VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m  (läst 3890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindmark

Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« skrivet: april 20, 2018, 09:52:56:56 »
Hej,

Först så vill jag passa på att tacka alla medlemmar som skapat denna fantastiska informationskälla för alla som är sugna på pool. Fick för mig tidigare i  vår att det är dags att skaffa pool hemma.

Tankarna gick först åt en färdig PP-pool men efter en stund så fastnade jag likt många andra för Tjälldens system. Så i veckan så beställdes en 7x3,5m med leverans nästa vecka. Hade först tänkt att vänta in grävningen då jag har berg i princip överallt på tomten men efter att ha provborrat någon meter så chansade jag. Och visst gick chansningen hem, inget berg så långt ögat kan nå och då tomten sluttar så är det torrt som fnöske i backen.

I väntan på att grävningen skulle komma igång så drog jag igång mitt första projekt med att konvertera jordkällaren till pumprum. Tyvärr när det gäller mig så har jag en tendens att utöka mina projekt, så efter lite diskussioner med en polare så gick jobbet från att montera en skiva på väggen till en utgrävning & bastu och dusch.

Jordkällaren var från början ca 140cm hög invändigt och nu efter 70+ skottkärror och 40säckar betong så är det närmare 2m invändigt. Har valt att pausa bastun & fokusera på poolen nu. Då jag bland annat skall blästra väggarna för att få bort den gamla färgen samt få fram synligt tegel så får det komma senare i höst. Men när jag lämnade landet för lite utlandsjobb i Söndags så återstod i pricip bara ett lager till färg i pumprummet/duschen för att kunna montera pool utrustningen.

Och igår så dundrade grävaren in på tomten kl 15.00 och när klockan slog 19.00 så var poolen, rördike & balast på plats i gropen. Extremt effektivt med en 20+ ton maskin med 3m3 skopa :).  Mer uppdateringar kommer när jag landar in i Sverige på söndag. På måndag kommer poolen från Tjällden och på fredag så blir det gjutning av plattan.

//Marcus

Poolgiganten

Utloggad lindmark

SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #1 skrivet: april 20, 2018, 10:00:32:32 »
 bilder.

Utloggad lindmark

SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #2 skrivet: april 20, 2018, 10:10:22:22 »
grävningen

Utloggad lindmark

SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #3 skrivet: april 20, 2018, 10:13:35:35 »
Tanken på hur det skall bli. Pergola delen är inte bestämd men ett större tak blir det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #4 skrivet: april 20, 2018, 10:29:24:24 »
Ska bli kul att följa.  O0
Kan bli lite mörkt i dusch/bastu, eller hur tänker ni lösa det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lindmark

SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #5 skrivet: april 20, 2018, 11:11:34:34 »
Ska bli kul att följa.  O0
Kan bli lite mörkt i dusch/bastu, eller hur tänker ni lösa det?

Bastun har klarglas dörr samt kommer ha ledbelysning upp på bakväggen bakom ryggstödet så räknar med att man får en känsla av rymd. Dörren till jordkällaren kommer jag byta ut så den också innehåller fönster men ändå känslan av sekelskifte/källare. Tanken med dusch möjligheterna är just att kunna duscha av sig innan man hoppar i poolen eller bastun. Eftersom att det är en jordkällare från början så räknar jag med en lite dunklare känsla.

Utloggad lindmark

SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #6 skrivet: april 20, 2018, 11:19:52:52 »
Det jag har kvar att bestämma mig för är följande.

Pooltak lutar åt: Gullberg & Jansson Nova comfort kanalplast med sido dörr
Saltklorinator: TRi² 10 Expert Saltklorinator

Vetetusan om jag skall köpa dual link modulen också. Några som använder TRi² 10 Expert Saltklorinator och har några tankar?

Utloggad lindmark

SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2018, 14:39:06:06 »
Dåligt med uppdateringar men det tar sig.


Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2018, 22:31:25:25 »
Dåligt med uppdateringar men det tar sig.

shit, här går det undan... fast midsommar är ju snart iofs! jag ska sätta mina väggar som nästa steg. vilken erfarenhet har du av dina väggar? har du några tips -förutom montageinstr från tjälldens då...  ::)

till exempel -hur klämmer man in sista väggbiten? känns som man gärna vill sätta fast en hörnbit som sista biten för att inte skrapa av fogskummet när man pressar in väggdelen?

Utloggad lindmark

SV: Midsommarprojektet - Tjällden 7x3.5m
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2018, 07:26:15:15 »

Hej! Jag är sämst på att lägga upp och svara :).

Jag ställde dit en hörbit som sista bit. Testmonterade den först och lyfte sedan bort den. Monterade närmsta vägg elementet och sedan lyfte jag ner hörner uppifrån medan jag försökte hålla ut för fogskummet. Var lite tajt då jag inte kunde få plats mellan poolen och jorden så fick hänga i fötterna för att skumma det sista :)

shit, här går det undan... fast midsommar är ju snart iofs! jag ska sätta mina väggar som nästa steg. vilken erfarenhet har du av dina väggar? har du några tips -förutom montageinstr från tjälldens då...  ::)

till exempel -hur klämmer man in sista väggbiten? känns som man gärna vill sätta fast en hörnbit som sista biten för att inte skrapa av fogskummet när man pressar in väggdelen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan