Borde berätta hur det gick.
Jodå, tog jag nyligen limmade delar så gick det att värma lös. Dock var det stor risk att själva röret gick åt skogen. Jag hade beställt rör två gånger, båda gångerna via Dahls, men andra gången fick jag ett mer tjockväggigt rör. Framför allt det tjockväggiga var mycket svårt att värma loss, var tvungen att demolera röret för att få ut det hela. Var inte så allvarligt om det bara var en kort rörstump, men när det var längre delar som gick in i dyra och känsliga delar så gjorde jag på ett annat vis.
Detta tips kommer från en fältreparationskurs från Flygvapnet. Ni vet, i krig kan man inte bara ställa ett plan i okänt antal veckor för man väntar på en reservdel. Lös problemet, och lös det snabbt!
Den gamla typen av Araldit (2-komponents epoxylim) blir alldeles grått och ogenomskinligt när detta blandas, trögflytande, och det tar 24 timmar att härda i rumstemperatur. Men om man värmer på med varmluftspistol tills det blir kanske 50 grader (man kan röra vid en plåtbit men inte hålla kvar handen många sekunder innan man bränner sig) så blir limmet helt genomskinligt och tunt som vatten. Man måste alltså se till att limet inte kan rinna undan, men man kan utnyttja detta för att få det att rinna ner i t.ex. en springa. Man kan i vissa lägen bygga en enkel form av t.ex. maskeringstejp. Ett par andra roliga effekter är att limmet härdar på mycket kortare tid (kanske en timme) och blir 5 gånger starkare!
Jag tog lös de delar som jag ville täta skarvarna på och märkte upp var läckaget var. Slipade ur med en roterande fil på kanske 2 mm diameter i skarven där det läckte. Ställde upp delen så limmet skulle rinna ner i skarven. När plasten hade torkat la jag på epoxy och värmde på med varmluftspistolen. Fick ibland fylla på lite mer epoxy men det var inga problem.
Jag har använt denna form av epoxylimning / -gjutning till massor av prylar. Allt från limma aluminiumplåt i bilar, lagat unionkoppel till polen med att limma fast en rostfri fläns, gjuta upp nya delar som saknas osv.
Efter att ha kört anläggningen en och en halv månad så är där inga nya skarvar som börjat läcka, vare sig de som är omlimmade med PVC-lim eller epoxy. Däremot måste jag säga att det tog mindre tid att göra en omlimning med epoxy än med PVC, plus att i alla fall mitt PVC-lim specades att man inte fick provtrycka inom 24 timmar medan epoxyt fungerade utmärkt att trycka inom två. Så på det viset var epoxy bäst. Nackdelen med epoxylimningen är att om man i framtiden någon gång vill dela så är det mycket svårare, men å andra sidan, på mina gamla kopplingar var det omöjligt att värma loss, så jag får hoppas jag inte behöver dela fler gånger...
I vilket fall som. Tack för hjälpen Rickard. Kanske någon annan kan få nytta av min förklaring. Den ena metoden utesluter inte den andra, de är bra komplement till varandra.