VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köpa pool  (läst 7391 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glidarn

Köpa pool
« skrivet: februari 12, 2015, 20:35:05:05 »
Har nog läst dom flesta trådar här i forumet och iofs blivit lite klokare men jag vill ha lite mer kött på benen :)
Har fått lite offerter, dock är alla offerter utan grävning och matrial i botten.
Lite för och nackdelar tack.

Komplett Stålbygge med liner och romersk 3m trapp och helt ok pooltäckning + värmeväxlare för fjärrvärme. 14000kr monterat och klart

Färdig Polypropylen pool med trapp och ok pooltäckning ca 95000kr + frakt ca 20000kr

Komplett iso pool med romersk 3m trapp och ok pooltäckning + värmeväxlare för fjärrvärme ca 95000kr

Stålbygget är väl välbeprövat och borde inte bli några större överaskningar?
Polypropylen vet jag inte så mkt om bara "hört" att dom kan läcka i skarvar eftersom dom tydligen är svetsade.
Isopoolen är ju ganska mkt arbete och det tillkommer en hel del runt denna?

Ca 150-160000 ska poolen hamna på klar.

Råd och tipps mottages tacksamt


Poolgiganten

Utloggad p1457

SV: Köpa pool
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2015, 21:46:52:52 »
Jättesvårt att säga. Bara en ok pooltäckning kan ju kosta mellan 50' och 150' beroende på typ, kvalitet och poolstorlek.
Hur stora är poolerna i offerterna?
Till iso-poolen tillkommer bl a betong och armering vilket kan dra iväg.

Iso pool skulle jag bygga om jag skulle bygga pool. Men jag har heller inte några erfarenheter av de andra typerna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köpa pool
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2015, 07:15:23:23 »
Stålbygget för 14 000 kr lät billigt, jag gissar att det skall vara en nolla till?

Tycker det är lite orättvist att jämföra stålpoolen med de andra då du har monteringen inräknad i det priset.
Hur stor del av kostnaden är jobb i det priset, hälften?

Det blir troligen avsevärt mycket dyrare att köpa monteringen av isolerpoolen än vad det är med en stålpool...

Vi monterade vår rostfria pool på en dag, två man, så det är egentligen inte mycket att oroa sig för tycker jag, i vart fall inte om man är någorlunda händig.
Det tog lika lång tid att sätta upp och koppla pump/filter slang som att bygga hela stommen.

Markjobbet kan kosta allt från några hundra kronor till tiotusentals koronor beroende på hur marken ser ut, finns berg som skall sprängas, måste massor transporteras bort, betala för deponi, krävs dränering med pumpgrop eller finns naturlig fall som du kan använda till dränering?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Glidarn

SV: Köpa pool
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2015, 12:55:51:51 »
Stålbygget blir 140000kr  :)

Isopoolen hade vi fått för ca 180000kr monterat och klart utan underarbetet.

Får ge ca 15000kr för montering av stålbygget.

Är det en ok summa att ge 140000kr för en stålpool med montering?

Läcker ppoolerna som jag "hört"

Som sagt grävning och markarbete gör jag allt själv.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köpa pool
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2015, 14:04:43:43 »
Jag har inte hört nåt speciellt om att pp-pooler skulle läcka, men som på alla pooler är det säkert viktigt med underarbetet och återfyllningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Glidarn

SV: Köpa pool
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2015, 17:27:25:25 »
Ok tack.

Är det ett ok pris med 140 000 med en stålpool, värmeväxlare, poolöverdrag + montering?

Utloggad Glidarn

SV: Köpa pool
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2015, 00:08:14:14 »
Vore mer än tacksam om någon kunde "bekräfta" att 140 000kr för en monterad stålpool med liner, inklu värmeväxlare, poolskydd för runt 20 000kr minus gräva och underarbete verkar vara en bra peng eller bara en ok peng tack :)

Utloggad Erica

SV: Köpa pool
« Svar #7 skrivet: februari 15, 2015, 01:26:06:06 »
Omöjligt att svara på när man inte vet förutsättningarna. Du skriver inte hur stor pool det handlar om, vad det är för markförhållanden eller var i landet detta är. Alla offerterna är ju tydligen exkl. markarbetena och där kan det ju verkligen skilja. Måste du t.ex. spränga så ryker ju ofta tiotusentals kr. på den delen. Har du högt grundvatten så att du får göra omfattande dräneringsjobb så kostar det en rejäl slant också.

Vad är det för stålpool som du tittar på ? Det är otvivelaktigt en med stomme av stål och liner, inte en helstålspool ("steel pool") som är helt i rostfritt stål men som ligger i ett helt annat prisläge (ca fyra gånger så högt som din siffra). Priserna på pooler med liner varierar väldigt och man blir nästan snurrig när man ser alla varianter. Det finns ju betydligt billigare pooler än vad du angav också, men då är stommarna oftast inte rostfria utan galvaniserade osv. , med andra ord kommer de nästan säkert att ha en kortare livslängd.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köpa pool
« Svar #8 skrivet: februari 16, 2015, 08:03:45:45 »
Ja, vi behöver mycket mer info för att kunna ge ett vettigt svar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Glidarn

SV: Köpa pool
« Svar #9 skrivet: februari 18, 2015, 18:37:17:17 »
Polen är 4x7m med "vanlig liner" komplett med pump och tillbehör. + en Romersk trapp på 3m + ett poolskydd som kostar ca 22000kr. Med montering får vi ge 140000kr.
Gräva och "matrial" till botten och återfyllnad ger vi ca 16000kr för utöver dom 140000kr. Så totalt ca 160000kr monterat och klart
Det är en känd stor pooltillverkare som levererar och monterar poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan