CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenproblem!  (läst 4127 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante

Vattenproblem!
« skrivet: maj 29, 2007, 17:59:07:07 »
Hej!

Efter att förlitat mig på Jof´s testset när det gäller Ph och Cl,
men inte fått vattnet bra så köpte jag idag Nitor´s testset med
sticks istället. (art. 290721)
Med JoF´s set ser det ut så här:
Ph ca 7,6
Cl ca 3,0

Med Nitor´s set:

Ph mellan 6,2 och 6,8 i färgen
Cl 3
Alk ca 40

Vilken skall jag lita på?

Är jag helt ute och cyklar om jag går på Nitor´s set ??
Vill ju inte vräka i en massa Ph+ för att få ytterligare problem.

Vad använder man för att höja alkaniteten?? Bikarbonat?
Hur mycket till en pool på 40m2??

Vattnet är ljust grönt trots att jag har chockat det 2 gånger och flockat
det (dock gjort idag så det har kanske inte verkat ännu, har inte dammsugat ännu heller)
samt hält i algdräpare.

HJÄLP!!!  :-\

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Vattenproblem!
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2007, 20:52:23:23 »
Hur längesen är det som du chockade den sist? Är det nu på slutet som du hällt i algdräpare?
Flockningsmedel ska du inte använda för att få bort alger, spara det tills vattnet ser lite grumligt ut. Om du gjort det nu så låt kemikalierna få lite tid på sig innan du försöker igen.
Konsentrera dig då enbart på klor o algdräpare.
Vilket testset du kan lita på, kan jag inte svara på. Kanske vattenverket kan ge dig svar på ditt Ph, ring o kolla om de kan hjälpa till.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenproblem!
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2007, 21:40:16:16 »
Hej,

Finns det ett kommunalt bad där du bor så ring dem de verkar som de oftast ställer upp och kollar
klor och pH i allafall. Då får du ngt att hålla dig till stickor och annat känns inte tillförlitligt.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Ante

SV: Vattenproblem!
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2007, 22:24:18:18 »
Jag håller som kanske bekant är på att bygga en altan runt poolen och eftersom jag hade
byggt en massa reglar runt poolen och därmed fått svårt att hålla den ren så beslutade jag
mig för att låta den vara "vinterstängd" trots 20-25 grader i luften.
Men, det fick till följd att det började bildas alger i poolen så jag beslutade mig för att tömma
poolen i väntan på staket eftersom jag även hade kommit fram till poolen med trallen och
ungarna (den lille är 3) var i mitt tycke lite väl närgångna. När jag höll på med detta så läste jag mig till
under en "kafferast" att det inte var bra att låta poolen stå tom i värmen, linern kunde krympa  ???
Så jag fyllde upp med nytt vatten (taget ifrån den intillligande ån).

Gjorde detta och chockade en första gång samt fixade till Ph-värdet den 26/5
Chockade återigen och finjusterade Ph´t den 28/5 samt hällde även i algdräpare
då eftersom jag tyckte att väggarna var hala (ett tecken på alger ?? )
Idag (29/5) hällde jag i ca 0,8l flytande flock ifrån Nitor.
Det borde ha gjort någon nytta eftersom manometern "rusade" i höjden (från 14psi till 19psi)
under några timmar. Märkte rusningen pga att jag tyckte att det började bli dåligt tryck i utloppet.
Gick ner i källaren där jag har pump och filter och fann trycket högt samt att filtret hade börjat läcka
i "halstätningen".
Backspolade då och fick ner trycket till 14 psi igen och läckaget verkade ha försvunnit. (ska kolla lite mer
nogrannt imorgon)

Dock är vattnet fortfarande grönt och grumligt.

Värdena är oförändrade mot vad de var för ca 4h sen.

Vad händer om jag följer sticksen och höjer upp Ph´t, kan det kanske hjälpa och få fart på reningen??
Kan väl inte vara mer än att hälla i lite Ph- om det skulle bildas kalkavlagringar, eller?

J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Fia

SV: Vattenproblem!
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2007, 22:33:21:21 »
Om du tagit vatten från ån så förstår jag att det tagit tid att få det klart, o då är flockmedel inte dumt att använda. O0
Om jag inte minns fel så kan det ta några dagar innan kemikalierna har gjort sitt.
Jag har för min att både Rickard o RLA tog vatten från närliggande vatten.
Hala väggar är tecken på alger.
Håll koll på ph o kör med chock igen om det behövs.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Vattenproblem!
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2007, 22:38:08:08 »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad SingingSailor

SV: Vattenproblem!
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2007, 23:03:46:46 »
Tips för att kolla pH värdet: köp tablettest. Jag tycker det är mycket lättare att läsa av värdet från sådana. (eller ännu bättre förstås om du kan få simhallens hjälp).

Lågt pH kan ge hög effekt på kloret (men det försvinner snabbt ut i luften). Sen ger det också aggressivt vatten för din pool mm...
Högt ph gör bl.a. att kloret inte har någon effekt. (Redan vid pH 8,0 är 80% av kloret verkningslöst!).
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag