Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Trasig manometer  (läst 4764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotta

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nyrenoverad pool, solfångare från Primastar
    • Visa profil
Trasig manometer
« skrivet: maj 03, 2008, 18:07:41:41 »
Hej i vårsolen!
Nu skulle jag dra igång poolen och märkte att jag för första gången på 14 år glömde ta bort manometern i höstas... ???
Den verkar helkass, står skyhögt trots att jag inte startat pumpen ännu. Suck!
Kan man starta upp med trasig manometer?
Vad kan hända? Jag har någon slags kvicksilver kula som trillar åt sidan om trycket blir för stort.
Så vad tror ni alla proffs där ute?
Kan jag fortsätta och starta upp?

PS. hur ofta tycker ni man ska byta sand i filtret?
Undrar om inte mitt är lite "äckligt" efter ca 7-8 år??

Tack för hjälpen i förväg!

Lotta

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Trasig manometer
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2008, 20:37:08:08 »
Har du inte gjort några förändringar i rördragningen och om du problemfritt startat säsongen 13 år tidigare kan jag inte se att det skulle vara någon större risk att starta utan manometer. Under tiden skaffar du en ny.

Jag har aldrig bytt sand i mitt filter. Du kör ju klorerat vatten igenom i princip hela tiden och backspolar då och då. Varför skulle sanden bli "äcklig"? Vad som ev kan hända är att sand följer med ut när du backspolar och då kan du behöva fylla på ibland. Själv har jag inte behövt åtgärda något på 13 år.

Utloggad Charlotta

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nyrenoverad pool, solfångare från Primastar
    • Visa profil
SV: Trasig manometer
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2008, 21:32:02:02 »
Tack för svaren!
Det jag tänkte med min "äckliga" sand är om det har kommit in hår, solkräm och annat som tagit sig förbi silkorgen men som inte följer med vid backspolning. Har för mig att jag sett rådet att byta sand då och då men det är kanske bara ett försäljningstrick?
Då kör jag igång i morgon och hoppas min gamla pump-trotjänare vill vara med ett år till! O0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Trasig manometer
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2008, 23:37:27:27 »
En korrekt manometer måste du ha, kanske inte för att starta upp poolen, men för att hålla koll på vattenkvaliteen under säsongen - se till att skaffa en ny manometer så fort som möjligt.
När det gäller sanden så tror jag att tillverkarna/återförsäljarnas rekommendationer stämmer rätt bra, byt vart 5-7? år så har du alltid bra förutsättningar, det funkar säkert att köra med samma sand i tiotals år också, men kanske kräver det lite mera klor, eller att man står ut med lite sämre vattenkvalitet - jag anser inte att det är värt pengarna att fuska med det sedvanliga (och lilla) underhåll som krävs för att hålla en bra vattenkvalitet i en pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Trasig manometer
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2008, 10:26:51:51 »
Sand är ett permanent material som inte bryts ner. Därför har jag svårt att se varför de fysikaliska eller av kemiska egenskaperna skulle förändras med tiden. Jag kan dock tänka mig att de mista partiklarna kan försvinna vid backspolningen och att olika fraktioner kan blandas efter hand.

Jag säger inte att det är fel att byta men innan jag själv följer rekommendationer vill jag gärna veta varför. Två tänkbara anledningar har jag redan nämnt, det finns säkert fler.

Utloggad Jarlen

SV: Trasig manometer
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2008, 20:24:05:05 »
Jag har kört min pool i 16 år med en icke fungerande manometer, och har aldrig saknat den. Jag ser på returerna när kraften flödet går ner, då backspolar jag.

Utloggad aromata

SV: Trasig manometer
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2008, 21:30:45:45 »
Jag har kört min pool i 16 år med en icke fungerande manometer, och har aldrig saknat den. Jag ser på returerna när kraften flödet går ner, då backspolar jag.

Ja, jag tror också att man övar upp sig.

Läste tidigare om någon här på forumet som såg på vattnet när det var dax att klorera. Det gäller mig också, tycker jag. Långt innan det blir grumligt och grönt ändras lystern i vattnet. Kanske beror det på att jag inte är perfektionist utan bara vill ha rent och bakteriefritt vatten att bada i.

Men varen icke förskräckta. Jag använder stickor och annat också ... emellanåt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan