|
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Visa inlägg - Erica
1
« skrivet: oktober 14, 2022, 02:32:56:56 »
Vi har nyss - för tredje gången under de år vi haft poolen - blivit av med en massa vatten p.g.a. centralventilen hängt upp sig och ej tätat korrekt efter en backspolning. Vattnet har då forsat ned i avloppsröret från filtret. Eftersom detta avlopp går utomhus så syns det inte när detta händer - först när man märker att vattennivån sjunkit en massa så förstår man att något är galet. Första gången föll vattennivån ca 40 cm, andra gången tömde sig nästan hela poolen, tredje gången så tappade vi väl 10-15 cm. Jag funderar nu på om det finns något praktiskt larm som man kan koppla i avloppsröret från filtret så att man får ett larm när ventilen hänger sig. Jag och min man diskuterade det, han trodde att de flesta vanliga flödesvakter skulle missa denna typ av läckvatten eftersom det ju inte rinner för fullt utan mer en långsam utströmning under ganska lång tid. Samtidigt så utsätts ju givaren för kraftigt flöde vid varje backspolning, det måste den ju också tåla. Är det någon av er här som fixat något liknande ?
2
« skrivet: juni 28, 2018, 23:19:46:46 »
Vår Pahlens bronspump av lite äldre modell började nyligen att läcka vid axelgenomföringen. Eftersom den gått dygnet runt, året runt i massor av år så var det inte så förvånande. Men hur som så beslöt vi oss för att försöka byta den själva. Och vi var förvånade över hur pass enkelt som det gick. Materialet i pumpen verkar vara idealiskt för poolpumpar. Inget som spruckit och dessutom inget som satt sig fast benhårt. Muttrarna satt inte fastkorroderade och huset delade sig snällt när vi tagit bort muttrarna. Sedan var det bara att skruva av centrummuttern till pumphjulet och sedan att SKRUVA av pumphjulet. Obs att det på dessa pumpar är skruvat på axeln, inte bara tryckt ! Packningen gick lätt att byta och det enda som var lite pilligt var att få den klena gummipackningen till huset att ligga rätt när man satte ihop det - den verkade lite underdimensionerad. Men inget läckte när vi tog den i drift.
Man får också vara tacksam över att deras konstruktörer tänkt till - trots att vår pump var rejält gammal så var det inget problem med packningen - de använder fortfarande samma sort till sina bronspumpar.
Sammanfattning: ni som har denna typ av pump, det är inget jättejobb om man behöver byta packningen. Och konstruktionen verkar väldigt gedigen och av en kvalitet långt över andra pumpar vi haft längre tillbaka i tiden. Tyvärr är ju dessa pumpar dock betydligt dyrare än många andra.
3
« skrivet: juni 24, 2017, 02:01:26:26 »
Jag såg nyss den här nyheten https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fem-personer-doda-pa-vattenpark-i-turkiet . Hur har detta kunnat gå till ? Efter vad man skriver så har hela bassängen blivit spänningsförande till den grad att fem personer var i vattnet vid tillfället avled, ytterliga fem skadades allvarligt. Men sedan talas det om ett stängsel... Var det stängslet som var spänningsförande och personerna som kom i kontakt med det var i vattnet ? Eller blev hela vattnet verkligen spänningsförande ? Poolvatten är normalt mycket rent och en dålig elektrisk ledare. Om det är saltvatten leder vattnet oerhört mycket bättre än sött poolvatten, något som man bör tänka på om man funderar på att köra saltvattensdrift. Är det det motsatta förhållandet, att de badande varit i vattnet men vidrört något som är spänningsförande så är det hela mera förklarligt. För att undvika sådana risker bör en poolmiljö alltid vara potentialutjämnad, d.v.s. att alla metalldelar/föremål inom räckhåll för någon människa skall vara sammankopplade med varandra, så att några spänningsskillnader mellan dem inte kan uppstå. Jordfelsbrytare är lagkrav i Sverige vid poolanläggningar och borde vara det världen över, men dessvärre är så inte fallet. På en del turistanläggningar är tyvärr elsäkerheten klart eftersatt. T.ex. har turister på flera håll i Asien avlidit i olyckor med "elektrisk duschar", d.v.s. duschar med en liten minivarmvattenberedare direkt kopplad till duschen. Ofta är de ojordade och jordfelsbrytare finns sällan.
4
« skrivet: oktober 08, 2016, 20:43:29:29 »
Vi skall efter många års året-runt drift för första gången stoppa och tömma vår pool eftersom vi behöver renovera vissa saker. Men frågan är hur man bäst hanterar mätelektroderna för Redox resp. pH ? Att de absolut inte får stå torra vet jag mycket väl, men sedan finns det ju olika sätt att åstadkomma detta: metod 1: ta ur elektroderna ur hållarna, sätta dem i en glasburk med vatten. Om man bara fyller på vatten emellanåt för att motverka avdunstning bör ju elektroderna hålla sig blöta. metod 2: låta elektroderna sitta kvar i hållarna men stänga de avstängningsventiler som vi har på vardera sidan av varje elektrod, och väl också de gemensamma avstängningsventilerna för hela mätkretsloppet. Vattnet stängs ju då inne i kretsen även om vi tömmer poolen.
Någon som har gjort motsvarande ? Jag kan tillägga att elektroderna fungerar utmärkt - trots att de gått mer ån 10 gånger över den rekommenderade bytestiden på ett år (den rekommendationen verkar suspekt ! ). Så länge som mätresultaten stämmer med de kontrollmätningar som vi gör någon enstaka gång med tabletter så tycker vi inte det finns skäl att byta ut dem. Skulle det behövas göras senare så är det ju enkelt gjort - ingenting som kräver demontering eller tömning av någonting.
5
« skrivet: juni 19, 2016, 16:30:33:33 »
Vi har upptäckt att vi fått läckage på en PEM-slang ute i marken, inte till poolen utan till själva husets vattenförsöärjning. Vi har lokaliserat läckan och håller på att gräva upp, men frågan är hur man skall göra sedan. PEM går ju inte att limma. Att sätta en koppling är omöjligt eftersom det ligger en värmekabel inne i PEM-slangen och den skulle ju gå av om vi kapade. Den är så lång och går genom så många krökar att den inte lär gå att dra ur och att gräva upp hela längden på drygt 50 m är ingen trevlig tanke. PEM går ju att svetsa. Jag vet att man gör det på grova ledningar för kommunala nät, men kan man själv svetsreparera en läcka ? Att sätta någon slags "bandage" på slangen och få det tätt är nog svårt. Några ideer ?
6
« skrivet: juni 04, 2015, 00:49:59:59 »
7
« skrivet: maj 23, 2015, 20:44:28:28 »
Jag såg förut på nyheterna att ett tvåårigt barn omkommit efter att ha ramlat ned i en badtunna, något som blir en ny påminnelse om vikten av säkerhet. För en pool är det kanske mera uppenbart, men även en badtunna är livsfarlig för ett icke simkunnigt barn. Tunnorna måste alltså, precis som pooler (oberoende av storlek) ha en barnsäker övertäckning om de inte står t.ex. i ett låst rum eller inom ett område som är ordentligt inhägnat och har en låst grind.
8
« skrivet: december 25, 2014, 14:36:31:31 »
Vi brukar ha ett julbad tillsammans med lite släktingar och vänner, det har blivit lite av en tradition. Vanlig klädsel är då badkläder plus tomteluva ! Men de luvor man ser i handeln blir tunga och ramlar av efter en stund om de blir blöta. Har någon sett något ställe som säljer sådana i något material som plast eller nylon eller liknande som inte suger upp vatten och som skulle fungera bra ?
9
« skrivet: december 24, 2014, 01:50:09:09 »
Vi skulle just "julfixa" vid poolen inför jul- och nyårsfirandena när vi upptäckte att den ena poolampan slocknat. Nåväl, vi hade reservlampa hemma och bytte - men det var helt omöjligt att få dit skyddskåpan över anslutningarna. Det var som om lampan helt enkelt vore lite för stor. det gick inte. Någon som vet om PAR56-lampor kan vara av olika "bakre" storlek beroende på fabrikat ? Till slut sprack glasfiberkåpan och enda tillfälliga lösningen blev att täta springan med silikon. Någon som vet om detta påverkar lampan ? Givetvis finns det en risk att vatten kan komma in till anslutningarna, men det är ju endast 12 V, växelspänning, och vi har inte saltvattenspool. Min man tror att det kommer att fungera ok, men att lampans livslängd kan minskas en hel del. Någon som har erfarenhet av detta ?
Vet någon om den här kåpan till Pahléns armaturer finns att köpa lös som reservdel ? Vi vill ju inte byta ut hela rostfria armaturen som kostar flera tusen bara för att skyddskåpan gått sönder.
10
« skrivet: mars 22, 2014, 20:38:35:35 »
När jag kom in i maskinrummet idag märkte jag en stark klorlukt. En snabb titt visade att en slang som sprutar in klor (flytande) i systemet börjat läcka och att det sprutade ut lite för varje pumpslag. Jag stängde av pumpen. Då upptäckte jag att en hängande "stalaktit", som en smal liten istapp av ett vitt ämne blidats under läckan och att det fanns en motsvarande uppstående tapp där dropparna landat. Jag började fundera vad detta ämne kunde vara, men med tanke på de ämnen som finns tillgängliga kom jag fram till att det väl måste vara vanligt salt, NaCl. Jag måste ha fått en slags funktion som en saltklorinator fast bakvänt: natriumhypoklorit har reagerat till att bilda koksalt... Någon annan som lagt märke till detta ?
|
|
|