anvisningar. Jag hade liknande botten (se min byggtråd) och jag har inte gjort så. Jag har nog haft tur, men min pool står kvar där den ska fortfarande.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad makiv

SV: Poolgrund på lerbotten
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2021, 22:05:51:51 »
Tack för det utförliga inlägget! Har några funderingar.

En geotextil av god klass, tätad bergkross 0-75 ca 350-500 mm blir billigare och stabilare än 0-32.

En sådan grundläggning har jag inte läst om innan i poolsammanhang. 350-500 mm 0-75 låter mer som en garageuppfart med höga punktlaster. Låter dock som du har viss erfarenhet av poolgrunder?

Packa med 400kg padda.

Hur tar man upp och ner en sådan stor padda i en poolgrop?

8-16 kommer att rulla.

Att 8-16 rullar, menar du att den rullar undan när man paddar den?

Utloggad makiv

SV: Poolgrund på lerbotten
« Svar #4 skrivet: februari 21, 2021, 21:35:41:41 »
Ni andra med lerbotten hur ser er grundläggning ut?

Man vill ju inte gräva mer än nödvänligt.

mvh//

Utloggad Moana

SV: Poolgrund på lerbotten
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2021, 23:03:43:43 »
Bara markduk, makadam och betongplatta. Samt dränering med brunn.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Poolgrund på lerbotten
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2021, 00:34:49:49 »
Tack för det utförliga inlägget! Har några funderingar.

En sådan grundläggning har jag inte läst om innan i poolsammanhang. 350-500 mm 0-75 låter mer som en garageuppfart med höga punktlaster. Låter dock som du har viss erfarenhet av poolgrunder?

Hur tar man upp och ner en sådan stor padda i en poolgrop?

Att 8-16 rullar, menar du att den rullar undan när man paddar den?

Jag har projekterat mer än 15 betongpooler och är byggnadskonstruktör till yrket.
Paddan lyfts säkrast i med grävmaskin men går att dra upp på en spång/ramp om man har nog muskelstyrka 💪.
Precis 8-16 rullar undan och ytan blir ganska spårig. När du sedan går där vid isolering/armering så rör du upp ytan, vilket inte är bra för plattan. Betongplattor blir känsligare för sprickbildning vid ojämn tjocklek, särkilt om de inte innehåller armering som är starkare än betongens dragkapacitet.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag