1
Vatten och kemi / SV: Blue connect med överdrag som ligger på vattenlinjen
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Igår kl. 16:16:33 »Om du inte klorerar med klorpuckar i skimmern kanske det fungerar att ha den i Skimmern?
|
1
Vatten och kemi / SV: Blue connect med överdrag som ligger på vattenlinjen« Senaste inlägg av Rickard skrivet Igår kl. 16:16:33 »Om du inte klorerar med klorpuckar i skimmern kanske det fungerar att ha den i Skimmern?
2
Markpooler. / SV: Mosaik lossnar i betong/leca pool« Senaste inlägg av Rickard skrivet Igår kl. 16:14:24 »Varför starta en ny tråd?
Står ingenstans att hans pool läcker, bara att mosaiken släpper och att Lecan gett upp. Leca är inte så stadig, och på översta trappsteget blir det mycket trafik, och rätt stor belastning om det är ett lite större steg ned till första trappsteget, så jag kan förstå att lecan har gått sönder. 3
Markpooler. / SV: Avstånd till teknik?« Senaste inlägg av Rickard skrivet Igår kl. 16:09:41 »Det funkar, men snåla inte på slangdiametern, minst 50 mm PEM, gärna 63 mm.
Jag isolerade aldrig mina slangar, men har ångrat det, tror man förlorar mer värme än man tror via slangarna i marken. 4
Byggtrådar / SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration« Senaste inlägg av Andreas N skrivet Igår kl. 13:05:22 »Hej gammaltråd men undrar vilken storlek på pooltaket du köpte? samt hur är kvaliten några år efter? Jag har likadan pool och går i tankarna att införskaffa pooltak
5
Markpooler. / Avstånd till teknik?« Senaste inlägg av bogani skrivet Igår kl. 12:00:51 »Planerar poolbygge i sommar, 7,5x3,7m glasfiberpool. Jag har ett väldigt smidigt utrymme gällande tekniken, men det känns som att jag ligger på gränsen avståndsmässigt. Från Poolens kortsida till det tilltänkta teknikrummet är det 9 meter. Dock hamnar ju breddavloppen på andra kortsidan längst ifrån, så totalt landar jag på 16,5 meter.
Givetvis får man ju isåfall isolera slangarna ordentligt för minimala förluster. Vad säger ni som har erfarenhet av avståndet? 6
Markpooler. / SV: Mosaik lossnar i betong/leca pool« Senaste inlägg av Poolandvändaren skrivet mars 26, 2025, 20:59:03:03 »Hej,
Ett tips här? Starta en ny tråd och beskriv att du har en läckande pool med kaklad mosaik. Jag behöver hjälp här. Finns nog många i dina trakter som har kunskap och kompetens här. Vi kan hoppas att någon kunnig kan hjälpa dig då här? Tråkigt är att jag ändå tror att det slutar med en liner. Mosaik är mycket mer tilltalande. MVH Roger 7
Vatten och kemi / Blue connect med överdrag som ligger på vattenlinjen« Senaste inlägg av alex82-ish skrivet mars 26, 2025, 20:35:13:13 »Önskar ha mätning av poolvärden på distans. Har sett Blueconnect men jag har en pool med skydd som ligger på vattenytan. Förstår det som att blueconnect måste vara ovan utan med överdelen. Hur skulle ni göra? Finns andra produkter jag kan uppnå samma med? Förstår att man kan koppla blue connect i teknikrummet med. Men inte supersugen på att koppla om och trixa där.
8
Inomhuspooler / SV: Hur gör man en bra bra poolbotten när det ligger 80cm S80 frigg« Senaste inlägg av Rickard skrivet mars 26, 2025, 07:54:12:12 »Knepigt, men kanske någon form av plastskivor som du svetsar ihop som en mer stabil botten ovanpå frigoliten?
Eller, lägger kors och tvär så att du inte får några långa skarvar som kan kapsejsa. (Tejpa sedan skarvarna med en bra tejp) Enklast och billigast skulle ju troligen typ vattenfast formplyfa bli, kanske med en tunn rostfri plåtremsa under skarvarna, men livslängden är ju kanske i viss mån begränsad. Ska du ha liner är nog ändå linern den begränsande faktorn på livslängden. Plastmatta modell "kommersiella lokaler", som är tjock och relativt styv skulle också kunna vara en möjlig lösning. Rostfria plåtar... 9
Inomhuspooler / Hur gör man en bra bra poolbotten när det ligger 80cm S80 frigg« Senaste inlägg av PgardPool skrivet mars 25, 2025, 22:48:24:24 »Håller på med en Inomhuspool och har travat i 80cm S80 frigg för att få ner Djupet från ca 2,4m till 1,6m.
Tacksam för tips på vad man lägger för nåt på friggen innan linern? Tänker att man behöver ha nån typ av glasfiberskiva/plåt el liknade för att det inte ska kunna bli märken. Är inte sugen på att gjuta nåt mer.. :-) 10
Markpooler. / SV: Mosaik lossnar i betong/leca pool« Senaste inlägg av mikaesouth skrivet mars 25, 2025, 14:06:51:51 »Tack för era bra förslag. Försöker hitta en plattsättare initialt för att diskutera möjligheten att få ordning på trappan. Inser att det finns begränsade möjligheter att hitta någon som kan ge full garanti. Alternativet med liner finns ju alltid kvar om det inte skulle funka. Göra själv/Kompis låter väldigt bra men tyvärr tror vi skulle ställa till det mer. Har ni namn på någon plattsättare/leverantör i Skåne så är jag väldigt intresserad.
![]() |
|