CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?  (läst 2261 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frake

Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« skrivet: september 03, 2021, 14:38:29:29 »
Hej!

Har en liten pöl på ca 2,5 kubik som vi håller varm året om.
Till poolen fick vi en pump som petar ut 6 kbm/h, och drar ca 550 W. Spontant känns det lite overkill så jag kör på schema, pumpar 30 min, står still 1 h. Står pumpen still längre än så blir det med tiden en skitrand har jag upptäckt.
Dessutom känns det inget vidare att låta den stå still under vintern, tänker speciellt på värmeväxlaren i värmepumpen som teoretiskt skulle kunna frysa på ganska kort tid vid stillastående.

Nu till frågan, jag klurar på om det går att styra pumpen med en frekvensomriktare, och i så fall, vad krävs av pump och själva omriktaren, kan man se om pumpen klarar av det?
Under locket på pumpen (som jag kör på 1-fas) sitter den en en tredje kopplingsplint, och en stor kondensator så det kanske fungerar att köra med omriktare?

Ett annat alternativ jag funderar på är att köpa en akvariepump modell större, de är ofta strömsnåla, borstlösa och går på DC, och lätta att reglera. Men det finns kanske någon uppenbar nackdel som jag missar?

Tacksam för hjälp!

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #1 skrivet: september 03, 2021, 14:54:17:17 »
Jag kan bidraga med ett svar :

För att frekvensstyra en motor skall den vara 3-fas matad

Utloggad frake

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #2 skrivet: september 03, 2021, 15:41:46:46 »
Hej!

Tack för svaret. Ja, precis. Men om jag fattat det rätt är det inte ovanligt med frekvensomformare som går att mata en 1-fas, som sedan puttar ut 3 fas på sekundären?

Utloggad nyburjare

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #3 skrivet: september 03, 2021, 16:18:30:30 »
EXAKT ! det är en vanlig lösning i alla fall upp till max 1,5 Kw, matar 1-fasdger ut 3-fas, dvs fläktmotorn måste vara 3-fas

Utloggad frake

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #4 skrivet: september 05, 2021, 21:10:22:22 »
Yes. Och då är frågan om min iakttagelse att det sitter 3 st kopplingsplintar, varav 2 är kopplade idag, och en ganska stor kondensator, under locket på pumpen, kan skvallra om att det är en 3-fasmotor egentligen, eller om man inte kan dra några slutsatser av det?

Utloggad nyburjare

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #5 skrivet: september 05, 2021, 22:42:01:01 »
Nja.. exakt det du skriver anger att det är en 1 fas motor. Jag begär inte att du ska känna till de :) men om man inte gör de ska man absolut inte själv ge dig på att koppla och installera något med el..

Utloggad psau

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #6 skrivet: september 05, 2021, 23:25:19:19 »
Hmm håller inte med riktigt, det funkar utmärkt att frekvensstyra en 1-fas motor, finns färdiga lösningar att köpa...
Folkpool sålde iaf förut Cleverpools frekvensstyrning men har visst slutat med den verkar det som, badbaljan verkar ha dem; https://www.badbaljan.com/webshop/clever-pool-pump-inverter-1-fas/ Körde på en sån innan jag bytte till en pump med EC motor och inbyggd styrning.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad frake

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #7 skrivet: september 06, 2021, 07:18:40:40 »
Tack ska ni ha, båda två. Då överger jag 3-fasstyrning och tittar på produkter för 1-fas, även om det verkar vara rätt ovanligt tydligen.
Angående installation anlitar jag elektriker, men jag vill först veta hur lösningen ska göras, sådan är jag...

Vad tror ni om en akvariepump likt denna?
https://shop.korallfisken.se/pumpar-streamer/kopi-jecod-dcs-5000

Är det något speciellt med poolpumpar som gör att en akvariepump inte kommer fungera?
« Senast ändrad: september 06, 2021, 07:35:18:18 av frake »

Utloggad nyburjare

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #8 skrivet: september 06, 2021, 12:55:27:27 »
Hmm håller inte med riktigt, det funkar utmärkt att frekvensstyra en 1-fas motor, finns färdiga lösningar att köpa...
Folkpool sålde iaf förut Cleverpools frekvensstyrning men har visst slutat med den verkar det som, badbaljan verkar ha dem; https://www.badbaljan.com/webshop/clever-pool-pump-inverter-1-fas/ Körde på en sån innan jag bytte till en pump med EC motor och inbyggd styrning.

/Peter
Det där är ingen riktigt frekvensstyrning , fråga vilken kunnig elektriker som helst , eller ABB, Schneider eller andra som tillverkar frekvensstyrningar , för det krävs en 3 fas motor .  Troligen jobbar den styrningen med fasta steg och tyristorstyrning, strömtrafo eller annat som stryper spänning eller ström.

Fråga tillverkaren om vilka varvtal respektive frekvenser har ! man anger tex olika varvtal men bara en frekvens , 5o Hz.

Passa då också på att fråga om det finns inbyggt EMC filter , om det nu är en frekvensstyrning i den bemärkelse att den styr varvtal med frekvens .. nopp för det behövs 3 faser


Utloggad frake

SV: Överdimensionerad pump, hur spara på elen?
« Svar #9 skrivet: september 06, 2021, 15:27:01:01 »
Nja.. exakt det du skriver anger att det är en 1 fas motor. Jag begär inte att du ska känna till de :) men om man inte gör de ska man absolut inte själv ge dig på att koppla och installera något med el..

Bara en sidogrej, tror jag tittar vidare på antingen 3-fasmotor, eller någon DC-motor.
Men om man vill köra en 3-fasmotor på 1 fas, gör man väl precis så, man kopplar fas och nolla på två av terminalerna, och en kondensator över den tredje och antingen fas/nolla?
Eller?
Men jag inser också att man har en kondensator i 1-fasmotorer för startströmmen. Det som fångade mitt intresse var att det satt tre skruvterminaler under locket...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag