|
1
« Senaste inlägg av Fredrik3 skrivet Igår kl. 19:30:08 »
Tack för svaren! Har alltså byggt poolen med thermoblock, det är typ cellplastblock som är ihåliga som fylls med betong. I instruktionerna så verkar det som att det ska vara filt på väggarna också.
Misstänker också att det är temperaturvariationer, det var strålande sol direkt efter att jag hade limmat senast. Det började med att mattan buktade ut, och sen släppte den allt eftersom.
Försökte köpa spraylim på jula (köpte två olika sorter) men båda skadar plasten (testade på ett kvarvarande block).
Kanske kan det vara att jag skulle ha sprayat både på filten och thermoblocken istället för bara på thermoblocken.
2
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Igår kl. 08:20:12 »
Vi satte cellplast på väggarna när vi byggde. Med alla barn som hängde sig fast i poolkanten och trampade mot linern så resulterade det i att linern sträcktes ut och veckade sig ungefär där de små barnens fötter trampade som värst. När vi bytte liner så satte vi den direkt mot plåtarna (har en rostfri stomme) och det har fungerat perfekt, linern fastnar bra på plåten, och det finns inget mjukt emellan som gör att linern kan "kavlas" nedåt av små trampande barnfötter. OM du ska limma dit något, se till att det är limmat hela vägen, och att det sitter fast. På en betongpool förstår jag om det behövs något som skyddar mellan stomme och liner, men ett alternativ kan ju vara att putsa och slipa så det blir en jämn och fin yta, och ingen matta alls. Nu vet jag inte hur en liner som ligger direkt mot betong/puts reagerar, så det måste ju förstås kollas upp innan, att linern tål att ligga direkt mot.
Men i övrigt, spraykontaktlim, och gör det när det är svalt och mulet ute, eller efter att solen gått ned så det inte torkar för fort. De där bubblorna bildas nog av temperatur och fuktvariationer som gör att filtmattan ändrar i storlek, limmet ska sitta riktigt bra om det inte ska släppa.
3
« Senaste inlägg av Ingvar skrivet Igår kl. 08:10:00 »
Filtmatta brukar användas på poolbotten, men det var nytt för mig att höra att den ska användas på poolväggen. Det vanliga brukar vara att använda enbart cellplast mellan vägg och liner. Men om du absolut vill limma dit en filtmatta på väggen, så kanske du ska höra med en mattaffär om lämpligt lim. Troligen blir det någon form av kontaktlim som du behöver.
4
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Igår kl. 08:08:43 »
Är man inte rädd för lite arbete är det förstås inte omöjligt.
Vi vattenpackade bara den natursand som vi hade när vi grävt hålet för poolen, la på bottenmattan, och det har funkat bra i 23 år nu. Vår sand var så finkornig att den blev nästan lika hård som betong när vi packat den. Skulle tro att man kan få ett liknande resultat om man vattenpackar stenmjöl, viktigt dock att täcka ordentligt så man inte får bitar av krossad (vass) sten som kan skada linern när den ska läggas.
Märkligt att det inte säljs samma typ av fina sand, typ 100% bindemedel, som vi hade i vår mark. Skulle funka perfekt för poolbyggen kan jag tycka. BLir stenhårt när det vattenpackas med padda, och finns inget i det som kan skada linern. Enda nackdelen är väl att det inte dränerar så bra, men 5 meter från vår pool är grannens gräsmatta och den ligger på en lägre nivå än vår poolbotten, så jag har svårt att tro att det blir nåt stående vatten.
Något som jag skulle kunna tänka mig testa vore att vattenpacka en platta av stenmjöl och sedan vattnet ut betong ovanpå. Så bygger man t.ex. klinkergolv i Spanien, gjorde i alla fall, så har vi i vårt hus i Spanien. Där avjämnar de sand på plattan, sedan gör de en vädligt vattning cementblandning som de vattnar ut på sanden med vanlig vattenkanna. Vattnet inner ned i sanden, cementen blir kvar på toppen, och det blir nästan som ett flytspackel, slätt och fint.
Nackdelen med deras metod är att de har sand under, inte ovanligt att plattorna sätter sig och det börjar glappa där det är som mest trafikerat på klinern. Det skulle man nog slippa om man har packat stenmjöl under.
Någon typ av bottenmatta behövs nog ändå. (Om toppskiktet skulle brista av någon anledning)
Skulle inte kosta många kronor att göra en testplatta på 1 X 1 meter med den metoden.
5
« Senaste inlägg av Fredrik3 skrivet juni 30, 2025, 22:31:19:19 »
Håller på att bygga en thermopool. Det är dags för att sätta filtmattan. Har betongplatta i botten, cellplast på väggarna och en helgaveltrappa med magnelisplåtar. Köpte limkit APF som Gullberg Jansson säljer (en burk spraylim och en hink med lim).
Nu till saken. I helgen försökte jag limma filtmattan, men har inte fått till det. Började med väggarna där jag änvände spraylimmet. Sprayade några decimeter åt gången i överkant, höll fast och sen fortsatte. Därefter gick jag över till trappan som jag limmade med det vanliga limmet. Ungefär då märkte jag att det släppte från väggarna. Tyvärr har inte heller limmet på burk fäst som det ska i trappan, utan filten buktar ut på de lodräta delarna av trappan.
Någon som vågar sig på en gissning om vad jag gör fel, eller allra helst kan komma med något tips om hur jag ska få ordning på det här.
Finns något alternativt lim att köpa i någon lokal byggaffär?
6
« Senaste inlägg av Neslom skrivet juni 30, 2025, 17:15:42:42 »
Hej! Vi har köpt en Heatdragon A300 med tillhörande bypass, och en Bestway sandfilterpump till vår pool. Vi blir inte kloka på att slangarna inte passar trots att allt ska vara kompatibelt med både 32/38. Medföljande slang till pumpen är 38 men den är för stor för både värmaren och bypass, se bilder. Det sitter inte tätt emot.
Vad kan ha blivit fel? Måste vi köpa någon adapter emellan trots dimensionerna ska passa?
7
« Senaste inlägg av hamph skrivet juni 30, 2025, 15:37:01:01 »
Hej! Är i valet/kvalet att gjuta själv eller fixa en bil för platta till vår stålpool 8x4m.
Tänker 9x5 m a 10cm, ca 4,5kbm.
Betongbilen vill ha ca 30k + moms där bara pumpen som behövs står för 9000+ moms.
Fått offert från lokala bygghandeln på betong på säck för 16800kr. (400st, 13 liter / säck) Jag frågade efter C25/30 och fick "grovbetong" på offerten.
Cement på säck borde bli ca: 4-5000 SEK , ca 85liter / säck -> 55 säckar. Vi bor ca 3km från grustag och har tillgång till traktorsläp så 1000-1500 kr .
Vad jag förstår så är det ganska många som ändå valt att gjuta själva med 2-3 tombolas och 4 man.
8
« Senaste inlägg av Rickard skrivet juni 30, 2025, 08:41:43:43 »
9
« Senaste inlägg av Hawelka skrivet juni 29, 2025, 23:45:49:49 »
Bredspacklade allt eftersom skalblock annars efter en tid kan utsöndra ämnen som gör att färgen släpper om man målar direkt på skalblockens yta.
Tusen tack för info👍 Mvh Hawelka
10
Bredspacklade allt eftersom skalblock annars efter en tid kan utsöndra ämnen som gör att färgen släpper om man målar direkt på skalblockens yta.
|
|
|