CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varvtalreglering av pumpmotorn  (läst 2794 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

Varvtalreglering av pumpmotorn
« skrivet: april 06, 2008, 14:51:36:36 »
Jag har en betongpool 3,5*8*1,5 och ett pahlen filter 500 med en pumpmotor på 0,55kW jag tycker att den låter för mycket och funderar på att styra ner hastigheten med en frekvensomformare till kanske 50% under nattetid och när ingen badar. Sedan när det badas kan man dra upp den till kanske 120-150% och köra ett antal timmar efter sista badet för att sedan återgå till 50%

Funderar tom på att låta den gå med 25% vintertid med cellplast på vattenytan.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Varvtalreglering av pumpmotorn
« Svar #1 skrivet: april 06, 2008, 18:24:58:58 »
Husk at filter och pump normalt er tilpasset hveradre så å dra på til 150 vil nok ikke gi noe bedre renseeffekt. Det motsatte, ned til 25, er ikke sikkert er nok trykk til å "løfte sanden" slik at renseeffekten oppnås. Hør med din filte/pumpe-leverandør før du går videre med prosjektet......ellers høres det ut som flere prylar  <love>

Utloggad zek

SV: Varvtalreglering av pumpmotorn
« Svar #2 skrivet: april 06, 2008, 19:30:17:17 »
25% skulle vara vintertid för att poolen inte skall frysa och då kör jag ju inte genom filtret. annars var det 50% jag hade tänkt, alternativet är att stänga av under kväll och natt för att slippa höra det vinande ljuder från en 2800 rpm motor.

Det måste väl ändå vara bättre att cirkulera lite grand  än att stoppa eller tänker jag fel ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Fia

SV: Varvtalreglering av pumpmotorn
« Svar #3 skrivet: april 06, 2008, 19:46:16:16 »
Jag har alltid pumpen avstängd nattetid, kör mellan 09,00 o 21,00. Badar jag senare så låter jag pumpen gå o stänger av efter badet. Har aldrig märkt något problem med vattnet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad zek

SV: Varvtalreglering av pumpmotorn
« Svar #4 skrivet: april 06, 2008, 22:21:17:17 »
Jag tycker att det känns fel att stänga av efter badningen det måste ju vara då reningsbehovet är som störst, men fungerar det för Dig så skall inte jag säga emot, jag har ju inte haft igång min pool än (förutom 2v förra året)
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Steffe

SV: Varvtalreglering av pumpmotorn
« Svar #5 skrivet: april 06, 2008, 23:26:35:35 »
Frågan är om du kan varvtalsreglera den ned till 50 %. I och med att det är en fläktpump så kommer den antagligen inte få den kylningen den behöver vilket innebär att den kommer att bli överhettad. Så det är nog bäst du kollar med tillverkaren först.

Att köra den 120-150% innebär också en nackdel då du kommer att får sämre rening i filtret. För hög hastighet genom filtret innebär att du kommer trycka igenom de obehagligheter som egentligen skall fastna i filtersanden. Enda fördelen med en varvtalsreglerad pump är att du kan optimera din filtrationshastighet till önskade ca 20-30 m/h genom filtret samt att du samtidigt kan optimera backspolninghastigheten till ca 40-50 m/h. Dock känns detta överkurs till en privatpool.

Det är alltid bättre att köra cirkulation än att låta vattnet stå stilla. Dock är det t ex bättre att låta pumpen gå 2 timmar och stå stilla 1 timma och sen repetera över ett dygn istället för att låta den gå 16 timmar och stå stilla 8 timmar.


Utloggad zek

SV: Varvtalreglering av pumpmotorn
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2008, 23:43:18:18 »
Jag har nu monterat en frekvensomriktare och kör på 30Hz, motorn går inte varm men den är tyst och fin och jag upplever ett bra flöde ur inloppsmunstyckena ändå, under bad drar jag upp den till 50Hz och låter den gå så ett par timmar efter badet (om jag inte av någon anledning vill ha det tyst) backspolning går på 30Hz sparar mycket vatten. kommer även koppla till en rotameter för att ha lite kontroll på flödena. Förmodligen även ett villkor att den skall gå på 50Hz om då det är värmebehov för att ha maximalt flöde genom värmeväxlaren.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag