CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jetstream eller gummiband  (läst 13948 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lakrits

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Södra Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolen är igång, äntligen
    • Visa profil
Jetstream eller gummiband
« skrivet: februari 03, 2007, 18:49:39:39 »
Vi har ingen pool ännu men ska förhoppningsvis skaffa till sommaren, kanske rund eller 8:a.
Funderar nu på jetstream eller inte. En  poolförsäljare vi talat med säger att den väsnas mycket och stänker i ansiktet på den som simmar, han föreslog ett gummiband som fästs i poolkanten och runt magen för ca 500,- istället.
Vad anser ni som har jetstream eller har testat det?
Har 3x6 meter pool med carrara-liner och jetswim. Snart färdig.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Jetstream eller gummiband
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2007, 21:37:41:41 »
500 for gummibandet var dyrt, se for halva priset her.
Selv om det er prylar som gjelder blir det nok "Swim trainer" på meg ;)

Utloggad eng

SV: Jetstream eller gummiband
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2007, 19:19:14:14 »
Hej Lakrits!
Jag/vi har inte heller någon (riktig) pool, men planerar för en till våren förhoppningsvis.
I två säsonger har vi plaskat i en så'n där rund toys'r'us-pool och jag provade då att helt sonika binda ett rep runt midjan med andra änden förtöjd i huset - det gav ingen mersmak... :P  Väldigt ryckigt (fast det blir kanske mindre ryckigt med mer elasticitet, förstås), men främst blev det ett väldigt skavande runt midjan (öppet för kommentarer, men det bjuder jag på ;)) när man crawlade pga att bålen roterade, men det gjorde inte repet... Funkar kanske bättre för bröstsim dock.
Jetstream mod äldre har jag provat i samband med en semesterresa. Den satt i en 6 m (max) inomhuspool och lät rätt ordentligt i det lilla poolrummet. Dessutom var det ingen som lyckades hitta något sätt att reglera flödet utan den gick för fullt om man väl satte igång den. Följden blev att man fick simma som besatt för att inte tryckas in i motsatta kortänden. Bra mjölksyraträning, men inte optimalt...
En modern jetstream går dock att ställa in vilket bör ta hand om det problemet. Jag tänker själv skaffa en, då jag tror att oväsendet (som främst kommer från själva "forsen"; dvs inte motorljud etc) försvinner på ett helt annat sätt i en utomhuspool.
Så för vad det är värt - jag rekommenderar (utan större erfarenhet) en jetstream!
Lycka till med bygget!
Stefan

Utloggad CeeJay

SV: Jetstream eller gummiband
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2007, 19:45:46:46 »
Jag köpte "för skojs skull" ett "gummiband" som visade sig vara himmla bra!

Det känns faktiskt som om man simmar som vanligt då man simmar framåt när man tar simtag och sedan glider tillbaka av gummibandet mellan simtagen.

Jag hade rekommenderat att börja med ett "gummiband"...

Den modellen vi hade har ett ganska brett midjebälte och känns inte alls obehagligt.. Vi fäste upp "snöret" ganska högt i poolhuset bakom poolen vilket kanske också gör att det blir skönare. Har inte testat andra upphängningar så det kanske kvittar?

När det gäller tillbehör till en pool så anser iallafall jag att det som kommer överst är en bra dammsugare. Å då är det bättre att lägga pengarna där! (Jag dammsugar aldrig.. Jag stänger och öppnar poolen med dammsugaren å är mycket nöjd... )
10 x 5m markpool från Svenska Poolfabriken med 3m Roman End.

Utloggad nippon

SV: Jetstream eller gummiband
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2007, 23:39:28:28 »

Stänker det i ansiktet sitter jetstreamen för högt.

Olåten kan dämpas genom att flytta pumpen bort från poolen eller genom att ljudisolera lådan den står i.

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Jetstream eller gummiband
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2007, 16:22:32:32 »
Vi har en jetstream och tycker den fungerar jättebra. Visst låter det när man kör den, men den är ett grymt bra träningsredskap!
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Jetstream eller gummiband
« Svar #6 skrivet: april 03, 2007, 23:46:36:36 »
Om man har en jetsteam kan man ju ha en mindre pool. Så har jag i alla fall tänkt.  <hmm>
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag