VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inkoppling av ny elvärmare  (läst 3498 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Inkoppling av ny elvärmare
« skrivet: augusti 16, 2016, 20:38:26:26 »
Skaffade en begagnad 6kw elvärmare från Folkpool att ersätta min gamla men stötte på patrull vid inkopplingen. Det är en trefas precis som den gamla men har inte kontaktor inbyggd. De tre elementen är kopplade till vars en fas men där jag tycker nollan ska vara är elementen bara sammankopplade med varandra och inget annat. Någon som sett detta innan?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inkoppling av ny elvärmare
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2016, 21:22:25:25 »
På jämn trefasbelastning (typ element och elmotor) behövs ingen nolla, strömmen går bara mellan faserna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Inkoppling av ny elvärmare
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2016, 21:47:35:35 »
http://www.vias.org/kimberlyee/ee_11_05.html

Ditt fall är "non-inductive load" till vänster på skissen.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inkoppling av ny elvärmare
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2016, 22:27:54:54 »
Tack för bra och snabba svar.  Då är det bara att mata via en kontaktor som styrs av termostaten sen är allt frid och fröjd  O0

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inkoppling av ny elvärmare
« Svar #4 skrivet: november 20, 2016, 15:06:53:53 »
Följdfråga:
Elskåpet jag fick med värmaren innehåller två kontaktorer samt något jag misstänker är ett motorskydd. I mitt huvud borde jag bara behöva en kontaktor som styrs av termostaten. Rätt eller fel. Min tanke är att man skickar in fas vi svart kabel till termostaten och så länge temp ej är uppnådd går strömmen vidare i blå kabel från termostaten och håller kontaktorn aktiv. Min pump till badbaljan är en helt okomplicerad enfas utan mer kopplingar än bara fas, nolla och jord så de övriga prylarna i skåpet är överflödiga för min del? Förra ägaren hade detta till en större pool tillsammans med en 1,1kw trefaspump, är det därför de vänstra prylarna finns?

Utloggad TommyC

SV: Inkoppling av ny elvärmare
« Svar #5 skrivet: november 20, 2016, 15:17:07:07 »
Blå används till nolla. Att använda blå till bruten fas är lämna tydliga spår att det är en glad amatör som varit i farten. Använd brun till fas som bryts. Kanske säkrast att anlita en elektriker? 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inkoppling av ny elvärmare
« Svar #6 skrivet: november 20, 2016, 15:48:25:25 »
Jo, jag vet att blå vanligtvis är nolla och brun vanligtvis är tändtråd men i detta fall har de använt en vanlig treledare kabel för att kunna dra det vettigt misstänker jag.  Du får beroende på installationen ha blå som både ledare och även tändtråd men det är ovidkommande för frågan i stort.
Färgkoder på kablar i lågspänningsanläggningar[redigera | redigera wikitext]
Standard för färgkoder på kablar i lågspänningsanläggningar (exempelvis elinstallationer 230V i hemmet) är: [källa behövs]

Färg   Beskrivning
Röd   Gammal jordstandard. Kan dessutom vara tändtråd i äldre installationer. Undvik.
Grön/Gul   Får EJ vara något annat än jord.
Grön/Gul med blå tejp   Pen-ledare. Kombinerad nolla och jord.
Blå   Nolla SKA vara blå, eller nummermärkt med blå markering i bägge anslutande ändar. Fas/tändtråd tillåts vara blå.
Brun   I första hand fas. Kan dock vara tändtråd i äldre installationer (< 2000).
Svart   I första hand tändtråd. Kan dock vara fas i äldre installationer (< 2000). Tredje fas i en trefas 4-ledarinstallation ska vara svart med grå eller vit rand längs hela parten.
Gul   Tändtråd. Får ej användas, kan förväxlas med grön/gul. Var i äldre spanska installationer skyddsjord. [1]
Vit   Tändtråd/Fas. Kan också vara nolla i äldre installationer.
Orange   Tändtråd. I skåp används orange för extern spänning som inte bryts av skåpets huvudbrytare. Undvik orange som tändtråd inne i skåp t.ex. från intervallur ("timers").
Violett   Tändtråd.
Grå   Tändtråd. Kan även vara tredje fas i en trefasmatning.
Grön   Tändtråd. Får ej användas, kan förväxlas med grön/gul. [1]

Utloggad Erica

SV: Inkoppling av ny elvärmare
« Svar #7 skrivet: november 23, 2016, 23:22:09:09 »
Jag visade detta för min man, som ju arbetar som starkströmsingenjör med elsäkerhet, besiktningar m.m. och han hade lite kommentarer:

Det hela stämmer i stort, men ett par saker är inte helt riktiga. Först, att använda blå som tändtråd är inget "amatörtecken" när det gäller installationer gjorda med KABEL. Det är helt korrekt även för proffs och ofta förekommande för t.ex. strömbrytarledningar dragna med EKK. För installationer gjorda med enkelledare är det däremot visserligen inte direkt förbjudet men dock oproffsigt, där finns det ingen anledning att använda blå för annat än nolla (neutral). Gul och grön förekommer i äldre installationer och var då fullt tillåtet (ingen förväxlingsrisk eftersom skyddsjord då var röd). De färgerna försvann genom att man slutade tillverka dem och de var båda en tid otillåtna. Gul är fortfarande inte tillåtet. Grön är numera tillåten (förväxlingsrisken anses så pass liten) men är väl inget man direkt vill rekommendera. Om gul och grön förekommer i äldre installationer så finns det inget krav på att byta ut dem, så länge som ledarna är i gott skick.

Färgkoderna internt i apparater och kopplingsskåp följer ofta andra normer och kan avvika från ovanstående.

Den verkliga "dödssynden" vad det gäller färgkodning är om man använder grön/gul till något annat än skyddsjord. Detta är ett allvarligt fel och ger direkt underkänt vid en besiktning. Jag har sett ett antal gånger amatörkopplade apparater, som t.ex. tvättmaskiner, där man använt brun som skyddsjord (troligtvis haft den gamla röda skyddsjorden i tanke) och sedan grön/gul som fas.... Tänk nu tanken att någon sedan byter ut tvättmaskinen mot en ny utan att kontrollmäta och kopplar enligt gällande färgkod. Då blir maskinen i sin helhet spänningsförande och en ren dödsfälla. Det har inträffat minst ett sådant dödsfall precis p.g.a. detta i Sverige.

Utloggad TommyC

SV: Inkoppling av ny elvärmare
« Svar #8 skrivet: november 24, 2016, 19:07:11:11 »
Tack för rättning och förtydliganden  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag