VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken poolvärmepump?  (läst 1657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojo02

Vilken poolvärmepump?
« skrivet: december 28, 2018, 20:56:49:49 »
God fortsättning på er. Så här i vintertider kan man ju inget annat än att drömma om lite värme. Vill införskaffa värmepump till sommaren och det verkar vara läge nu innan säsongen kommer igång och priserna stiger.

Har en nergrävd jf storpool 3,6x6,1 med tak. Sandfilter. Isolering i botten.
Har ingen stor budget vill helst inte lägga mer än 9000:-. Tycker att det är en djungel och intresset för att förstå precis allt kanske inte heller är på topp,  <dontkn> så jag hoppas att ni experter ska kunna hjälpa mig lite på traven.

Först tänkte jag att jag skulle ta i storleksmässigt för att kunna få ut så mycket värme som möjligt (kostar mer än vad jag vill lägga) men det kanske inte längre behövs nu när taket är på plats. Det håller ju värmen inne ganska bra.
Sommaren som gick funkade det bra utan värme men en sådan sommar kommer vi antagligen inte att få igen på ett tag.

Vad har ni för erfarenheter? Räcker det med en 4-5kw?

Bypass är nästa fråga, kan det någonsin bli för varmt, eller finns det andra anledningar till att koppla bort pumpen?

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?
http://primastarpool.se/poolvarmepump/poolvarmepump/primastar-12-poolvarmepump-15-25-kbm-679.html
https://www.poolteam.se/product/poolvarmepump-poolteam-lx05hp-upp-till-25m3-r410a/

Tackar så väldigt mycket på förhand för era tankar och åsikter.
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vilken poolvärmepump?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2018, 22:19:52:52 »
Du har cirka 30kubik. Föreslår att 4-5kw är för snålt. Men, är du nöjd med att köra juni juli aug så kanske det kan funka? Jag skulle sikta högre, speciellt om jag valde pumpar ur budgetsegmentet (?), gissar att har lite lägre verkningsgrad när luften är sval.

Ja en bypass är bra, men om du vill hålla kostnaderna nere så räcker det med en ventil, de andra två är bara för att koppla bort pumpen vid behov (jag uppskattar att ha den flexibiliteten).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 25° i vattnet

SV: Vilken poolvärmepump?
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2019, 13:18:55:55 »
Att det är 3 ventiler är för att kunna reglera flödet igonom /bypassa rätt mängd så att man för ut optimal effekt av värmepumpen , inte att stänga av den från cirkulationssystemet

Utloggad MathiasS

SV: Vilken poolvärmepump?
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2019, 15:47:25:25 »
Det går utmärkt att justera tempdiffen med EN av dom, den som sitter i serie med T-korsen. Varför använder du de andra två, förutom för att stänga av?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Vilken poolvärmepump?
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2019, 21:51:54:54 »
Apropå val av värmepump så har Gullberg & Jansson nu lagerrensning med superpriser på några modeller i lager från 2018. Bl.a Q-serien och V-serien finns kvar. Hör av er om intresse finns.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan