Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?  (läst 3222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JGT

Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« skrivet: oktober 27, 2021, 09:16:44:44 »
Har ett pumphus med elptaron filter pump m,m det är ett värmeisolerat litet hus, har även tänkt att ha klorstationen där . Men nu ska jag koppla in en värmepump efter pumphuset och på rekommendationen så ska klorstationen vara efter värmepumpen.
Bör jag tänka om ?
Allt ska vara igång under vintern så då måste jag bygga in klorstationen i en isolerad låda..
Se 2 bifogade bilder..
 <antman>

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2021, 09:48:11:11 »
Detta är en avvägning man får göra, då båda alternativen har sina nackdelar. Jag ser det som en stor nackdel med att ha en mer komplicerad rördragning som från poolen först går in i det värmeisolerade rummet, därefter ut till värmepumpen och sedan in i det värmeisolerande rummet på nytt en andra gång för att passera klorstationen och sedan ut igen till poolen. Alternativet är att sätta värmepumpen sist och leda starkt klorerat vatten genom den, vilken kan slita på metalldelar. Jag har själv gjort på detta sätt, då jag har en titanvärmeväxlare i värmepumpen som jag tycker ska kunna tåla detta, och det har ju fungerat bra för mig hittills i 14 år, men jag har dock inte poolen igång under vintern.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad JGT

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2021, 10:41:10:10 »
Detta är en avvägning man får göra, då båda alternativen har sina nackdelar. Jag ser det som en stor nackdel med att ha en mer komplicerad rördragning som från poolen först går in i det värmeisolerade rummet, därefter ut till värmepumpen och sedan in i det värmeisolerande rummet på nytt en andra gång för att passera klorstationen och sedan ut igen till poolen. Alternativet är att sätta värmepumpen sist och leda starkt klorerat vatten genom den, vilken kan slita på metalldelar. Jag har själv gjort på detta sätt, då jag har en titanvärmeväxlare i värmepumpen som jag tycker ska kunna tåla detta, och det har ju fungerat bra för mig hittills i 14 år, men jag har dock inte poolen igång under vintern.
Denna pumpen har också en titanvärmeväxlare, det ska gå att köra sandfilter innan pump, och då även borde det fungera med klorstationen innan med.
Har du bypass runt din poolvärmepump och då klorstationen innan den också ?

Utloggad Ingvar

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #3 skrivet: oktober 27, 2021, 14:10:55:55 »
Ja by-pass vill man förstås ha till värmepumpen så att den fungerar optimalt.
Jag har ingen klorstation, utan saltklorinator, men effekten blir densamma, dvs starkt klorerat vatten som kommer ut från den.
Sandfiltret behöver sitta innan värmepumpen, så man inte får in skräp som kan ställa till med problem.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad JGT

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2021, 14:22:17:17 »
Ok bra tack.
Jag kommer då köra på att monterat allt enligt bifogad ritning och då ha poolvärmepumpen + bypass efter cirkpump/filter/elpatron/klorstation.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2021, 14:54:47:47 »
Du får ursäkta min extrema kladd nu men varför inte göra enligt följande? Vet iof inte hur ditt lilla hus är utformat fär du hade din utrusning eller platsen runt om men som jag tolkat dig borde det väl gå att göra på detta sättet.
Ventilerna du har till dessa rör mår ju även dom bäst av att sitta frostfritt så ska du ha en bypass bör den sitta i ett isolerat utrymme
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad JGT

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2021, 20:20:09:09 »
Du får ursäkta min extrema kladd nu men varför inte göra enligt följande? Vet iof inte hur ditt lilla hus är utformat fär du hade din utrusning eller platsen runt om men som jag tolkat dig borde det väl gå att göra på detta sättet.
Ventilerna du har till dessa rör mår ju även dom bäst av att sitta frostfritt så ska du ha en bypass bör den sitta i ett isolerat utrymme
Tjena !
Ett mycket bra förslag :D <antman>. Ska titta vidare på det. Det är lite nivåskillnader från pump rum till inloppen och jag kan behöva ha lite mer böjar. Men att jag då har alla ventiler i det isolerade pumprummet är ju utmärkt. Jag som trodde jag tänkt på allt..
« Senast ändrad: oktober 27, 2021, 21:17:41:41 av JGT »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2021, 12:35:57:57 »
Tjena !
Ett mycket bra förslag :D <antman>. Ska titta vidare på det. Det är lite nivåskillnader från pump rum till inloppen och jag kan behöva ha lite mer böjar. Men att jag då har alla ventiler i det isolerade pumprummet är ju utmärkt. Jag som trodde jag tänkt på allt..

Nivåskillnad är egentligen inget problem i detta fallet. viktigaste i sånt fall är skillnaden i nivå mellan skimmer och poolpump och där är det ju oförändrat det andra blir på trycksidan så det enda där är ju då att det trycks ut en massa luft till att börja med.
Det viktiga är bara att pumpen inte går torr och det är ju från sugsidan (skimmer) i det här fallet.
Vad gäller böjar så absolut får du tryckfall men jag tycker inte du ska stirra dig blind på det då inloppen som är den största flaskhalsen i ditt system ändå.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad JGT

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #8 skrivet: november 01, 2021, 22:59:04:04 »
Du får ursäkta min extrema kladd nu men varför inte göra enligt följande? Vet iof inte hur ditt lilla hus är utformat fär du hade din utrusning eller platsen runt om men som jag tolkat dig borde det väl gå att göra på detta sättet.
Ventilerna du har till dessa rör mår ju även dom bäst av att sitta frostfritt så ska du ha en bypass bör den sitta i ett isolerat utrymme
Hej igen.
Vad tror du om att jag skiftat plats på elpatronen så den ligger efter poolvärmepumpen. Tempgivaren i bassängen styr elpatronen och poolvärmepumpen styr på sitt interna börvärde. Kan detta bli problem när jag ska justera in Delta t ? Övriga synpunkter.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #9 skrivet: november 02, 2021, 07:45:58:58 »
Hej igen.
Vad tror du om att jag skiftat plats på elpatronen så den ligger efter poolvärmepumpen. Tempgivaren i bassängen styr elpatronen och poolvärmepumpen styr på sitt interna börvärde. Kan detta bli problem när jag ska justera in Delta t ? Övriga synpunkter.

Delta t för poolvärmepumpen är inga problem men jag tror du får tänka till lite extra med placering av tempgivare som ska styra elpatron så det blir så rätt som möjligt så att det samverkar bra
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad JGT

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #10 skrivet: november 02, 2021, 10:35:15:15 »
Delta t för poolvärmepumpen är inga problem men jag tror du får tänka till lite extra med placering av tempgivare som ska styra elpatron så det blir så rätt som möjligt så att det samverkar bra
Ja det kan du ha rätt i. Kanske bäst att dessa båda tempmätningarna sker på samma ställe. Vet dock inte hur jag ska kunna installera den på annat ställe än vid breddavloppet då allt bygger på ett slutet system. Hade tänkt ha den nere i breddavloppet som då sen är inbyggt i ett 50mm isolerhus.  <hmm>
Ev kunna ha den i klor stationen.

Utloggad JGT

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #11 skrivet: januari 03, 2022, 08:24:57:57 »
Delta t för poolvärmepumpen är inga problem men jag tror du får tänka till lite extra med placering av tempgivare som ska styra elpatron så det blir så rätt som möjligt så att det samverkar bra
Hej igen, det börjar närmar sig att bygga klart allt nu.
1.Tempgivaren kan jag ha inne i pumpstationen men vart, det är en 4trådsgivare och man måste borra ett hål ?
2.Och en sak till, min poolvärmepump kan jag ha den uppe på trallgolvet = den kommer då vara över vattennivån, kan bli luft och svårt för systemet att pumpa runt allt ? Tanken var att ha
   den nedsänkt i trallgolv under övre vattennivån.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #12 skrivet: januari 04, 2022, 09:56:01:01 »
Min värmepump står betydligt över vattenytan. Det enda som kan vara ett problem (sök på forumet) är om pumpen är över. Får den bara upp trycket så är det inga problem att ha utrustning över vattenytan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad JGT

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #13 skrivet: januari 04, 2022, 19:07:55:55 »
Min värmepump står betydligt över vattenytan. Det enda som kan vara ett problem (sök på forumet) är om pumpen är över. Får den bara upp trycket så är det inga problem att ha utrustning över vattenytan.
Ok vad bra. Trycket ska nog inte vara något problem då jag inte ska ha mer än ca 2m slang ut från pumpstationen och in igen vidare genom klorstationen och sen ut till inloppet..
Plus att det blir en snyggare installation att ha pumpen ståendes på trädäcket (än i en liten håla som tanken var).

Utloggad JGT

SV: Knas att sätta klorstationen på inloppet till luftvärmepumpen ?
« Svar #14 skrivet: januari 23, 2022, 10:26:40:40 »
Delta t för poolvärmepumpen är inga problem men jag tror du får tänka till lite extra med placering av tempgivare som ska styra elpatron så det blir så rätt som möjligt så att det samverkar bra
Hittar ingen bra lösning på att montera 4 tråds temgivaren mer än att ha den i breddavloppet nedsänkt en 60 cm i utlopp slangen . :-\ den anslutningen är ju felfri när det gäller läckage.  Tips ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan