CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 70549 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ArvidB

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #100 skrivet: april 19, 2017, 21:43:51:51 »
Det blir faktiskt så att jag måste bygga en träram runt. Och sedan ska jag sätta stöttor mot gropväggen. Därför att jag inte har någon återfyllnad runt singelgrunden.

Så varför har jag egentligen inte mer grus kan man fråga sig. Varför fick jag inte mer. Det var nog en kombination skulle jag säga. Jag var själv benägen om att kunna jobba med grunden under påskhelgen och låg på och stressade, att få en lastare och singel levererad innan långfredagen. Detta var uppenbarligen svårt att fixa, men ett lastbilsflak gick i alla fall att få till. Markaren, som själv inte är någon gjutare, hade då gjort bedömningen att detta skulle räcka för plattan. Och så satte jag igång. Men nu har det ju blivit uppenbart att det hade behövts mer.

Men gjutaren verkar väldigt bussig och ser inga stora problem. Gör jag bara träramen och stöttor så ska det gå bra. Så det blir en del av helgens bestyr.

Igår kväll gjorde jag en sista lodkontroll och det såg bra ut. Det var bara i ena hörnet som det var en smula för högt så jag åtgärdade det och skrapade bort lite grus. Tog ca 20 min.

Är du helt säker att du behöver snickra en ram? Det känns överkurs med tanke på att det är L-element. Har du satt skarvbleck så bör det hålla ihop, det är bara en 10cm platta och det blir inte så mycket tryck åt sidorna då det inte finns någon kantbalk heller.

Jag ligger precis i fas med dig också, satte ut grundelementen idag och la ned isoleringen, utom den sista smala raden. Blev ganska så nöjd då det diffade 0,0cm på bredden:)

Poolgiganten

Utloggad ArvidB

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #101 skrivet: april 19, 2017, 21:45:52:52 »
Jag har även dubbla förstärkningspelare på varje långsida då det är en 9x4m-pool, därav uttagen i kantbalken.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #102 skrivet: april 20, 2017, 21:17:23:23 »
Är du helt säker att du behöver snickra en ram? Det känns överkurs med tanke på att det är L-element. Har du satt skarvbleck så bör det hålla ihop, det är bara en 10cm platta och det blir inte så mycket tryck åt sidorna då det inte finns någon kantbalk heller.

Jag ligger precis i fas med dig också, satte ut grundelementen idag och la ned isoleringen, utom den sista smala raden. Blev ganska så nöjd då det diffade 0,0cm på bredden:)

Förutsatt att du har tillräckligt stor grusbädd så ska du inte behöva någon ram. Det är just jag som blivit inmålad i ett hörn som behöver det. Även om det skulle gå ändå så väljer jag att köra det säkra och gå på gjutarens inrådan.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #103 skrivet: april 22, 2017, 18:09:16:16 »
Vissa saker tar längre tid än man kan tro. Förutom att köpa virke och snickra ihop träramen och stöttor, som givetvis tar sin lilla tid, så tar det både en och två och flera timmar att fixa i ordning med armeringen. Skumma glipor, ner med armeringsnät, placera distanser och naja, mäta ut placering och naja fast B-järn... tiden det tar att göra detta är inte direkt försumbar. Men det blir gjort! Ska dra ett sms till gjutaren och höra vilken dag han kommer.  :D

Nu är inte jag någon expert, men tycker att det låter onödigt krångligt att hålla på med skruvdragare och tavelkrok och allt vad olika personer pysslar med när de najar. På Tjälldens video så tog de bara sina två händer och snurrade ihop tråden några varv. Detta gjorde jag med och det kändes väldigt enkelt - förutsatt att det är tillräckligt bra.  ???

Utloggad j-t

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #104 skrivet: april 22, 2017, 20:16:40:40 »
Vissa saker tar längre tid än man kan tro. Förutom att köpa virke och snickra ihop träramen och stöttor, som givetvis tar sin lilla tid, så tar det både en och två och flera timmar att fixa i ordning med armeringen. Skumma glipor, ner med armeringsnät, placera distanser och naja, mäta ut placering och naja fast B-järn... tiden det tar att göra detta är inte direkt försumbar. Men det blir gjort! Ska dra ett sms till gjutaren och höra vilken dag han kommer.  :D

Nu är inte jag någon expert, men tycker att det låter onödigt krångligt att hålla på med skruvdragare och tavelkrok och allt vad olika personer pysslar med när de najar. På Tjälldens video så tog de bara sina två händer och snurrade ihop tråden några varv. Detta gjorde jag med och det kändes väldigt enkelt - förutsatt att det är tillräckligt bra.  ???

Ja najning tar en jäkla tid, de som jobbar med det är säkert snabba och effektiva men oss amatörer... där är det en annan femma ;)

Jag körde med händerna och sen nöp till det sista med en tång, najtång och skruvdragare fann jag personligen som överkurs och tog mer tid än det sparade.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #105 skrivet: april 24, 2017, 09:55:02:02 »
Ja najning tar en jäkla tid, de som jobbar med det är säkert snabba och effektiva men oss amatörer... där är det en annan femma ;)

Jag körde med händerna och sen nöp till det sista med en tång, najtång och skruvdragare fann jag personligen som överkurs och tog mer tid än det sparade.

Hur många arbetstimmar tar det att sätta upp väggar och göra allt som behövs för att förbereda för vägg-gjutning? Inklusive gaveltrappa.

Utloggad solhaga

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #106 skrivet: april 24, 2017, 10:16:09:09 »
Minns inte, hade ju lite fler pinnar samt två pelare i min.
Jag satte fast skimmers innan gjutning; det tog lite tid det också.

Men gaveltrappan monterar du väl när "väggen är klar" och färdighärdad?

« Senast ändrad: april 24, 2017, 10:38:11:11 av solhaga »

Utloggad j-t

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #107 skrivet: april 24, 2017, 10:31:14:14 »
Hur många arbetstimmar tar det att sätta upp väggar och göra allt som behövs för att förbereda för vägg-gjutning? Inklusive gaveltrappa.

Har för mig det tog ca ca 50 arbetstimmar för väggarna innan de var färdiga för gjutning (5 personer som hjälpte mig ca 8 timmar per person och sen höll jag på lite till efter de). Mesta tiden gick åt till första lagret, därefter topplagret, sen skulle alla detaljerna monteras efterhand vilket tog sin tid de med och inte najningen att glömma i alla lagren därmellan.
Trappan fick monteras efter väggarna var färdiga i mitt fall. De tog ca 1 arbetsdag till iom att den skulle pallas upp under med block och betongpelare. Sällan en glasfibertrappa är rak heller så bara inpassningen tog en stund.

Jag byggde dock en thermopool och inte en tjälldenare.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #108 skrivet: april 24, 2017, 10:50:58:58 »
Minns inte, hade ju lite fler pinnar samt två pelare i min.
Jag satte fast skimmers innan gjutning; det tog lite tid det också.

Men gaveltrappan monterar du väl när "väggen är klar" och färdighärdad?

Ja det kanske man gör. Tänkte att man ville gjuta den när man ändå håller på och geggar med väggarna.

En amatörfråga, som du eller någon annan kanske kan besvara. Jag tycker att det låter smidigt att sätta en trälist i plattan för att sätta väggarna mot. Men spika i betong är inget jag gjort tidigare. Stålspik förstår jag. Men sen då? Är det bara att köra 45-reglar och sedan spik som är något längre och sedan banka i dem som vilken spik som helst? Eller använder man elverktyg?

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #109 skrivet: april 24, 2017, 10:52:26:26 »
Det finns lite förhandsbilder från dagens gjutning på Instagram. @loowsbyggerpool
Slutligt resultat kommer senare idag eller imorgon.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag