VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varitab!  (läst 4470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
Varitab!
« skrivet: mars 23, 2012, 19:06:17:17 »
Då var poolen uppstartad, redan över 10 grader!
Inför detta året har jag skippat vanliga klorpuckar, PH upp/ner, algmedel mm. och ska nu köra med Varitab!
Så jag gjorde den sedvanliga dammsugningen och tyckte vattnet var hur klart och fint som helst. Kastade i en puck Varitab och efter ett dygn så hade det flockats ut en massa partiklar till botten av poolen. Det var alltså inte så klart som jag trodde..  ::) Efter en veckas körning med dessa tabletter är alla värden perfekta och vattnet kristallklart. Någon mer som testat dessa puckar? Onekligen är det ju otroligt smidigt att slippa kladda med olika kemikalier och istället ha allt i en puck...om man är lika lat som jag vill säga  ;D
Här kan ni läsa mer...visst verkar det smart?
http://www.lazybob.se/index.php?main_page=product_info&cPath=45_54&products_id=87


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Varitab!
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2012, 10:39:10:10 »
Se upp med dessa - det låter inte så bra att blanda flockningsmedel med PH-kontroll och desinficering i samma produkt. Man har ju då inte längre möjlighet att justera för de avvikelser som uppstår genom att vi alla har olika vatten att utgå från och därmed också olika kemikaliebehov. Och om någon tänker använda dem till en inomhuspool - kolla så att det inte finns cyanursyra i sammansättningen för i så fall riskerar din pool att efter en längre tid gå till klorblockering, som man endast kan fixa genom att helt enkelt byta ut vattnet !

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: Varitab!
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2012, 13:17:19:19 »
Cyanursyra är inget problem för mig då jag har utomhuspool. Dock hade jag fel angående pH-justering, produkten justerar inte pH, hade lite för bråttom när jag skrev. Däremot verkar flockmedlet vara grymt bra  O0

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: Varitab!
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2012, 00:26:29:29 »
En liten rapport nu när temperaturen är uppe i 27 grader (med endast pooltak).
Ser ut som vid första rapporten, dvs kristallklart vatten.
Tycker heller inte att jag har en lika frän lukt när jag går in under pooltaket som förra året. Kan vara inbillning och kan även vara överdosering av klor förra året men det känns behagligare. Hur som helst, jag är supernöjd.
5/5 i betyg  O0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varitab!
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2012, 23:27:31:31 »
Har beställt ett par hinkar för att testa dem i sommar.
Det jag är mest skeptisk mot är utlovade tio dagar med en tablett.
Vi klarar oss normalt bara i ca 3 dagar på en vanlig 200 gr klortablett, att en 300 gr som dessutom innehåller flockningsmedel mm skall hålla i tio dar känns inte riktigt trovärdigt.
I vart fall inte när man som vi har 31-32 grader i vattnet (vilket blir allt vanligare).
En fullständig testrapport kommer i en egen tråd.

Tisella, fortsätt gärna uppdatera denna tråd du också.

Kombinerade tabletter är något jag länge tänkt borde finnas, så om det här fungerar utan extra flockning, och håller poolen fräsch så länge som de påstår med en tablett borde det vara en bra produkt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: Varitab!
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2012, 23:34:13:13 »
Jag försöker släppa ner en puck 1 gång i veckan men jag är ju en slarver så det kan gå 2 veckor emellanåt och ibland 5 dagar.
Skickar i en puck när jag kommer på det mest.  <dontkn> Nu har jag haft för långa intervall under tiden som temperaturen gått uppåt och får kanske följa dom 10 dagarna som rekommenderas. Om jag minns rätt stod det 10 dagar till en speciell volym på hinken.
Ska bli kul att se om du upplever det lika positivt som mig Rickard.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varitab!
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2012, 10:06:01:01 »
Jag kommer inte ihåg hur ofta jag släpper ner en puck. Klart vatten har vi i alla fall, det har bara varit en gång som det började bli grumligt. Efter uppstarten hade vi höga klorvärden p.g.a. chockklorering, så jag la inte dit någon puck. När ungarna sa att det började bli grumligt så kollade jag, vi hade noll i klor...

Jag har fortfarande kvar puckar från förra året men det är inte så många. Påsarna som de ligger i har frasat sönder, de var så redan när jag fick burken som var en del av poolpaketet. Ska hitta på någon burk och göra hål som man kan lägga dem i som man sedan lägger i skimmern. Nu löses de upp för snabbt, vi kommer över 3 i klor med dem som det är.

I år har jag bara köpt en 5 kg burk med puckar, inte öppnat den än. De heter Multitab, tror att det är samma som de här med tre saker i en puck. De sålde den billigare (tror det var 300 kr) på Citygross. Ordinarie pris 400 kr.

Ska kolla hemma sedan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Zaphod

SV: Varitab!
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2012, 10:17:01:01 »
Påsarna som de ligger i har frasat sönder,

Istället för burk, ta en vanlig fryspåse, lägg i pucken, knyt påsen tight runt och klipp sedan av ett eller två hörnen. Klart :D :D

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varitab!
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2012, 19:57:37:37 »
Gamla burken, med Multitab (klor, flockmedel, algmedel):


Nya burken, borde i princip vara samma sak:


Fnöske:


Till den här ska jag hitta en plastburk som jag ska limma på stenar på. Den är 8x2 cm stor, hoppas att puckarna i andra burken är lika stora.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag