VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av lampa  (läst 2443 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plain_jane

Placering av lampa
« skrivet: maj 28, 2009, 21:27:28:28 »
Hej Alla, Håller på att renovera/bygga nya pool på min befintliga folkpool.
Min fråga är nu denna. Kan vi placera lampan under bräddavloppet?
Om ni inte tror detta går, ska man då placera bräddavloppet ur centrum av poolen eller ska lampan sitta ur centrum? även vilket djup sitter centrum på lampan ca:?
Min nästa fråga är om jag kan fylla min pool med vatten upp till underkanten på bräddavloppet och ha vattnet i poolen medans jag kopplar ihop slagarna samt monterar vissa detaljer runt filtret och värmepumpen? (skruvar i vinterpluggarna till inloppen för att inget vatten ska rinna ur). Vattenhöjd ca 1,25 m. Jag undrar vidare hur länge vattnet kan stå still utan att renas?


Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Placering av lampa
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2009, 19:38:59:59 »
Renovering säger du? Hur gammal är poolen och vilken modell är det? Om det är en garden finns det 4 längsgående reglar runt hela poolen kolla om du ser vart skruvarna sitter och centrera den sedan mellan 2:a och 3:e regeln sett uppeifrån. Är det en relativt ny rektangulär pool så sitter det stolpskor lite här och där men om du vill ha lampan rakt under bräddavloppet så finns där ingen stolpsko så då kan du sätta lampan under bräddavloppet. Det man ska tänka på generellt med lampplacering är att sätta dom relativt långt ner och gärna så dom lyser ifrån huset så att säga. Kan om man har otur få en gankska bländande effekt om man har den lysandes mot huset då en 300W lampa motsvar helljuset ifrån en bil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Placering av lampa
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2009, 20:47:22:22 »
Om vattnet som du fyller i poolen blir varmare än 10 grader bör du klorera det, lös upp klor i en hink med varmt vatten, häll sedan ned i poolen och rör om så det blandar sig.
(En hink som du kastar runt vattnet lite med räcker bra)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Placering av lampa
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2009, 20:49:58:58 »
Rickard är korrekt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan