VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovering av betongpool  (läst 5837 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stre

  • Gäst
Stre
Renovering av betongpool
« skrivet: april 22, 2013, 23:01:52:52 »
Hej poolare!

Vi har blivit med pool, närmare bestämt en gjuten betongpool från 1960 med måtten 5x10m. Poolen är ovanligt djup. Det finns visserligen en mindre  avsats med ca 70 cm djup i anslutning till trappan, men sedan går det brant nedför och ca halva poolen ligger på ca 2,60 djup! Mycket vatten alltså!

Vi har blästrat/slipat bort (nästan all) gammal färg och står inför att putsa/måla, men har lite olika alternativ och frågeställningar:
- Borde man minska vattenvolymen/minska djupet/ha fler djupnivåer? I så fall, vilka djup är att rekommendera?
- Vad ska vi använda för färg (fabrikat/kulör)
- Målar man i endast en färg, eller kan det vara idé att måla i fler kulörer för att markera djupförändring eller för att helt enkelt få det snyggare?
- Hur bör man värma poolen, särskilt om vi behåller storleken/volymen? Vi har bergvärme, men bör man kanske låta borrhålet vila lite under sommaren? Värmeväxlaren är från 60-talet och anpassad för en oljepanna, så den behöver nog bytas för att få bättre verkningsgrad (eller kan man använda detta som stöd och komplettera med Luftvärmeväxlare eller annat system)?
- Vi är ibland borta under längre perioder under sommaren, vilken typ av vatten/reningssystem bör vi ha? Kanske är inte klor det bästa för oss...
- Vilken pooltäckning rekommenderar ni? Tak passar nog inte på tomten och kostnaden får inte skena iväg. Vilket skydd är säkert (barn/djur) och enkelt att hantera? Jag antar att man får köra plåtar på vintern.
- Annat vi bör tänka på?

Många frågor från en nybörjare med en (alldeles för) stor pool!

Tacksam för lite tips och tricks från alla sakkunniga där ute!

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Renovering av betongpool
« Svar #1 skrivet: april 23, 2013, 08:38:26:26 »
Ni bör nog ta en ordentlig funderare på hur ni vill använda poolen först. Om ni skulle vilja ha en trampolin vid kortsidan, så behöver ni ha en djupdelssida som är minst  6-7 meter lång, beroende på hur ni dyker och hur långt trampolinen sträcker sig ut över poolen.

Om man inte vill prioritera dyk från trampolin, men ändå vill ha en djupdel för lite mer spännande bad, kan det kanske räcka med att avdela en mindre del av poolen för detta. Personligen skulle jag inte vilja vara helt utan en "normaldjup" grunddel, där man kan stå på botten. För oss räcker det bra med att denna del är ca 4 x 4,5 meter.

Det finns en tidigare tråd i forumet skriven av "Viper", som handlar om att skapa en grundare del i en betongpool.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Fia

SV: Renovering av betongpool
« Svar #2 skrivet: april 23, 2013, 19:48:33:33 »
Här är Vipers tråd som Ingvar menar.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2028.msg15642#msg15642

Här är ett skygg som många har o är nöjda med. Det finns hos många poolföretag men under olika namn.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7615.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Stre

  • Gäst
Stre
SV: Renovering av betongpool
« Svar #3 skrivet: april 25, 2013, 08:44:07:07 »
Ingvar:
Tack för inspel. Man vill ju kunna dyka, så då kanske det inte finns plats för att grunda upp i en nivå till, även om poolen känns hyfsat stor. 2,60 känns dock lite väl djup. Det är väl inte många pooler som är mer än 2 meter, eller?
En annan aspekt är vattenvolymen och uppvärmningskostnaden. Vi finns i Stockholmsområdet och poolen ligger hyfsat soligt, men i halvskugga från lite tallar. Vet inte om det räcker för att få upp temperaturen till 25-27 grader (i kombination med täckning). Vipers pool verkar ju inte ha någon uppvärmning, så det kanske klarar sig utan...

Fia:
Tack för länken. Hade hittat den redan och det var verkligen ett "litet" projekt. Fin pool!
Även poolskyddet har jag faktiskt sett tidigare. Vet du under vilka andra varunamn som det saluförs i Sverige? Verkar ganska vettigt. Ska läsa lite mer om den!

Jag tar tacksamt emot fler bra tips om vattendjup, klor/salt/annat, färgval mm. Det finns mycket att sätta sig in i för en nybörjare...

Stre

  • Gäst
Stre
SV: Renovering av betongpool
« Svar #4 skrivet: april 25, 2013, 09:54:36:36 »
Vad tror ni om dessa två färger:
INTERGARD 740.
TEMAFLOOR 50.
Annat förslag? Någonstans läste jag att man skulle undvika epoxifärg i betongpooler. Vet någon mer om det?
Vad anser ni om kulör. Vattnet i sig är ju aningen blått, så även en vit pool bör väl blir "blå". Blir uppvärmningseffekten större desto mörkare nyans man har? Bör man markera djupförändringar eller finns det andra snygga "mönster" man kan göra enkelt. Kanske måla en rektangel i botten med annan nyans, typ en meter ut från kant runt hela poolen...
Tips?
/Stefan

Utloggad Ingvar

SV: Renovering av betongpool
« Svar #5 skrivet: april 25, 2013, 10:54:14:14 »
När det gäller djup, volym och uppvärmning så är det faktiskt inte så mycket dyrare att hålla en djup pool uppvärmd mot en grund trots den större vattenvolymen. Det blir en större tröghet, vilket gör det dyrare på våren att få upp temperaturen, men därefter är det vattenytans area som är helt avgörande för uppvärmningskostnaden.

Ska ni dyka från kanten räcker det bra med t.ex. 180 cm, men från trampolin så behöver du ha djupare än 2 meter.

Har du invändig pooltrappa, dvs totalmåttet blir inte mer än 10 meter, så bör du överväga pooltak om du vill minimera uppvärmningskostnaden. Då kan ni ta av bergvärmen för attt få upp tempen under början av säsongen, och sedan låta hålet vila under sommaren. De finns till hyfsade priser i den storleken. Men med utvändig pooltrappa måste du specialbeställa och då blir det rätt mycket dyrare.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Mmannen

SV: Renovering av betongpool
« Svar #6 skrivet: april 25, 2013, 14:28:49:49 »
Vad tror ni om dessa två färger:
INTERGARD 740.
TEMAFLOOR 50.
Annat förslag? Någonstans läste jag att man skulle undvika epoxifärg i betongpooler. Vet någon mer om det?
Vad anser ni om kulör. Vattnet i sig är ju aningen blått, så även en vit pool bör väl blir "blå". Blir uppvärmningseffekten större desto mörkare nyans man har? Bör man markera djupförändringar eller finns det andra snygga "mönster" man kan göra enkelt. Kanske måla en rektangel i botten med annan nyans, typ en meter ut från kant runt hela poolen...
Tips?
/Stefan

Jag slipade hela våran betongpool förra sommaren, ett jävla jobb. Sen lagade jag lite betong och expoxispacklade små hål i betongen osv, innan jag målade den i september. Det blev Temafloor 50.

Den var lätt att jobba med, men se till att ha godkänd mask. Jag köpte masken från färgleverantören. Vår yta är ca 60 kvm som jag målade från att den var i princip betongren. Färgen gick på strax över 5 000 kr.

Varför ska man undvika epoxifärg. Det är väl vad som används i pooler sen tidernas begynnelse. De kan iofs läcka lite Bisfenol A har jag läst, men hur mycket vatten sväljer man vid bad? Inte något att oroa sig för tror jag. Jag har heller aldrig hört talas om några bra alternativ till epoxifärg. Vi har en i familjen som jobbar på kemikalieinspektionen. Skulle det vara någon fara så borde jag ha hört detta.
 
Kan tillägga att vi använde vit färg, det ser ändå blått ut när vattnet kommer i - ser fräschast ut. Att måla olika färger för olika vattendjup blir lite mer avancerat. Då skulle jag nog måla hela poolen i vitt först, och sen maska av med tejp för att endast köra ett lager med annan färg. Men om det skulle bli snyggt är jag tveksam till... En helhetlig färg tror jag är snyggast, och lättast att underhålla på sikt.

Vår granne som byggde sin pool samtidigt som vår byggdes med exakt samma konstruktion, har ca en meter djupare än oss. Han ångrar sig idag att han gjorde den så djup då hans vattentemp alltid har legat några grader under tempen i vår pool.
« Senast ändrad: april 25, 2013, 14:42:01:01 av Mmannen »

Utloggad Erica

SV: Renovering av betongpool
« Svar #7 skrivet: april 25, 2013, 22:50:01:01 »
Ingvar:
Tack för inspel. Man vill ju kunna dyka, så då kanske det inte finns plats för att grunda upp i en nivå till, även om poolen känns hyfsat stor. 2,60 känns dock lite väl djup. Det är väl inte många pooler som är mer än 2 meter, eller?
En annan aspekt är vattenvolymen och uppvärmningskostnaden. Vi finns i Stockholmsområdet och poolen ligger hyfsat soligt, men i halvskugga från lite tallar. Vet inte om det räcker för att få upp temperaturen till 25-27 grader (i kombination med täckning). Vipers pool verkar ju inte ha någon uppvärmning, så det kanske klarar sig utan...

Fia:
Tack för länken. Hade hittat den redan och det var verkligen ett "litet" projekt. Fin pool!
Även poolskyddet har jag faktiskt sett tidigare. Vet du under vilka andra varunamn som det saluförs i Sverige? Verkar ganska vettigt. Ska läsa lite mer om den!

Jag tar tacksamt emot fler bra tips om vattendjup, klor/salt/annat, färgval mm. Det finns mycket att sätta sig in i för en nybörjare...

Jo pooler avseddan för dykning från trampolin är ALLTID djupare än 2 meter. 2.60 m rekommenderas men 2,40 m brukar sägas vara absolut minimum om man inte vill ha en högriskabel pool med risk för bottenkrasch när man dyker. Många har skadats svårt i denna typ av olyckor så man bör definitivt inte ta några risker där ! Visst går det att dyka grunt - det finns ju cirkusartister som dyker från 10-15 m ned i en barnpool - men skulle man missa uthoppet någon gång så kan det bli den sista dykning som man gör om man har för dåligt vattendjup.

Vattendjupet i sig har liten inverkan på energiåtgången. Däremot en avsevärd sådan på byggkostnaden, speciellt som det kan bli knepigare med dränering m.m., liksom givetvis om man stöter på berg.

Utloggad Stre

  • Ofrivillige poolaren
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: TÄBY
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Renovering av betongpool
« Svar #8 skrivet: april 26, 2013, 08:45:38:38 »
Tack alla kunniga för bra inlägg.

Intressant och rimligt med trögheten i poolens temperatur. Då blir det lite extra värmning på våren, men sedan stabilare temperatur under säsongen, så att borrhålet (och elräkningen) kan få vila lite.
Vi lär nog behålla djupdelen som det ser ut just nu. Jag får helt enkelt köpa en trampolin också (och gå en simhoppskurs!).
Betongpool 5x10 från 1964, djupdel på 2,6m

Utloggad Stre

  • Ofrivillige poolaren
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: TÄBY
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Renovering av betongpool
« Svar #9 skrivet: april 29, 2013, 09:17:17:17 »
Hej igen!
Temafloor 50 verkar få hyfsade recensioner här på forumet, men hur är det med Intergard 740 (http://www.ctwtools.se/produkter/specialfarger/intergard-740-poolfarg-ek)?
Har någon av er använt den och har något att dela med sig av? Eller annan bra färg?
Betongpool 5x10 från 1964, djupdel på 2,6m

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan